جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مروری بر روزنامه‌های دوشنبه ۲۳ مردادماه

مروری بر روزنامه‌های دوشنبه ۲۳ مردادماه

لابی‌های دقیقه نودی برای رای اعتماد/تغییرات تاکتیکی اصولگرایان/درخواست اعلام اموال وزرای پیشنهادی/درآمد نجومی ستاره‌ها از عطاران تا ترانه علیدوستی/پیام شاهزاده عربستان برای مصالحه/ زخم نژادپرستی بر رخسار امریکا

بیشتر روزنامه‌های اصلاحات، اما موضوع وضعیت وزرا برای کسب رای اعتماد از مجلس را موضوع یادداشت‌ها و گزارش‌های خود انتخاب کردند و از آخرین شرایط وزرا در بین فراکسیون‌های مختلف مجلس تحلیل هایی را ارائه دادند. تحلیل هایی که اغلب حاکی از رای اعتماد اکثریت وزرا بدون چالش جدی در مجلس است.
علاوه بر موضوعات یاد شده، روزنامه‌های امروز محور‌ها و سوژه‌های دیگری را نیز برای گزارش‌ها و تحلیل‌های خود برگزیده اند. مواردی که در ادامه به مرور تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم:
تغییرات تاکتیکی اصولگرایان در دوران پساانتخابات
سیاست روز سرمقاله امروز خود را به تغییرات تاکتیکی اصولگرایان در دوران پساانتخابات اختصاص داد و نوشت: اصولگرایان به عنوان یکی از جریان‌های ریشه‌دار، اثرگذار و قابل اعتنای سپهر سیاسی کشور شناخته می‌شوند.
فراز و فرودهای صحنه سیاسی نیز اگر چه در مسیر حرکت این جریان مانع‌آفرینی‌هایی داشته و خواهند داشت، اما قدرت و توان حذف کامل این جریان را نداشته و ندارند.
در حال حاضر سکوت قابل تأملی در اردوگاه اصولگرایان حاکم شده است. از این سکوت تفاسیر مختلفی ارائه شده و می‌شود. آیا اصولگرایان در مواجهه با فعل و انفعالات عرصه‌های سیاسی – اقتصادی – اجتماعی و بین‌الملل سیاست سکوت را در پیش می‌گیرند؟ پاسخ به این سوال آسان است. بازخوانی رفتار اصولگرایان در دهه‌های اخیر گواه این واقعیت است که تفکر و اندیشه این جریان برآمده از متن انقلاب از یک سو وادادگی‌ها در مواجهه با تحریف، تخریب و تحقیر ارزش‌ها و باورهای انقلاب و نظام را بر‌نمی‌تابد و از دیگر سو، نسبت به رفتار و گفتار کژباوران و سست عناصر در جایگاه‌های تصمیم سازی مماشات نمی‌کند.
عناوین اخبار روزنامه سیاست روز در روز دوشنبه ۲۳ مرداد : اقتصاد‌دان می‌خواهیم نه اقتصاد خوان؛برخی ماموریت دارند انقلاب را ناکارآمد نشان دهند؛نژادپرستی سیستماتیک آمریکایی؛انتقام دوباره پس از سیلی نخست؛زمینه‌سازی برای نواختن شیپور کودتا؛
همچنان که برخی از اصولگرایان در مواجهه با سلفی حقارت جمعی از امانتداران آرای عمومی و رای اولی‌ها در خانه ملت واکنش نشان داد‌ه‌اند.
سوال دیگری مطرح است؛ اصولگرایان چه سازوکاری را برای فعالیت‌های خود در دوران پساانتخابات اندیشیده‌اند؟ شیوه مواجهه آنان با دولت جدید و همچنین شورای شهر و شهردار جدید‌الورود به ساختمان بهشت چگونه خواهد بود؟
با بازخوانی رفتار اصولگرایان از آغاز شکل‌گیری دوران پساانتخابات، می‌توان پیش‌بینی کرد که آنان در رفتار و گفتار خود در مواجهه با رویدادهای آتی از تاکتیک پیشاانتخابات استفاده نمی‌کنند.
به گزینه دیگر، اصولگرایان اولا برای استمرار حرکت خود در سپهر سیاسی کشور و ثانیاً برای جلب توجه و رویکرد دوباره افکار عمومی به سمت و سوی خود نیازمند بازنگری در رفتار گذشته و آسیب‌شناسی نقادانه و اصلاح و تصحیح برخی سازوکار‌ها هستند.
