جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بحران کره‌شمالی: آمریکا چین و روسیه را تحریم کرد

بحران کره‌شمالی: آمریکا چین و روسیه را تحریم کرد

وزارت دارایی آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه اشخاص و شرکت‌های چینی و روسی وضع کرده است و می‌گوید “غیرقابل قبول” است که این افراد از طریق تجارت با کره‌شمالی بودجه “برنامه ساخت تسلیحات کشتار جمعی” این کشورا تامین کنند.

دفتر ارزیابی اموال خارجی وزارت دارایی آمریکا (اُفک) روز سه‌شنبه (۲۲ اوت – ۳۱ مرداد) اعلام کرد تحریم‌های جدید ۶ بنگاه تجاری متعلق به چین، یک شرکت روسی و یک شرکت متعلق به کره‌شمالی و دو شرکت مستقر در سنگاپور را هدف قرار داده است.

بنابر گزارش اُفک، تحریم‌های جدید ۶ شخصیت حقیقی که چهار نفر آنها شهروند روسیه و دو نفر دیگر هم شهروندان چین و کره‌شمالی‌اند شامل می‌شود.

آن طور که آمریکا می‌گوید تحریم‌های جدید با هدف تقویت تحریم‌های قبلی و محدودتر کردن روابط تجاری کره‌شمالی و دسترسی پیونگ‌یانگ به منابع مالی صورت گرفته است.

چین در واکنشی سریع به این تصمیم وزارت دارایی آمریکا، از واشنگتن خواسته با رفع تحریم شرکت‌های چینی “فورا از پی اصلاح اشتباهش” برآید.

وزارت دارایی آمریکا می‌گوید در تحریم‌های جدید افرادی نشانه گرفته شده‌اند که به برنامه هسته‌ای و موشکی کره شمالی کمک رسانده‌اند و در زمینه انرژی با این کشور معامله کرده‌اند.

سه شرکت زغال‌سنگ کره‌شمالی هم تحریم شده‌اند؛ در مجموع ۱۰ شرکت و ۶ فرد حقیقی شامل تحریم‌های جدید شده‌اند.

تحریم‌ها همچنین افراد و موسساتی را هدف گرفته که به کره‌شمالی کمک می‌کنند بتواند در خارج از این کشور به سیستم‌های مالی و بانکی بین‌المللی از جمله بانک‌ها‌ی آمریکایی دسترسی پیدا کنند.

هم‌زمان استیو مونچن، وزیر دارایی آمریکا در بیانیه‌ای تصریح کرده: “ما به وضع تحریم‌ها و افزایش فشار بر کسانی که به برنامه هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی کمک می‌کنند ادامه خواهیم داد تا پیونگ یانگ را از دسترسی به نظام و سیستم مالی آمریکا محروم کنیم. غیرقابل قبول است که کسانی چه در چین و وروسیه و چه در هرکجای دیگر به کره‌شمالی کمک کنند تا برای پیشبرد برنامه هسته‌ای خود و ساخت تسلیحات کشتار جمعی از این منابع مالی استفاده کند.”

آن طور که خبرگزاری رویترز گزارش کرده، واشنگتن در پی وضع تحریم‌های جدی‌تر علیه بانک‌ها و موسسات چینی و روسی است اما در حال حاضر آنها را نهایی نکرده چرا که در پی جلب توافق و حمایت روسیه و چین در تصویب قطعنامه‌های جدید در شورای امنیت سازمان ملل متحد است.