پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » محور برنامه‌های وزیر پیشنهادی( تحمیلی رهبر ) دفاع ایران افزایش توان موشکی و حمایت از نیروی قدس است

محور برنامه‌های وزیر پیشنهادی( تحمیلی رهبر ) دفاع ایران افزایش توان موشکی و حمایت از نیروی قدس است

امیر حاتمی وزیر تحمیل شده به حسن روحانی رئیس جمهوری ایران برای وزارت دفاع، پنجشنبه 17 اوت با حضور در جلسه مجلس شورا، اعلام کرد که افزایش موشک‌های بالستیک و کروز و حمایت از نیروی قدس سپاه پاسداران را از جمله‌هایش در صورت دریافت رای اعتماد از مجلس خواهد بود.

به گزارش رسانه‌های ایران، امیر حاتمی با بیان این‌که افزایش قدرت موشکی در زمینه‌های بالستیک و کروز و پدافند هوایی از جمله‌ برنامه‌های او است، «انعقاد قراردادهای پرهزینه نظامی و تبدیل منطقه به انبار سلاح و مهمات» و «بودجه پایین دفاعی» ایران در مقایسه با کشورهای منطقه را از جمله چالش‌های وزارت دفاع دانست.

وزیر پیشنهادی دفاع با اشاره به تصویب تحریم‌های جدید در آمریکا علیه ایران گفت که «حمایت‌های خود را از جبهه مقاومت و رکن اساسی آن یعنی نیروی قدس سپاه و سرلشکر سلیمانی پیگیری خواهیم کرد».

نام قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس در فهرست تحریم‌های بین‌المللی قرار دارد. مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از گروه حزب الله لبنان، گروه‌های مسلح فلسطینی و حکومت بشار اسد با عنوان «محور مقاومت» نام می برند.

تحریم‌های غیر هسته‌ای علیه ایران

سخنان امیر حاتمی وزیر پیشنهادی دفاع ایران در حالی ایراد می‌شود که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، چهارشنبه 2 اوت، قانون تحریم‎های جدید ایران را امضا کرد.

مجلس سنای آمریکا 27 ژوئیه به طرح جدید تحریم‌های روسیه، ایران و کره شمالی رای داده بود. مجلس نمایندگان دو روز پیش آن یعنی روز 25 ژوئیه، این طرح را تصویب کرده بود.

طرح یادشده که اکنون به قانون تبدیل شده، تحریم‌های غیرهسته‌ای ایران را که از قبل اعمال می‌شده، تجمیع کرده است. این قانون، رئیس جمهوری آمریکا را موظف می‌کند که در ظرف 90 روز، سپاه پاسداران، مقامات، نمایندگان و اشخاص وابسته‌اش در خارج از ایران را بنا بر اتهام فعالیت‌های تروریستی تحریم کند.

در این طرح آمده است: «سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران – و نه فقط نیروی قدس سپاه – مسوول اجرای برنامه فعالیت‌های بی‌ثبات کننده، حمایت از تروریسم بین‌المللی و برنامه موشکی ایران است».

پیش‌تر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه گفته بود اگر آمریکا می‌خواهد موضوع تحریم‌های «دفاعی و سپاه را دنبال کند» باید پایگاه‌های خود را تا محدوده هزار کیلومتری اطراف ایران برچیند.

واکنش‌های ایران

وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این مصوبه کنگره گفته است که نقض خود توافق هسته‌ای نیست ولی نقض روح برجام است.

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران هم گفته است: «مصوبه آمریکایی‌ها در برگیرنده قسمت اعظم تحریم‌هایی است که در گذشته وجود داشته و در حال حاضر هم وجود دارد».

اما حسن روحانی رئیس جمهوری ایران پس از امضای طرح در کنگره آمریکا، در سخنانی با تاکید بر اینکه «جمهوری اسلامی ایران مطمئناً در برابر حرکت جدید کنگره آمریکا، عکس‌العمل متقابل نشان خواهد داد»، گفت: «در اولین قدم مجلس شورای اسلامی در این زمینه قدم‌های خودش را برخواهد داشت و هر قدم دیگری هم لازم و مورد نیاز بدانیم برای تقویت و مصلحت کشورمان برداشته و بدون توجه به تحریم‌ها و سیاست‌های آن‌ها به راه خودمان ادامه خواهیم داد».

مجلس ایران هم در جلسه علنی روز 13 اوت، با 240 رای از 247 نماینده حاضر در مجلس، جزییات طرح موسوم به «مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا» را به تلافی تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد.

در همین حال، امیر حسین قاضی زاده، نماینده مشهد در مجلس، اعلام کرد که وزارت دفاع ایران تامین کننده تجهیزات نظامی «محور مقاومت» است.