این احساس اکنون در رأس و بدنه اصولگرایی نیز پدید آمده و انتظار می‌رود به تدریج نضج گیرد؛ بنابراین تغییر تاکتیک قابل پیش‌بینی است.
از سوی دیگر، جریان‌های سیاسی برای تداوم حضور در صحنه‌های تصمیم‌سازی نیازمند شناخت سازوکار‌های روز برای ترویج گفتمان مورد نظر خود هستند و اصولگرایان نیز از این قاعده مستثنی نیستند.
نتیجه آرای عمومی در انتخابات اخیر نشان می‌دهد که اصولگرایان به رغم قدمت و سابقه قابل ملاحظه خود در صحنه‌های تصمیم سازی و تصمیم گیری، باید برای مواجهه با افکار عمومی و به ویژه نسل جوان و رأی اولی‌ها، زبان گفت‌وگو با مردم، ادبیات انتقال پیام و شیوه‌های ارتباطی با افکار عمومی را به طور جدی‌تری مورد نقد و بررسی قرار دهند؛ بنابراین به نظر می‌رسد، اصولگرایان در پوشش سیاست سکوت با تغییر تاکتیک مواجهه با دولت و دولتمردان به جای ورود به مجادلات روزمره، به چگونگی ورود به سطوح مختلف افکار عمومی برای روشنگری و تنویر و آگاهی‌بخشی با هدف تبیین و ترویج دوباره ارزش‌ها و باورهای انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران می‌اندیشند. تاکتیکی که با توجه به سابقه رفتار و گفتار گذشته دولتمردان و مجلس نشینان کنونی، می‌تواند از جمله عوامل مؤثر در بازگشت به صحنه تصمیم سازی‌ها باشد.
اصولگرایان به درستی از میدان مجادلات و هیاهوهای بی‌ثمر فاصله گرفته‌اند. قطعاً این دوری‌گزینی گرد و‌غبارهای کنونی را فرو می‌نشاند و تصویری شفاف‌تر از ذهنیت‌ها، نگاه‌ها و رفتار و گفتار‌ها فراروی افکار عمومی قرار می‌دهد.
به عبارت ساده‌تر، رصد و پایش توانایی‌ها و توانمندی‌های دولتمردان دولت یازدهم و همچنین مشاهده افق پیش‌روی- با اجرای آن‌چه که دولت و دولتمردان به آن‌ها لقب برنامه و طرح داده و می‌دهند-شکل‌گیری و گسترش دامنه انتقادات از عملکرد‌های دولتمردان و مجلس‌نشینان و شورای شهری‌ها را قابل پیش‌بینی کرده است. همچنان که سلفی حقارت موجی از انتقادات را در اردوگاه اصلاح‌طلبان و آرای عمومی همراه مدعیان اصلاح طلبی برانگیخته است! اصولگرایان با دوری گزینی از مجادلات و فرصت‌سازی برای جریان رقیب در مظلوم نمایی‌ها، فرصت دوباره‌ای را برای تعمق و اندیشه بیشتر افکار عمومی فراهم می‌کنند.
از سوی دیگر، شکل‌گیری و فربه سازی گروه‌های اثرگذار جوانان انقلابی در مواجهه با رویدادهای آتی از جمله تاکتیک‌هایی است که اصولگرایان می‌توانند در دوران پساانتخابات با فرصت بیشتری بیندیشند!
پیام شاهزاده عربستان برای مصالحه
روزنامه اعتماد در بخشی از گزارش خود با عنوان پیام شاهزاده برای مصالحه درباره اکنون و آینده رابطه ایران و عربستان نوشت: قاسم الاعرجی، وزیر کشور عراق که به ایران سفر کرده است روز یکشنبه خبر داد در سفر حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق به عربستان، ریاض از العبادی خواسته بود که میان ایران و عربستان نقش میانجی را بازی کند. الاعرجی در یک نشست خبری مشترک با عبدالرضا رحمانی فضلی همتای ایرانی‌اش تاکید کرد در دیداری که خود او اخیرا با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان داشته، بن سلمان از او هم خواسته برای کاهش تنش، میان ایران و عربستان میانجیگری کند که وزیر کشور عراق هم تاکید کرده این پیام را به طرف ایرانی ابلاغ خواهد کرد. وزیر کشور عراق افزوده که به سعودی‌ها گفته به اعتقاد ایرانی‌ها نخستین گام در مسیر حل اختلافات رفتار احترام‌آمیز با حجاج ایرانی است که قرار است به عربستان سفر کنند و ریاض هم باید به شیعیان ایرانی اجازه دهد قبرستان بقیع را زیارت کنند.
