سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » گفت‌وگوی تلفنی دونالد ترامپ و شی جین‌پینگ در مورد کره‌شمالی

گفت‌وگوی تلفنی دونالد ترامپ و شی جین‌پینگ در مورد کره‌شمالی

به گزارش تلویزیون دولتی چین، رئیس‌جمهوری آن کشور در گفت‌وگوی صبح شنبه خود با رئیس‌جمهوری آمریکا، خواستار حل مسالمت‌آمیز مسئله اتمی کره شمالی شده‌است. بنا به بیانیه کاخ سفید، دونالد ترامپ و شی خواستار دست‌کشیدن کره شمالی از «رفتارهای تحریک‌آمیز و تنش‌زا» شده‌اند.

گفت‌وگوی تلفنی میان دونالد ترامپ و شی جین‌پینگ، پیش از این برنامه‌ریزی شده بود؛ آقای ترامپ روز جمعه در جمع خبرنگاران، پس از آن‌که هشدارهای تازه‌ای به پیونگ‌یانگ داد، افزوده بود قرار است با آقای شی در مورد کره شمالی گفت‌وگو کند.

بنا بر این گزارش که در تلویزیون دولتی چین در مورد صحبت‌های رهبران دو کشور منتشر شد، شی خواستار یافتن راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای مسئله اتمی کره شمالی شده و از «طرف‌های مربوطه» خواسته‌است از «سخنان و اقداماتی» که به «تنش‌ها می‌افزاید» دوری کنند.

رئیس‌جمهوری چین، گفته است منافع هر دو کشور چین و ایالات متحده ایجاب می‌کند که به حفظ صلح در شبه‌جزیره کره و خلع سلاح اتمی آن پایبند بمانند.

بنا بر بیانیه‌ای که کاخ سفید منتشر کرده، رئیس‌جمهوری آمریکا و هم‌تای چینی او گفته‌اند کره شمالی «باید از رفتارهای تحریک‌کننده و تنش‌زای خود دست بکشد».

کاخ سفید در بیانیه خود گفته است سران دو کشور قطعنامه تازه شورای امنیت علیه پیونگ‌یانگ را «گامی لازم و مهم برای ایجاد صلح و ثبات در شبه‌جزیره کره توصیف کرده‌اند» و بر تعهد خود به خلع سلاح اتمی در این منطقه تاکید کرده‌اند.

پکن طی روزهای گذشته به هشدارها و تهدیدهای رئیس‌جمهوری ایالات متحده، و کره شمالی واکنش‌هایی نشان داده‌است. روز گذشته برای نمونه روزنامه گلوبال‌تایمز، وابسته به ارگان مطبوعاتی دولت چین، در مقاله‌ای خواستار «عدم مداخله» چین، در صورت حمله اولیه از طرف کره شمالی شده بود؛ در عین حال گفته بود چنانچه این حمله در درجه اول از طرف آمریکا و متحدانش صورت گیرد، «چین باید مانع از آن شود».

برخی گزارش‌ها حاکی‌ست این سرمقاله به نوعی هشدار به پیونگ‌یانگ است که در صورت انجام حمله به خاک آمریکا یا پایگاه‌های آن کشور، پکن بی‌طرف خواهد ماند. در هر صورت در روز جمعه وزارت خارجه چین از واشینگتن‌ و پیونگ‌یانگ خواسته بود تا جدال تند لفظی علیه یکدیگر را کنار بگذارند.