جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » تحلیلگر مسائل بین الملل: تلاش مقتدی صدر برای انحلال بسیج مردمی به دستور عربستان است

تحلیلگر مسائل بین الملل: تلاش مقتدی صدر برای انحلال بسیج مردمی به دستور عربستان است

تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به سفر مقتدی صدر به عربستان تاکید کرد که تلاش برای انحلال بسیج مردمی از سوی رهبر جریان صدر به دستور عربستانس سعودی بوده است.

حسن هانی زاده، تحلیلگر مسائل بین الملل و معاون سیاسی شبکه جهانی الاهواز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به اینکه مأموریت مقتدا صدر برای ایجاد شکاف در میان طیف شیعیان عراق آغاز شده است، گفت: اصرار بر انحلال بسیج مردمی یک مأموریت محوله از سوی عربستان سعودی به مقتدا صدر است و چنین اقدامی نشان می دهد که صدر با دریافت کمک های مالی کلان از بن سلمان گام جدیدی را برای خلق شکاف در جامعه عراق برمی دارد.

تحلیلگر مسائل بین الملل با بیان اینکه مقتدا صدر عملا فعالیتش را برای تخریب ساختار اجتماعی و مذهبی عراق آغاز کرده است، افزود: نوعی هماهنگی میان صدر و بن سلمان وجود دارد؛ از این رو مرحله بعد قطب بندی شیعیان خواهد بود که اقدامی کاملا خطرناک و صدر عهده دار آن است.

معاون سیاسی شبکه جهانی الاهواز افزایش ظرفیت حجاج عراقی را رشوه موقت عربستان برای نشان دادن حُسن نیت به عراق دانست و تصریح کرد: حج یک مسأله غیرسیاسی و بی ارتباط با مسائل منطقه است که متأسفانه عربستان از آن بهره برداری سیاسی می کند؛ حال آنکه سعودی ها باید ثابت کنند خواهان برقراری رابطه مستقل و صمیمانه با عراق هستند که چنین امری از آنها دیده نمی شود.

این مقام مسؤول به شکست عربستان در عراق اشاره و عنوان داشت: عربستان سعودی تلاش دارد تا با جذب برخی افراد مسأله دار در عراق بافت اجتماعی عراق را بر هم بزند.

هانی زاده درباره اظهار نظر وزیر خارجه عربستان مبنی بر ابقای بشار اسد در رأس قدرت خاطرنشان کرد: ابقای بشار اسد در راس حکومت در دست عربستان نیست اما چنین اظهارنظرهایی پس از قانع شدن آمریکایی ها درباره بقای بشار اسد و هزینه های سنگین منطقه ای پس از سقوط وی بیان شده است.

وی عنوان کرد: چنین اظهارنظری به دستور آمریکا صورت می گیرد و در واقع عربستان در حد و جایی نیست که چنین اظهارنظرهایی داشته باشد.

تحلیلگر مسائل بین الملل در پایان گفت: متأسفانه مقتدا صدر اکنون برای ملت عراق عنصر سیاسی مزاحم تلقی می شود و هر گاه وضعیت عراق به نقطه امیدبخشی از لحاظ امنیتی برسد یک حرکت جدید دیگر برای متشنج کردن اوضاع پیش می آید و صدر نیز در این موارد رفتارهای عاقلانه ای ندارد.