عناوین اخبار روزنامه اعتماد در روز دوشنبه ۲۳ مرداد :
در میان تمام، اما و اگرهایی که بعد از قطع روابط تهران و ریاض تاکنون ایجاد شده است، ایران اعلام کرده که به دنبال بهبود روابط خود با کشورهای همجوار است و محمد جواد ظریف چند هفته پیش گفته بود که تهران هرگز به دنبال قطع روابط با عربستان نبود. یک تحلیلگر روس در روزنامه پراودا درخصوص رابطه ایران با عربستان نوشته که عربستان یک کشور مسلمان است و این اختلاف نظر‌ها میان کشورهای مسلمان شایع است، اما در نهایت به آشتی و مصالحه ختم خواهد شد، به گفته او بعد از مصافحه ظریف با الجبیر در استانبول نیز می‌توان نیت مشترکی از سوی دو کشور برای حل و فصل اختلافات‌شان مشاهده کرد و این اقدام را گامی عملی در راستای یک آشتی واقعی دانست. این تحلیلگر نوشته یکی از نتایج مصافحه استانبول انتشار خبر سفر بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران به عربستان در موسم حج بود که البته تکذیب شد.
 اما با نگاهی واقع‌بینانه نمی‌توانیم بگوییم که در شرایط فعلی زمینه لازم برای از بین رفتن اختلافات دو کشور، آشتی یا حتی مذاکره برای حل اختلاف نظر‌ها فراهم است. اما می‌توان گفت که ممکن است تلاشی برای کاهش شکاف میان تهران و ریاض وجود داشته باشد و عراق هم می‌تواند نقش موثری در این زمینه بازی کند و اگر ایران و عربستان بتوانند با میانجیگری عراق به هم نزدیک شوند، فضای مثبتی برای تاثیرگذاری بر پرونده‌های مهمی، چون پرونده عراق، سوریه و یمن نیز فراهم می‌شود. در حال حاضر گمانه زنی‌ها در این خصوص ادامه خواهد داشت زیرا دلایل قاطع زیادی بر ثبات عربستان در مواضعش وجود ندارد، اما می‌توان گفت که امکان فراهم شدن یک آتش‌بس میان تهران و ریاض ایجاد شده است شاید علاوه بر عراق، روسیه هم در این میانجیگری نقشی بازی کند زیرا اخیرا یکی از مسوولان وزارت خارجه روسیه اعلام آمادگی کرده بود تا کشورش در حل بحران تهران و ریاض نقش میانجی را بازی کند و اعلام کرد که به نمایندگی از دولت روسیه از مسوولان ایرانی و سعودی دعوت می‌کند تا در نشستی مشترک برای حل و فصل اختلافات‌شان حضور پیدا کنند. در این میان ترکیه نیز این امکان را دارد که نقش میانجی را در میان ایران و عربستان بازی کند زیرا از زمانی که رجب طیب اردوغان در ترکیه روی کار آمده آنکارا موفق بوده تا روابط خوبی در آن واحد با تهران و ریاض داشته باشد و مسوولان ترکیه هم بار‌ها اعلام کرده‌اند آمادگی وساطت میان ایران و عربستان را دارند. در نهایت حل اختلافات ایران و عربستان یک آرزوی دور و غیرممکن نیست دو کشور زمینه برقراری یک رابطه معقول و به دور از هیجان را دارند. شاید کسی در ایران یا عربستان به دنبال داشتن رابطه دوستانه نباشد، اما وجود روابط دیپلماتیک بر اساس حسن همجواری آن هم با رعایت قوانین بین‌المللی قطعا مطلوب‌تر از جنگ میان دو کشور خواهد بود.
