پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » زایمان‌ زنان معتاد در پاتوق‌ها و خطر مرگ نوزادان/تحویل ۶۰۰ نوزاد در معرض فروش به بهزیستی/ضرورت ورود دستگاه قضا به مساله فروش کودکان

زایمان‌ زنان معتاد در پاتوق‌ها و خطر مرگ نوزادان/تحویل ۶۰۰ نوزاد در معرض فروش به بهزیستی/ضرورت ورود دستگاه قضا به مساله فروش کودکان

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به تحویل ۶۰۰ نوزاد در معرض فروش به این سازمان گفت: فروش کودکان جرم است، بنابراین نیاز است که دستگاه قضایی به این مساله ورود پیدا کنند.

حبیب الله‌مسعودی فرید (معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در رابطه با مشکلات کودکان و نوزادان به ویژه مناطق حاشیه‌ای شهر تهران بیان داشت: بحث فروش کودکان و نوزادان در برخی نقاط وجود دارد که جرم است؛ بنابراین نیاز است؛ دستگاه‌های قضایی به این مساله ورود پیدا کنند. سازمان بهزیستی هم تا جایی که امکان دارد، به این مساله ورود پیدا می‌کند؛ البته تمام سیاستگذاری‌ها باید مبتنی بر شواهد باشد تا نتیجه داشته باشد.

فرید تاکید کرد: نگرانی‌هایی در رابطه با بارداری زنان معتاد وجود دارد به خصوص زنانی که بی‌خانمان نیز هستند. زنانی که تحت تاثیر مواد مخدر تسلطی بر رفتار خود ندارند و بارداری آنها در صورتی که منجر به زایمان شود، باعث بروز مشکل در نوزاد خواهد شد و اگر نوزاد بعد از به دنیا آمدن همچنان با این مادر زندگی کند، ممکن است به فروش برود.

معرفی مادران معتاد بعد از زایمان به اورژانس اجتماعی

او افزود: اصلا مادری که مواد مصرف می‌کند، نمی‌تواند در نگهداری نوزاد به درستی عمل کند و همین مساله ممکن است؛ موجب بروز مشکلاتی برای نوزاد شود و حتی امکان دارد که این نوزاد به دلیل غفلت دزدیده یا به دلیل عفونت‌های بعد از به دنیا آمدن فوت شود.

فرید تاکید کرد: براساس همکاری‌های انجام شده با وزارت بهداشت قرار شد که مادران معتاد بعد از زایمان به اورژانس اجتماعی معرفی شوند. اگر مادر معتاد بارداری به مرکز درمانی مراجعه کند سریعا از لحاظ مددکاری مورد بررسی قرار می‌گیرد و به اورژانس اجتماعی نیز اطلاع داده خواهد شد. اورژانس باید در کمترین زمان ممکن در آن محل حاضر شود و بعد از گزارش‌های مددکار باید تشخیص داده شود که آیا آن نوزاد باید ترخیص شود یا خیر، چرا که وقتی یک مادر کارتن خواب و معتاد باردار می‌شود و یا مسئولیت نگهدای نوزاد را برعهد می‌گیرد، دیگر نمی‌توان نسبت به سلامت آن طفل امیدوار بود؛ بنابراین باید این مساله با دقت بررسی شود.

زایمان های خارج از سیستم نظام سلامت بسیار نگران کننده‌است

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در ادامه گفت: زایمان‌هایی که خارج از سیستم نظام سلامت و در پاتوق‌ها انجام می‌شود، بسیار نگران کننده است؛ مواردی که نظارت بر آن وجود ندارد و نمی‌توان آن را پیگیری کرد، می‌توان با توسعه خدمات و همکاری بیشتر با NGO ها  به این مساله رسیدگی کرد. در حال تدوین تفاهم نامه‌ای هستیم تا بتوانیم از ظرفیت ‌NGO ها در این زمینه استفاده کنیم.

او افزود: از افراد فعال در حوزه خدمات اجتماعی و سازمان‌های مردم نهاد خواستار اطلاع‌رسانی در این زمینه هستیم.

هزار و 200 کودک در معرض آسیب به سازمان بهزیستی معرفی شدند

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در ادامه بیان داشت: بر اساس همکاری‌های انجام شده با وزارت بهداشت در سال گذشته‌ هزار و 200 کودک به سازمان بهزیستی معرفی شدند که 600 نفر از این تعداد را نوزادان تشکیل می‌دادند. آنها در معرض آسیب بودند و مراقبت‌های لازم از این نوزادان به عمل نمی‌آمد یا اینکه مادر نمی‌توانست به نوزاد شیر بدهد و مجبور می‌شد؛ غذای آلوده به نوزاد بدهد و همچنین برخی از این نوزادان در معرض فروش و دیگر آسیب‌ها بودند.

او افزود: 50 درصد از این تعداد را به خانواده و اقوام نزدیک و مورد تایید تحویل دادیم و نصف این تعداد وارد بهزیستی شدند. سیاست اصلی سازمان خانواده محوری است، اما خانواده‌ای که معیار و سلامتی لازم را داشته باشد، البته حکم نهایی را قاضی می‌دهد.

فروش اعضای بدن کودکان در ایران غیرممکن است

او در رابطه با انتشار اخباری مبنی بر فروش اعضای بدن کودکان بیان داشت: این خبر کمی دور از واقعیت است چراکه فروش اعضای بدن کار سختی است، برای این کار باید اتاق عمل مجهز و جایی وجود داشته باشد که عضو در آن نگهداری شود؛ همچنین انتقال آن عضو نیز حائز اهمیت است که کاری فوق العاده سخت است و هزینه بالایی هم دارد و همین مساله قیمت خرید را نیز افزایش می‌دهد که خریدار چنین مبلغ بالایی را بابت عضو نمی‌پردازد، از همین رو این کار در ایران غیرممکن به نظر می‌رسد.

وی افزود: در این شرایط از افراد فعال در حوزه خدمات اجتماعی و سازمان‌های مردم نهاد خواستار اطلاع‌رسانی هستیم. درضمن حمایت از مادران معتاد باردار نیز در دستور کار بهزیستی قرار دارد. و باید بتوان این افراد را از خدمات متعدد بهره‌مند کرد.