پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » حشد شعبی کودکان را برای حضور در میادین جنگ آموزش می‌دهد

حشد شعبی کودکان را برای حضور در میادین جنگ آموزش می‌دهد

در حالی که تمامی معاهدات و قوانین بین‌المللی به کارگیری کودکان در میادین جنگ را منع کرده، رسانه‌های محلی عراق فاش کردند که حشد شعبی کودکان را برای حضور در میادین جنگ آموزش می‌دهد.

رسانه‌های عراقی فاش کردند که 180 کودک و نوجوان در روستای بشیر از توابع استان کرکوک توسط نیروهای حشد شعبی در حال آموزش دیدن هستند که چگونه بتوانند از سلاح‌های سبک و سنگین استفاده کنند. این کودکان علاوه بر شیوه‌های استفاده از سلاح، برخی تاکتیک‌های نظامی را نیز یاد می‌گیرند. نماینده مراجع شیعه در این روستا گفت که آموزش‌ها برای بالا بردن توان دفاع این کودکان است.

در پس انتشار اخباری مبنی بر آموزش کودکان عراقی از سوی حشد شعبی برای حضور در میادین نبرد، مقامات حشد شعبی این اخبار را تایید کرده و اعلام کردند هدف از این کار بالا بردن توان دفاعی این کودکان برای محافظت از خود و مناطق محل زندگی آنهاست.

آموزش و به کارگیری کودکان در جنگ‌ها که از سوی همه قوانین و معاهدات بین‌المللی و پیمان‌های حقوق بشری به شدت منع شده است، با اینحال حشد شعبی این موضوع را در دستور کار خود قرار داده و آن را تلاشی برای بالا بردن توان دفاعی کودکان توصیف می‌کند.

در پی انتشار این اخبار، مجلس استان کرکوک اعلام کرد کمیته‌ای برای تحقیق در این زمینه تشکیل خواهد داد و از دولت بغداد خواهد خواست با اتخاذ تدابیر جدی، مانع تکرار اینگونه اتفاقات شود.

کمیته حقوق بشر مجلس کرکوک نیز از نهادهای مدنی، سازمان‌های امنیتی و سازمان ملل متحد خواست برای پایان دادن به اینگونه فعالیت‌های حشد شعبی اقدام کنند.

این اولین بار نیست که نقض قوانین بین‌المللی و حقوق بشر توسط حشد شعبی از سوی رسانه‌های عراقی و بین‌المللی فاش می‌شود. پیش از این نیز اخباری درباره آموزش و به کارگیری کودکان و نوجوان توسط حشد شعبی در نبردهای این گروه شبه‌نظامی با داعش منتشر شده بود.

افشای استفاده از کودکان در جنگ، همزمان با بالا گرفتن درخواست‌ها برای منحل شدن حشد شعبی و ادغام آن در ارتش ملی عراق رخ داد. مقتدا صدر روز جمعه 4 آگوست 2017 در یک سخنرانی تلویزیونی خطاب به هزاران نفری که درپاسخ به دعوت او، به خیابان‌های عراق آمده و در تظاهرات شرکت کرده بودند، گفت که تسلیحات عراق باید تنها در اختیار ارتش این کشور باشد. او خواستار ادغام گروه‌های شبه‌نظامی در ارتش این کشور شد. رهبر جریان صدری پیش از این نیز بارها خواستار آن شده بود که تسلیحات موجود در عراق تنها در اختیار ارتش این کشور قرار گیرد. او از حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق خواست که اجازه ندهد هیچ گروه غیرنظامی با امنیت مناطقی که از داعش بازپس گرفته شده‌، بازی کنند.

با اینحال حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق تاکید کرد که حشد شعبی منحل نخواهد شد و تحت رهبری دولت و مراجع دینی باقی خواهد ماند.