درآمد نجومی ستاره‌ها از عطاران تا ترانه علیدوستی
روزنامه خراسان در گزارشی از درآمد نجومی ستاره‌ها و سیلیبرتی‌ها به معرفی پردرآمدترین‌های جهانی و ایرانی پرداخت. خراسان در بخشی از این گزارش نوشت: «رضا عطاران» از پول سازترین بازیگران حال حاضر سینمای ایران است. مردم برای دیدن فیلمی که «عطاران» در آن حضور دارد، تردید چندانی به خرج نمی‌دهند. دستمزد این چهره کمدی سینمای ایران در هاله‌ای از ابهام است. برخی سایت‌های خبری مبلغ قرارداد وی به ازای هر فیلم را ۵۰۰ میلیون تومان تخمین می‌زنند. البته عطاران یک بار این مبلغ را تکذیب کرده است. سایت‌های دیگری هم درآمد سالانه وی را حدود یک و نیم میلیارد می‌دانند چرا که علاوه بر حقوقش برای بازی در فیلم ها، درصدی از فروش فیلم را هم از آن خود می‌کند که با توجه به فروش میلیاردی هر کدام از فیلم هایش این مبلغ بسیار قابل توجه خواهد بود.
 عناوین اخبار روزنامه خراسان در روز دوشنبه ۲۳ مرداد :
«سعید معروف» از گران‌ترین بازیکنان والیبال در سطح جهان به شمار می‌رود. کاپیتان تیم ملی طی دوران حرفه‌ای اش عناوینی همچون «بهترین پاسور لیگ جهانی» و «ارزشمندترین بازیکن قهرمانی آسیا» را به نام خود ثبت کرده است. قرارداد «معروف» با تیم «زنیت کازان» روسیه در اواخر سال ۲۰۱۴ ارزشی معادل یک میلیون یورو داشت. او پس از جدایی از تیم کازان به کشور بازگشت تا کارش را در لیگ والیبال ایران ادامه بدهد. دستمزد «معروف» برای بازی در لیگ ایران نزدیک به ۲ میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.
«شهاب حسینی» سال هاست که چهره مطرحی در سینمای ایران است و دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد از جشنواره کن او را به چهره‌ای جهانی تبدیل کرد. بدون شک این جایزه تاثیر قابل توجهی در رقم دستمزد وی داشته است. در بیشتر سایت‌های خبری، میزان قرارداد وی برای حضور در سریال شهرزاد ۱۲۰ میلیون تومان در ماه مطرح شده است که برای ۱۰ ماه تصویربرداری به رقمی معادل یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان می‌رسد. البته خود «شهاب حسینی»، تهیه کنندگان یا کارگردان سریال، این رقم را به صورت رسمی تایید نکرده اند.
«ترانه علیدوستی» از زمان آغاز کار حرفه‌ای اش بسیار در انتخاب‌های خود حساس بوده، اما در عین حال هیچ وقت هم به مدت طولانی بیکار نمانده است. «علیدوستی» برای بازی در سریال شهرزاد با وجود آن که قهرمان اصلی داستان است، ظاهرا مبلغی کمتر از همبازی اش، «شهاب حسینی»، دریافت می‌کند. گمانه زنان اینترنتی رقم دستمزد وی را ماهانه ۹۰ میلیون تومان اعلام کرده اند. به عبارت بهتر، خانم بازیگر ۹۰۰ میلیون تومان برای فصل اول این سریال دریافت کرده است. همچنین بعضی‌ها رقم قرارداد ترانه علیدوستی برای هر فیلم را ۲۵۰ میلیون تومان برآورد می‌کنند.
پاسخ به ۱۰ سوال پرتکرار درباره انتخاب رشته دانشگاه
این روز‌ها یکی از موضوعاتی که سوالات زیادی درباره آن مطرح می‌شود درباره چگونگی انتخاب رشته دست، مهلت و زمان آن است که دغدغه مشترک داوطلبان آزمون ورود به دانشگاه‌ها و والدین آن‌ها است. روزنامه دانشگاهی فرهیختگان در گزارشی به ۱۰ سوال پرتکرار درباره انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی پاسخ داده است. فرهیختگان در این گزارش نوشته است: انتخاب رشته با آزمون و بدون آزمون دانشگاه آزاد اسلامی که از ۱۹ مرداد آغاز شده است، ادامه دارد و به گفته مسئولان این دانشگاه، تا روزگذشته نزدیک به ۵۰ هزار نفر در دوره‌های کاردانی و کارشناسی شرکت کرده‌اند. اما طی این مدت داوطلبان در تماس با «فرهیختگان» سوالاتی را درباره این موضوع مطرح کرده‌اند؛ که در ادامه آن را می‌خوانید. شناسه انتخاب رشته چیست و آن را از کجا بگیرم؟
