جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » دولت یمن: کودتاگران به دلیل حمایت‌های مالی و لوجستیکی نظام حاکم بر ایران تن به صلح نمی‌دهند

دولت یمن: کودتاگران به دلیل حمایت‌های مالی و لوجستیکی نظام حاکم بر ایران تن به صلح نمی‌دهند

عبدالملک المخلافی، وزیر امور خارجه دولت یمن با اشاره به اینکه ” فرماندهان کودتاگر جنگ میلیاردها دلار به دست می‌آورند”، تاکید کرد که کودتاگران به دلیل حمایت مالی و لوجستیکی که از نظام حاکم بر ایران دریافت می‌کنند، پیشنهاد صلح را رد می‌کنند.

المخلافی که در جلسه فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل درباره یمن سخن می‌گفت تاکید کرد حضور کودتاگران در همه دورهای مذاکرات، تنها با هدف مانور و به دست آوردن زمان، انجام شد.

او همچنین تاکید کرد دولت قانونی این کشور همچنان به راه‌حل سیاسی مبتنی بر مراجع سه‌گانه پای‌بند است و دولت این کشور آماده است در صورتی که کنترل فرودگاه صنعاء به کارمندان دولت سپرده شود، این فرودگاه را بازگشایی کند.

وزیر امور خارجه دولت یمن گفت: «جنگ را گروهی به ما از طریق سرکشی در مقابل دولت قانونی، تحمیل کرد، دولتی که از سوی جامعه بین‌المللی به رسمت شناخته شده‌ است.»

او افزود: «در انتهای مذاکرات کویت، با پیشنهادات فرستاده ویژه سازمان ملل موافقت کردیم. فرماندهان کودتاگر جنگ، که میلیاردها دلار به دست می‌آورند، چگونه با پایان جنگ موافقت خواهند کرد؟»

به گفته وزیر امور خارجه دولت قانونی یمن، از آغاز جنگ تا کنون، بیش از 4 هزار نفر تنها در شهر تعز از سوی کودتاگران کشته شده‌اند.

عبدالملک المخلافی با تاکید بر اینکه حکومت یمن برای دستیابی به صلح، به شرط پای‌بندی به راه‌حل سیاسی مبتنی بر مراجع سه‌گانه، آماده است هر گونه امتیازی بدهد، از شورای امنیت خواست پیام روشن و محکمی به طرفی که صلح را رد می‌کند بفرستد.

او گفت: «یمن از تروریسم رنج می‌برد و ما با جامعه جهانی برای مبارزه با تروریسم همکاری می‌کنیم. کودتاگران به دلیل حمایت مالی و لوجستیکی که از نظام حاکم بر ایران دریافت می‌کنند، پیشنهاد صلح را رد می‌کنند.»

به گفته المخلافی در میان سکوت جامعه جهانی، فهرست افراد زندانی شده توسط کودتاگران هر روز گسترده‌تر می‌شود.