سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » شرط دوباره برای پخش «ربنا»؛ استاد شجریان «به حاکمیت احترام بگذارد»

شرط دوباره برای پخش «ربنا»؛ استاد شجریان «به حاکمیت احترام بگذارد»

یک مقام صدا و سیما برای محمدرضا شجریان شرط گذاشت که تنها در صورت احترام گذاشتن او به حکومت ایران، انقلاب و مردم، نیایش “ربنا” با صدای وی از رادیو و تلویزیون رسمی کشور پخش خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، مرتضی میرباقری روز چهارشنبه ۱۰ خرداد حمایت آقای شجریان از معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ را «اشتباه» خواند و گفت:«توصیه می‌شود هنرمندان در مسائلی که کشور را به خطر می‌اندازد و می‌تواند خیانت را در کشور ایجاد کند حضور پیدا نکنند و بازی نخورند. هنرمند فرد سیاسی نیست و باید در حوزه اصلی خود قرار بگیرد.»

محمدرضا شجریان که استاد آواز سنتی ایران شناخته می‌شود پس از اعتراضات سال ۸۸ به این سو هدف حملات سازمان‌ها و نهادهای وابسته به اصول‌گرایان و سانسور دولتی بوده است.

وی در واکنش به رخدادهای آن سال، تک‌آهنگ «زبان آتش» را اجرا کرد که معروف است به آهنگ «تفنگت را زمین بگذار».

مرتضی میرباقری گفت: «هنرمند فرد سیاسی نیست و باید در حوزه اصلی خود قرار بگیرد… در همین زمان که ما در حال صحبت هستیم از امنیت فوق‌العاده‌ای برخورداریم پس هنرمندان و مردم ما باید قدردان این امنیت باشند. این امنیت توسط حاکمیت و مردم ایجاد شده است و نمی‌توان حاکمیت را زیر سوال برد و به گونه‌ای صحبت کرد که به حاکمیت لطمه بخورد.»

وی در اسفند سال گذشته نیز دربارهٔ ازسرگیری پخش صدای محمدرضا شجریان از تلویزیون گفته بود: «اگر ایشان از مواضع خود بعد از انتخابات ۸۸ بازگشته، ما صدای ایشان را پخش می‌کنیم.»

این مقام سازمان صدا و سیما همچنین درباره منع پخش نیایش «ربنا» اظهار داشت: «منعی درباره پخش ربنا وجود داشته که خود شجریان گذاشته و اگر ابراز احترام به انقلاب، امنیت، مردم و حاکمیت از طرف ایشان وجود داشته باشد مشکلی برای پخش ربنا وجود ندارد.»

آقای شجریان همان سال ۸۸ در نامه‌ای به رئیس وقت سازمان صدا و سیما خواستار عدم پخش سروده‌هایی مانند «ایران، ای سرای امید» شد که شائبه بهره‌برداری از آن در جهت سرکوب معترضان می‌رفت. وی اما نیایش پرطرفدار «ربنا» را شامل این منع نکرده بود.

پیش از این نیز دیگر مقامات سازمان صدا و سیما شرط پخش «ربنا» را بازگشت شجریان از مواضع خود در سال ۸۸ عنوان کرده بودند.

در این میان، محمد جواد لاریجانی، عضو شورای نظارت بر صدا و سیما، روز هفتم خرداد در پاسخ به وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی گفته بود: دعای «ربنای شجریان» خلاف موازین شرعی تلاوت است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی در این نامه خطاب به رضا صالحی امیری با اشاره به اینکه موضوع دفاع از محمدرضا شجریان به‌گفته او «‌یک مناقشه سیاسی شده»‌ افزود که در این تلاوت، توجه به «‌آیت»‌ تحت الشعاع قرار می‌گیرد و به همین دلیل «‌خلاف موازین شرعی» ‌است.

حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی هم در واکنش به این اظهارات، در گفت‌وگو با ایلنا پرسید که محمدجواد لاریجانی از کدام جایگاه کارشناسی درباره ربنای محمدرضا شجریان اظهارنظر می‌کند و از او خواسته به دنبال بهانه دیگری برای پخش نکردن این دعا باشد.