عناوین اخبار روزنامه فرهیختگان در روز دوشنبه ۲۳ مرداد :
 شناسه انتخاب رشته شما در ذیل کارنامه صادره از سوی سازمان سنجش آموزش کشور تحت عنوان کد دسترسی جهت انتخاب رشته درج شده است. برای ویرایش رشته‌های انتخابی چه کار کنم؟
پس از انتخاب رشته می‌توانید با انتخاب گزینه «ویرایش انتخاب رشته» از منوی سمت راست و بدون خرید کارت اعتباری مجدد نسبت به ویرایش رشته/محل‌های انتخابی خود اقدام کنید. در چه گروه‌های آزمایشی می‌توان انتخاب رشته کرد؟
هر داوطلب تنها امکان انتخاب رشته در گروه آزمایشی را دارد که در آزمون شرکت کرده است. داوطلبانی که علاوه‌بر گروه آزمایشی اصلی، علاقه‌مندی خود را به شرکت در گروه آزمایشی هنر یا زبان‌های خارجی اعلام کرده‌اند، امکان انتخاب رشته در این گروه‌ها را نیز خواهند داشت. نظام آموزشی پاره‌وقت چه تفاوتی با نظام آموزشی تمام‌وقت دارد؟
 حداکثر مدت مجاز تحصیل در نظام آموزشی پاره‌وقت بیش از حداکثر مدت مجاز تحصیل در نظام آموزشی تمام‌وقت است. قابل ذکر است که به فارغ‌التحصیلان این نظام آموزشی، مدرک تحصیلی رسمی مربوط به دوره پاره‌وقت اعطا خواهد شد و فارغ‌التحصیلان این نظام نیز می‌توانند در آزمون ورودی مقاطع تحصیلی بالاتر شرکت کنند. آیا می‌توانم غیر از نظام آموزشی تمام‌وقت در پاره‌وقت هم شرکت کنم؟
 هر داوطلب مجاز است در گروه آزمایشی خود علاوه‌بر نظام تمام‌وقت با تهیه کارت اعتباری جداگانه در نظام پاره‌وقت انتخاب رشته کند. توصیه می‌شود قبل از خرید کارت اعتباری جهت انتخاب رشته در نظام پاره‌وقت از رشته/محل‌های ارائه شده در این نظام آموزشی اطلاع حاصل کند. من در نظام آموزشی پاره‌وقت ثبت‌نام کرده‌ام. آیا در مقاطع بالاتر می‌توانم تحصیل کنم؟
به فارغ‌التحصیلان این نظام آموزشی مانند نظام آموزشی تمام‌وقت مدرک تحصیلی رسمی مربوط به نظام آموزشی پاره‌وقت اعطا خواهد شد و فارغ‌التحصیلان این نظام نیز می‌توانند در آزمون ورودی مقاطع تحصیلی بالاتر شرکت کنند. اگر رشته مورد علاقه من در سایت نباشد باید چه کار کنم؟
داوطلبان اگر پس از مطالعه دفترچه راهنما ملاحظه کردند رشته‌های مورد علاقه آن‌ها در سایت نیست، به این معنی است که آن رشته جزء رشته‌های باآزمون دانشگاه آزاد نیست و باید به لیست رشته‌های بدون آزمون مراجعه کنند. آیا به کسانی که حائز رتبه سه رقمی شده‌اند، تسهیلات قابل توجهی ارائه می‌شود؟
بله، رتبه‌های زیر هزار غیرپزشکی از تخفیف شهریه صددرصد برخوردار می‌شوند و در رتبه‌های بین هزار تا دو هزار، ۵۰ درصد تخفیف برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. رتبه‌های پزشکی زیر ۵۰۰، ۵۰ درصد تخفیف دارند. تقاضا در رشته‌های باآزمون در کدام دانشگاه بیشتر است؟
حدود ۹۷ درصد از رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی بدون آزمون هستند و سه درصد از رشته‌ها با آزمون برگزار می‌شود که از این سه درصد، رشته‌های علوم پزشکی و فنی مهندسی تهران و مراکز استان‌ها با تقاضای بالایی روبه‌رو است. نتیجه نهایی پذیرفته‌شدگان چه موقع اعلام می‌شود؟ هفته آخر شهریور ماه اعلام خواهد شد.
