سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » ناآرامی‌های خونین در کنیا در پی انتخابات ریاست جمهوری

ناآرامی‌های خونین در کنیا در پی انتخابات ریاست جمهوری

مخالفان رئیس‌جمهور کنیا روز شنبه ۲۲ مرداد اعلام کردند تا باطل شدن نتایج انتخابات ریاست‌ جمهوری اخیر، به اعتراض‌های خود ادامه خواهد داد. مخالفان می‌گویند که در اعتراض‌های پس از انتخابات ۱۰۰ نفر کشته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اعتراض‌ها جمعه شب پس از اعلام پیروزی اوهورو کنیاتا آغاز شد. رایلا اودینگاه رقیب رئیس‌جمهور منتخب، اما با نپذیرفتن شکست مدعی است که تقلب گسترده‌ای در این انتخابات صورت گرفته است.

این اعتراض‌ها یادآور خشونت‌های پس از انتخابات سال ۲۰۰۷ است که در آن یک هزار و ۱۰۰ نفر کشته و ۶۰۰ هزار نفر آواره شدند.

در مقایسه با ناآرامی‌های سال ۲۰۰۷، اعتراض‌های روز شنبه مقیاس کوچکتری دارد. در این روز صدها نفر از معترضان با نیروهای پلیس درگیر شدند. فرد ماتیانگی، وزیر کشور کنیا، معترضان را «عناصر تبهکار» خوانده است.

اتحاد مخالفان (ناسا) پیگیری شکایت خود از طریق دادگاه را نپذیرفته و اعلام کرده عقب‌نشینی نمی‌کند.

جانسون موتاما یکی از مقام‌های اتحاد مخالفان گفت: «می‌خواهیم به مردم اطمینان دهیم که ما عزم و اراده و ابراز لازم را داریم تا رأی شما در نهایت شمرده شود.»

این مقام مخالف دولت همچنین مدعی شد که تاکنون ۱۰۰ نفر کشته شده‌اند اما برای گفته خود شاهدی ارائه نکرد.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید مطابق آمار این خبرگزاری از روز چهراشنبه ۱۷ نفر در کنیا کشته شده‌اند. در مقابل وزیر کشور کنیا می‌گوید کسی به دست پلیس کشته نشده و پلیس از گلوله جنگی استفاده نکرده است.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر روز شنبه از کنیا خواست در مقابل معترضان از خود خویشتن‌داری نشان دهد.

رایلا اودینگا، نامزد شکست‌خورده انتخابات هنوز برای هوادران خود سخنرانی نکرده است. او که ۷۲ سال دارد برای چهارمین بار است که بازنده انتخابات ریاست جمهوری ‌می‌شود.

آقای اودینگا مدعی است که در انتخابات ۲۰۰۷، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ پیروز اصلی بوده اما رقیب او با تقلب به مسند ریاست جمهوری نشسته است. دولت ادعاهای رایلا اودینگا را رد کرده است.

در همین حال روز شنبه گروه ناظر انتخابات کنیا که هشت هزار و ۳۰۰ ناظر در سراسر کشور داشت، و به صورت مجزا نتایج را بررسی می‌کرد، در بیانیه‌ خود نتایج دولتی را مورد تأیید قرار داد.

از سوی دیگر کوفی عنان، دبیرکل پیشین سازمان ملل، که سال ۲۰۰۷ در بحران کنیا میانجی‌گری کرده بود، به رئیس‌جمهور منتخب تبریک گفت و از نامزد مخالفان خواست که شکایت خود را از طریق دادگاه پیگیری کند.

جان کری وزیر خارجه پیشین آمریکا، و تابو امباکی رئیس‌جمهور پیشین آفریقای جنوبی، نیز از جمله ناظران خارجی انتخابات کنیا بوده‌اند.

مخالفان اما می‌گویند ناظران خارجی باید غربال می‌شدند چراکه بیشتر آنها منافع دولت را حمایت می‌کنند.