چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » خودداری آیت الله نکونام از دریافت دارو در زندان قم

خودداری آیت الله نکونام از دریافت دارو در زندان قم

آیت الله العظمی نکونام، روحانی منتقد زندانی با توجه به ممانعت از طی درمان موثر، مخالفت غیرموجه با آزادی مشروط علیرغم کبر سن و نظر پزشکی قانونی از روز جاری استفاده از داروهای خود را متوقف کرده است. این منتقد زندانی عوارض استفاده از دارو بدون طی روند درمان موثر را یک آسیب جدی می داند.

آیت الله محمدرضا نکونام روحانی منتقد زندانی طی نامه ای که امروز صبح به ریاست زندانی ساحلی قم تحویل داده است اعلام کرده چون در طول سی ماه گذشته، به دلیل ممانعت‌ها نتوانسته است هیچ اقدام اساسی برای درمان بیماریهای متعدد خود انجام دهد و مهم تر اینکه هنوز عوامل بیماری استمرار خارجی دارد، دیگر داروهای تجویز شده توسط پزشکان تاثیر خود را از دست داده و به جز عوارض متعدد، نتیجه‌ای ندارد. به همین دلیل بطور کلی مصرف همه داروهای خود را قطع می‌کند تا علاوه بر اصل بیماری، از عوارض دارویی نیز رنج نبرد.

آقای نکونام خواستار بهره مندی از حقوق قانونی خود از جمله دریافت خدمات پزشکی موثر، استفاده از مرخصی استعلاجی یا آزادی مشروط با توجه به نظر پزشکی قانونی است.

لازم به یادآوری است نیمه شب نهم تیرماه آیت الله محمدرضا نکونام روحانی منتقد بیمار که با استفاده از مرخصی استعلاجی در بیرون از زندان به سر می برد علیرغم مخالفت پزشکان، توسط نیروهای امنیتی از بیمارستانی که در تهران بستری بود به زندان ساحلی قم بازگردانده شد ولی هفتم مردادماه به دلیل وخامت حال مجدد از زندان به بیمارستانی در تهران منتقل شده بود.

همچنین در ماه های اخیر پزشکی قانونی برای سومین بار رای به عدم توان تحمل حبس توسط این روحانی دربند داده بود.

آیت‌الله محمدرضا نکونام، روحانی منتقد متولد ۱۳۲۷، مورخ ۱۱ دی‌ماه ۱۳۹۳ پس از سخنان انتقاد آمیز در نفی «فیلترینگ و حرام خواندن اینترنت پرسرعت» با شکایت برخی از روحانیون بانفوذ در مراجع قضایی و امنیتی بازداشت و پرونده‌ای برای ایشان تشکیل شد.

محمدرضا نکونام با محکومیت ۵ سال حبس تعزیری علی‌رغم بیماری‌ و وضعیت نامناسب جسمی درحال حاضر در زندان ساحلی قم نگهداری می‌شود.

وی که یک تجربه سکته مغزی را در زندان پشت سر گذاشته از افزایش فشار و قند خون همراه با کاهش بینایی بعنوان تبعات این وضعیت پزشکی  رنج می برد. با این حال مسئولین این زندان در مواردی از ارائه داروهای تجویزی وی در زندان ممانعت به عمل آورده‌اند.

هرانا