درخواست اعلام اموال وزرای پیشنهادی
وطن امروز در شماره امروز با انتشار این خبر نوشت: ۱۶۷ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور، خواستار اعلام جزئیات اموال و دارایی وزرای پیشنهادی با هدف شفافیت و تقویت اعتماد عمومی شدند. در این نامه پس از ابلاغ سلام، تحیت و تبریک مجدد برای انتخاب حجت‌الاسلام روحانی در انتخابات و نیز تنفیذ حکم وی، آمده است: «نظر به نقش شفافیت وضعیت مالی مسؤولان دولتی در ایجاد و تقویت اعتماد عمومی و نیز پیشگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی از امکانات عمومی و موقعیت‌های حاکمیتی و حسب تکالیف متعدد قانونی از جمله اصول ۱۴۱ و ۱۴۲ قانون اساسی و نیز قانون رسیدگی به اموال و دارایی مقامات، مسؤولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی مصوب نهم آبان‌ماه ۱۳۹۴ و فرامین مؤکد رهبر معظم انقلاب که شفاف‌سازی را شرط فسادستیزی دانسته‌اند، از جنابعالی درخواست می‌شود به وزرای محترم معرفی شده به مجلس تأکید کنید اطلاعات دقیقی از وضعیت مالی و فعالیت‌های اقتصادی خود، همسر و فرزندان خود بویژه فعالیت‌هایی که زمینه تعارض منافع بین فعالیت در بخش خصوصی و موقعیت و اختیارات حاکمیتی را فراهم می‌کند، به صورت محرمانه در اختیار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار دهند. این نامه می‌افزاید: «بدیهی است ارائه اطلاعات فوق، هم به ارزیابی وزرای پیشنهادی و رفع شبهات احتمالی در مرحله کسب رأی اعتماد کمک می‌کند و هم در صورت کسب رأی اعتماد توسط هر یک از وزرای محترم، در انجام وظایف نظارتی مجلس در طول دوره خدمتگزاری وزرا مفید خواهد بود».
عناوین اخبار روزنامه وطن امروز در روز دوشنبه ۲۳ مرداد :  دار و دسته آمریکایی‌ها ؛ محسن شهید به داد عزت ملی رسید ؛ درخواست اعلام اموال وزرای پیشنهادی ؛ پاسخ مجلسی ؛ تأثیرگذاری رسانه‌ای در نگاه قرآن ؛ خط سرخ خدمت ؛ روایت فتح یک نگاه ؛ تخلف در معرفی کابینه؟ ؛
لابی‌های دقیقه نودی برای رای اعتماد
 روزنامه ابتکار در بخشی از گزارش خود از لابی‌های دقیقه نودی برای کسب رای اعتماد وزرای پیشنهادی در مجلس نوشت: نگه داشتن رسانه‌ها از لابی‌های پیدا و پنهان برخی، هفته گذشته هیات رئیسه مجلس تصمیم گرفت حضور خبرنگاران در راهرو مربوط به آن‌ها که به صحن مجلس مرتبط می‌شود و محل تردد نمایندگان است را تا پایان رایزنی‌ها درباره وزرای پیشنهادی محدود کند، ولی این امر باعث اعتراض خبرنگاران در جلسه روز خبرنگار در دیدار با رئیس مجلس شد و ظاهرا منجر شد این محدودیت حضور با دستور لاریجانی برداشته شود.
عبدالرضا هاشم زایی، نماینده تهران در مجلس در این باره به «ابتکار» گفت: «ربیعی در روزهای اول معرفی به مجلس شرایط خوبی نداشت، ولی در این روز‌ها شرایط نسبتا خوبی دارد و احتمالا لابی‌ها و رایزنی‌ها در این باره بی تاثیر نبوده اند.»
عناوین اخبار روزنامه ابتکار در روز دوشنبه ۲۳ مرداد :
وی ادامه داد: «ربیعی با وجودی که شرایط خوبی نداشت، ولی روز به روز جو مجلس به نسبت روزهای اول، درباره ایشان بهتر شد و رفته رفته قابل قبول‌تر هم می‌شود. حالا ممکن است لابی‌ها یا رایزنی‌ها یا گزارش‌ها و اطلاعات درباره ایشان اثر گذار بوده باشد، ولی نمی‌توانم هنوز بگویم رای او آیا در حد قبولی و گرفتن اعتماد از مجلس است یا خیر و این امر در چند روز اینده مشخص می‌شود و همه چیز به ادامه رایزنی‌ها در این فرصت باقی مانده بستگی دارد.» او همچنین با بیان اینکه وزیر آموزش و پرورش هم به دلیل ناشناخته بودن و عدم ارائه برنامه‌های مناسب هنوز شناخت کافی از او نداریم، گفت: «با توجه به مباحثی که پیرامون او وجود دارد و تخصصش در این حوزه نیست و بعید است از مجلس رای اعتماد بگیرد. ولی سایر گزینه‌های پیشنهادی شرایط نسبتا قابل قبولی دارند و احتمالا تنها یک الی دو نفر نتوانند اعتماد مجلس را جلب کنند.»
