جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » ایران تهدید به از سرگیری غنی سازی اورانیوم با غلظت بالا کرد

ایران تهدید به از سرگیری غنی سازی اورانیوم با غلظت بالا کرد

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، با هشدار نسبت به آن‌چه نقض توافق هسته‌ای از سوی آمریکا نامید، تهدید به از سرگیری غنی سازی اورانیوم کرد.

صالحی سه‌شنبه 22 اوت در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیمای ایران، بر افزایش توانایی‌های اتمی ایران پس از اجرایی شدن توافق هسته‌ای با گروه 1+5 تاکید کرد و گفت: «اگر اراده کنیم در فردو حداکثر تا پنج روز می توانیم غنی سازی 20 درصدی را آغاز کنیم و این خیلی معنی دارد. این اقدام از نظر فنی و حرفه‌ای پیام های گوناگون دارد و طرف مقابل پیام آن را می فهمد».

ژوئیه سال 2015، ایران و گروه 1+5 (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان) به توافقی دست یافتند که بر پایه آن، در برابر محدود شدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور به خاطر این برنامه، لغو می‌شود. برپایه، این توافق که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم نامیده می‌شود و از ژوئیه 2016 اجرایی شد، ایران غنی سازی اورانیوم با غلظت بالا را متوقف کرده و نیروگاه تولید آب سنگین اراک، تغییر کاربری می‌دهد.

منتقدان برجام در ایران که از اصولگرایان هستند، تعهدات این کشور در قبال جامعه جهانی را به معنای تعطیلی و از کار افتادن صنعت هسته‌ای توصیف می‌کنند. صالحی، با انتقاد شدید از منتقدان گفت: «کسانی که با ارائه تصاویر فتوشاپی از چاله‌ای که با سیمان پر شده بود مدعی شدند در قلب رآکتور اراک سیمان ریخته اند، عذرخواهی یا استغفار کنند زیرا افکار عمومی را نابجا مشوش کردند».

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با تاکید بر امکان از سرگیری فعالیت در رآکتور آب سنگین اراک افزود: «در برخی لوله‌های این رآکتور- که بیرون از راکتور است به قطر چند سانت و به طول مثلا دو سه متر سیمان ریخته شد. فرض کنیم به ما دستور بدهند که برگردیم به راکتور سابق و همان طراحی سابق را جلو ببرید که اصلاً طراحی مناسبی نبود و مربوط به 50-40 سال پیش بود؛ سر و ته لوله‌های کنونی را برمی داریم و لوله‌های جدید می‌گذاریم این چند ماه بیشتر طول نمی کشد».

صالحی با تاکید مجدد بر تمایل ایران بر اجرای کامل برجام، نسبت به آثار منفی لغو این توافق به به ایالات متحده هشدار داد و گفت:‌ «اگر برجام را به هم بزنند، کره شمالی به آنان می‌گوید که شما اصلا به قولتان هم وفادار نیستید. فرض کنیم که بخواهند موضوع آن کشور را به شکل سیاسی و علمی حل و فصل کنند، اگر برجام را به هم بزنند کره شمالی می‌گوید شما با ایران توافق کردید و ایران هم اصرار دارد که پابرجا بماند پس چرا آن را بر هم زدید. در آن صورت کره‌ای‌ها می گویند فرض کنیم در مذاکرات به نتیجه برسیم چه ضمانتی هست که پایدار بماند».

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا بارها توافق هسته‌ای را یک توافق «بد» توصیف کرده و از تمایل شخصی خود برای برهم زده آن سخن گفته است. همچنین وزارت امور خارجه آمریکا و دونالد ترامپ ایران را به نقض «روح برجام متهم می‌کنند.»

مقام‌های ایران هم مستقیما آمریکا را به عدم اجرای تعهدات مندرج در توافق هسته‌ای متهم کرده و می‌گویند «آمادگی برای مقابله با این عهدشکنی را دارند».

صالحی هشدار داد: «در صورت برهم خوردن برجام همه چیز به هم می‌خورد و اصلا منطق سیاست بین‌المللی به هم می‌ریزد. اعتبار کشورهایی مانند آمریکا به هم می‌خورد و این پرسش مطرح می شود که چرا تعهد دادند و ملتزم شدند و زیر تعهدشان زدند؟»