پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » فاطمه راکعی: متعجبم از پروتکل روحانی برای حجاب/ حجاب منحصر به چادر نیست

فاطمه راکعی: متعجبم از پروتکل روحانی برای حجاب/ حجاب منحصر به چادر نیست

 

فاطمه راکعی، دبیر کل جمعیت زنان مسلمان نواندیش، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده مجلس ششم دبیر کل جمعیت زنان مسلمان نواندیش درباره بیان رئیس‌جمهور، مبنی بر انتخاب پوشش چادر در پروتکل کابینه گفت: عموم ما قطعاً در دوران جوانی کتاب فلسفه حجاب شهید مطهری را مطالعه کره‌ایم. این‌طور نیست که فقهای ما حجاب را منحصر به چادر بدانند و در اصل، حجاب، تقوای درونی برای زنان و رعایت عفت و رفتار اجتماعی سالم در فرهنگ دینی است. پوشش مناسب، درواقع مکمل است. البته پوشش در عرف را کاری ندارم. آنچه من خودم به آن مقیدم و اعتقاد دارم و سال‌ها برای جوانان و دختران ترویج کرده‌ام، این است که پوشش موها و بدن در حد روسری و مقنعه بلند و لباس آزاد است و تأکید بر روی رفتارهایی است که زن و مرد بدون دغدغه حسی و روانی در کنار هم فعالیت اجتماعی کنند.

ما این را با فلسفه حجاب شهید مطهری و خانواده‌مان که مذهبی هم بودند آموختیم. حجاب ممکن است در برخی دوره‌ها تغییراتی کند. برای مثال در اوایل انقلاب، برای زنان انقلابی، چادر و مقنعه مشکی شناخته می‌شد. من در هم در آن زمان رعایت می‌کردم و درجاهایی که برای فعالیت حضور داشتم با این پوشش حاضر می‌شدم.

یکی از مسائلی که حضرت امام خمینی (ره) به آن معتقد بودند و برخی از آقایان به آن اعتقادی ندارند، مقتضیات زمان و مکان است. نمی‌شود بر طبلی کوفت که اصل مشخصی ندارد. جامعه ما به سطحی از فرهیختگی رسیده است که بداند حجاب، تنها چادر نیست. بعضی از زنان ما باحجاب مانتو و روسری حضور دارند و نمی‌توان گفت که حجاب نادرستی است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در پاسخ به این سؤال که آیا این نوع قوانین و پروتکل‌ها موجب محدودسازی زنان، جهت حضور در عرصه‌های سیاسی و دولتی نمی‌گردد گفت: ما در مجلس سابقه‌داریم که زنان ما با پوشش مانتو و مقنعه یا روسری حضور داشتند و خدمات درخشانی هم کرده‌اند و آب از آب هم تکان نخورده است. آقای روحانی یک حقوقدان هستند. این حرف ایشان برای من خیلی عجیب است.

(رویداد 24)