بنابراین جدا از مسئله رایزنی‌های صورت گرفته، برخی وزرای پیشنهادی از جمله جهرمی وزیر پیشنهادی ارتباطات از شرایط مطلوبی برخوردار نیست و طبق اظهارات هاشم زایی که معتقد است: «اگر موضوع حاشیه‌ای شنود که پیرامون این شخص در سال ۸۸ مطرح است، تخصص این فرد را مورد بررسی قرار دهیم به خوبی ملاحظه می‌کنید که ایشان شرایط تخصصی و مدارک مورد نیاز و مرتبط با این وزارتخانه را که حداقل ۵۰ نفر پی اچ دی مخابرات در آن مشغول به کار هستند را ندارد و به خود ایشان هم وقتی در فراکسیون امید برای ارائه برنامه هایش آمده بود اعلام کردیم که شرایط لازم را ندارد.» عبدالرضا هاشم زایی همچنین درباره کابینه پیشنهادی گفت: «در دولت دوم روحانی توقع داشتیم کابینه از نظر اقتصادی قوی‌تر از قبل باشد و از وزرای جسورتر برای شکستن رکود استفاده کند.» این نماینده مردم تهران در مجلس افزود: «وزیر پیشنهادی نفت، وزارت خارجه و بهداشت وزرای خوبی هستند که در گذشته هم نشان دادند وزرای قابل اتکا و موفقی هستند و درباره وزیر کشور هم تصور می‌کنم با وجود رایزنی‌های انجام شده رای قابل قبولی در مجموع به دست آورد.»
با همه این تفاسیر برخی منتقدان آذری جهرمی معتقدند او چهره‌ای امنیتی است و در این باره محمود صادقی نماینده تهران با اشاره به جلسه فراکسیون شفافیت با آذر جهرمی در توئیتی نوشت: او آمادگیش را برای جلسه حضوری با کسانی که گفته اند از آن‌ها بازجویی کرده اعلام کرد. عبدالرضا رحمانی فضلی نیز با وجود اینکه برخی نمایندگان اصلاح طلب معتقدند شرایط خوبی برای کسب رای ندارد، اما شواهد نشان می‌دهد او می‌تواند از فیلتر مجلس عبور کند.
در همین راستا محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید در گفت: وگو با «ابتکار» با بیان اینکه تصمیم داریم تا دوشنبه عصر که جلسه فراکسیون امید برای جمع بندی نظرات کمیته‌های ارزیابی با وزرای پیشنهادی است درباره آن‌ها به صورت فردی اظهارنظر نکنیم، گفت: امیدواریم همه کابینه پیشنهادی موفق شود با برنامه خوب و توانمندی در پاسخ به سوالات نمایندگان بتوانند از مجلس رای لازم را به دست آورند. او همچنین درباره عدم حضور زنان و
اقلیت‌های مذهبی در کابینه انتقاد کرد و افزود: تصمیم آقای روحانی چنین بوده و ما دخالتی نداشته‌ایم و این هم حق مجلس است که بعد از بررسی و تحلیل برنامه‌های وزرا، به این کابینه رای اعتماد بدهد یا ندهد.
زخم نژادپرستی بر رخسار امریکا
 روزنامه ایران در گزارشی از اتفاقات اخیر شهر شارلوتزویل آمریکا که با رنگ و بوی نژادپرستانه باعث کشته و زخمی شدن چندین تن شده است نوشت: پس از آنکه صد‌ها نئونازی، کوکلوس کلان (سفیدپوستان امریکایی طرفدار خشونت)، ملی‌گرا و نژادپرست امریکایی تصمیم گرفتند به قول خودشان بزرگترین تظاهرات چند دهه اخیر خود را برای «پس گرفتن امریکا» در شهر شارلوتزویل ایالت ویرجینیا برگزارکنند، شنبه شب به وقت امریکا تراژدی بزرگی در مهد دموکراسی و آزادی بیان جهان رقم خورد. در این تراژدی یک زن ۳۲ ساله زیر چرخ‌های اتومبیل یک نژادپرست ۲۲ ساله اهل اوهایو به قتل رسید و ۱۹ نفر دیگر در این حادثه زخمی شدند. پیش از این نیز ۱۵ نفر در این تظاهرات زخمی شده بودند.
