جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » وضعیت هولناک انسانی در یمن

وضعیت هولناک انسانی در یمن

 رئیس کمک های اضطراری و انسان دوستانه سازمان ملل – درباره سخت ترین فاجعه انسانی در چهار کشور سومالی -سودان جنوبی – یمن و نیجریه از سال 1945 میلادی تاکنون هشدار داد و خواستار کمک فوری به میلیون ها انسان انسان ساکن این مناطق شد.

 

«اوبراین» گفت: سازمان ملل در برابر بزرگترین چالش از زمان شکل گیری خود قرار گرفته است. بنا بر آمارها بیش از 20 میلیون نفراز ساکنان این مناطق در خطر قحطی و گرسنگی قرار دارند.

اگر چه مشکل قحطی و خشکسالی در بسیاری از مناطق جهان به ویژه در مناطق آفریقا معیشت ساکنان کشورهای مختلف این قاره را سخت کرده است اما وضعیت در این چهار کشور به دلیل منازعات و جنگ ها حاد گزارش شده است.

در واقع وقوع جنگ و حضور گروه های تروریستی از یک سو و از سوی دیگر اهمال سازمان های بین المللی در کمک رسانی اکنون زنگ خطر مرگ میلیون ها انسان را در این مناطق به صدا در آورده است.

حضور گروه تروریستی الشباب در سومالی و مرزهای آن سال هاست که شرایط این کشور را به لحاظ امنیت و ثبات مختل کرده است.

اگرچه نیروی نظامی این کشور و نیروهای اتحادیه آفریقا تاکنون پیروزی هایی در برابر الشباب داشته و کنترل کشور را در دست دارند اما نا امنی حاصل از فعالیت های تروریستی اوضاع را در این کشور مختل کرده است.

دراین راستا نا به سامانی های داخلی نیزباعث تشدید شرایط شده است. نیجریه دیگر کشوردرگیر جنگ با گروه تروریستی بوکوحرام است. دراین کشور به ویژه مناطق شمالی حملات بوکوحرام باعث مهاجرت ها ناخواسته بخش بزرگی از جمعیت این مناطق شده است.

این افراد یا در کمپ ها در گرسنگی به سر می برند یا در مناطقی مستقر هستند که به آب و غذا دسترسی ندارند.