عناوین اخبار روزنامه ایران در روز دوشنبه ۲۳ مرداد :  با حکم رئیس جمهوری ؛ قاب آخر ؛ تصویب طرح مقابله با اقدامات امریکا در منطقه ؛ اطمینان داده‌اند حاشیه‌سازی‌های خبری تکرار نشود ؛ اضطراب را از آموزش و پرورش محو می کنم ؛ چراغ سبز بخش‌خصوصی به وزیران پیشنهادی اقتصاد و صنعت ؛ دیگر صفحه‌ها ؛ مجازات حبس برای حمل کمتر‌از‌۵۰ کیلو تریاک ؛ زخم نژادپرستی بر رخسار امریکا ؛ گردشگران خراسان رضوی، قربانی سیل ویرانگر ؛ دستورالعمل دولت برای رایزنی وزیران پیشنهادی ؛ دیده بان حقوق بشر: نیروهای سعودی ورودی‌های العوامیه را مسدود کردند ؛ مدیریت تنش با امریکا در مسیر تثبیت برجام ؛ تشکر روحانی از اعضای کابینه یازدهم ؛
گروه‌های نژادپرست و راست افراطی که از جمعه شب گذشته به وقت امریکا تظاهرات خشنی را در ایالت ویرجینیا آغاز کرده‌اند و ضمن سردادن شعارهای فاشیستی، با چوب و چماق به جان حامیان ضدنژادپرستی افتاده‌اند، به برچیده شدن مجسمه «رابرت ای. لی»، یکی از فرماندهان ارتش ویرجینیا در جنگ داخلی امریکا در قرن نوزدهم اعتراض دارند. این فرمانده ارتش قرن نوزدهم حامی برده‌داری بود و تندیسش در پارکی به نام «رهایی» قرار دارد. پلیـــس ویــــرجینیا تظاهــــرات نژادپرست‌ها و راست‌های افراطی را غیرقانونی اعلام کرده و ۶ نفر از جمله راننده نژادپرست که جمعیت را زیر گرفته، را بازداشت کرده است. جف سشنز، دادستان کل امریکا نیز دیروز یکشنبه از ورود پلیس فدرال امریکا (اف بی‌آی) و وزارت دادگستری به روند تحقیقات درباره خشونت‌های شهر شارلوتزویل خبر داد.
این در حالی است که به نظر می‌رسد، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سفیدپوست، ناسیونالیست و راستگرای امریکا تا قبل از کشته شدن یک زن ۳۲ ساله و دو افسر پلیس در حوادث شهر شارلوتزویل، علاقه‌ای به محکوم کردن تظاهرات خشــونت‌آمیـــز سفیـــدپوســـت‌هـای نژادپرست نداشت و پس از این دو حادثه تلخ نیز بیانیه‌ای در محکومیت حوادث شارلوتزویل صادر کرد که با انتقادهای بسیار زیاد از سوی نمایندگان دموکرات و جمهوریخواه، رسانه‌های امریکا و مقامات سابق این کشور مواجه شد. رئیس جمهوری امریکا بدون آنکه در پیام توئیتری خود اشاره‌ای به‌سفیدپوست‌های نژادپرست به‌عنوان عاملان ناآرامی‌ها بکند، «خشونت از طرف‌های مختلف» را محکوم کرد. اما مارکو روبیو، سناتور جمهوریخواه ایالت فلوریدا با خطاب مستقیم به‌نژاد پرستان راست افراطی سفیدپوست گفت: برای مردم امریکا بسیار مهم است که رئیس جمهوری وقایع ویرجینیا را با اشاره مستقیم به گروه‌های نژادپرست سفید محکوم کند.
باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق امریکا نیز اگرچه آشکارا از بیانیه ترامپ انتقاد نکرد، اما در حساب توئیتری خود با استفاده از این جمله نلسون ماندلا که «هیچ فردی با حس تنفر به دیگری به خاطر رنگ پوست، پیشینه یا مذهبش متولد نمی‌شود و مردم برای نفرت داشتن باید آموزش ببینند»، در لفافه به ترامپ و عملکردش که دستاوردی جز نفرت پراکنی در امریکا نداشته، اشاره کرد. او نوشت: اگر مردم می‌توانند تنفر را یاد بگیرند، چرا به آن‌ها عشق و محبت را یاد ندهیم؟ عشق است که از ذات انسان سرچشمه می‌گیرد نه متضادش.