پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بسته خبری – آخرین تحولات خاورمیانه

بسته خبری – آخرین تحولات خاورمیانه

اعلام زمان خروج ترامپ از برجام/کنترل ارتش سوریه بر بخش‌های وسیعی از مرز با اردن/احتمال ائتلاف مقتدا صدر با العبادی و حکیم در انتخابات عراق

به گزارش العالم، نیروهای ارتش سوریه و هم پیمانان آن پس از درگیری شدید با عناصر تروریستی گروهک «اسود الشرقیه» بر مرزهای استان سویدا، واقع در جنوب این کشور که در مرز اردن قرار دارد، مسلط شدند.

منابع میدانی مستقر در ریف سویدا، خبر دادند که «تیپ 15 ارتش سوریه و متحدان آن وارد مرزهای سوریه و اردن شدند و بر مناطق بئر الصابونه، تله الاسده مسلط شدند و پس از آن نیز کنترل گذرگاه ابوشرشوح و پاسگاه‌های مرزی را کامل در دست خود گرفتند.»

منبع میدانی افزود: نیروهای ارتش سوریه در عملیات پیشروی خود در جنوب این کشور همچنین موفق شدند بر محورهای بئر الرصیعی، تل صدا، تل الضبع، جمعیه الرماثین تا وادی الصوت و پاسگاه‌های مرزی از 130 تا 136 و همچنین محور بئر الحرضیه و بئر الصوت تا وادی الموت مسلط شوند.

منبع میدانی خبر داد، «نیروهای ارتش سوریه موفق شدند مناطق اشغال شده گروهک اسود الشرقیه و جیش العشایر در مرزهای اداری ریف شرقی سویداء را بازپس بگیرند.»

در همین ارتباط، «ابواحمد العاصمی» عضو شورای نظامی ارتش آزاد سوریه به الشرق الاوسط گفته که اگر چراغ سبز امریکا نبود، این پیشروی حاصل نمی شد. وی مدعی شد، پیشروی ارتش سوریه در جنوب سوریه در چارچوب توافقی است که آمریکا با آن توانست ایران را از مرزهای اسرائیل دور کند.

اعلام زمان خروج ترامپ از برجام/کنترل ارتش سوریه بر بخش‌های وسیعی از مرز با اردن/احتمال ائتلاف مقتدی صدر با العبادی و حکیم در انتخابات عراق
اعلام زمان خروج ترامپ از برجام/کنترل ارتش سوریه بر بخش‌های وسیعی از مرز با اردن/احتمال ائتلاف مقتدی صدر با العبادی و حکیم در انتخابات عراق

در همین حال، گروه «دیده بان حقوق بشر سوریه» اعلام کرد، با این پیشروی ارتش سوریه، حیات گروهک‌های مسلح معارض در مرزهای سوریه و اردن و در داخل مرزهای اداری استان سویداء به پایان رسید.»

دیده بان حقوق بشر سوریه تأکید کرد، «برای گروهک‌های معارض مسلح ورودهای خارجی در شرق و جنوب شرقی سوریه به غیر از نوار مرزهای ریف جنوب شرقی دمشق با اردن و نوار مرزی با عراق مشرف بر دو استان دمشق و حمص که گذرگاه تنف را شامل می‎شود، باقی نمانده است.»

حمله شورشیان سوریه به شهرک‌های شیعه‌نشین فوعه و کفریا

منابع محلی در ادلب سوریه از حمله شورشیان سوری به شهرک‌های شیعه‌نشین فوعه و کفریا خبر دادند؛ اقدامی که می‌تواند به افزایش درگیری میان ارتش و شورشیان در دیگر نقاط سوریه بینجامد.

به گزارش شبکه خبری المنار، شهرک‌های شیعه‌نشین فوعه و کفریا سال‌هاست در استان ادلب در محاصره شورشیان سوری هستند و شورشیان غالبا از حمله به این شهرک‌ها به عنوان اهرم فشاری علیه دولت دمشق استفاده می‌کنند.

بنا بر اعلام منابع سوری در این دو شهرک حامی نظام بشار اسد، شورشیان سوری با استفاده از پهپادهایی که به بمب مسلح شده بودند، نقاطی را در این شهرک‌ها هدف قرار دادند.

اعلام زمان خروج ترامپ از برجام/کنترل ارتش سوریه بر بخش‌های وسیعی از مرز با اردن/احتمال ائتلاف مقتدی صدر با العبادی و حکیم در انتخابات عراق

مخالفان سوری می‌گویند، این حملات را در واکنش به بمباران‌ها و حملات اخیر نیروهای دولت سوریه در اطراف دمشق انجام داده‌اند.

بنا بر توافق‌های پیشین دولت سوریه با مخالفان که با میانجیگری روسیه به دست آمده، نوعی آتش‌بس میان شورشیان سوری و نیروهای حامی دولت سوریه در این شهرک‌ها و دیگر مناطقی که در محاصره ارتش سوریه است، برقرار شده بود.

احتمال ائتلاف مقتدا صدر با العبادی و حکیم

رهبر جریان صدر عراق اعلام کرد، در صدد تشکیل فراکسیونی به دور از سهمیه‌بندی است و بعید نیست در این راستا با نخست‌وزیر عراق و رئیس جریان حکمت ملی ائتلاف کند.

مقتدا صدر، رهبر جریان صدر عراق در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط گفت: وجود حشد شعبی خارج از چارچوب دولت مشکلات زیادی را به دنبال خواهد داشت.

وی بعید ندانست، با فراکسیون‌های حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق و عمار حکیم، رئیس جریان حکمت ملی در انتخابات آتی ائتلاف کند.

اعلام زمان خروج ترامپ از برجام/کنترل ارتش سوریه بر بخش‌های وسیعی از مرز با اردن/احتمال ائتلاف مقتدی صدر با العبادی و حکیم در انتخابات عراق

مقتدا صدر گفت: ما درصدد تشکیل فراکسیونی هستیم که به دور از سهمیه‌بندی باشد و از شخصیت‌های تکنوکرات مستقل تشکیل شود تا بتوانیم خدمات لازم را برای شهروندان فراهم آوریم.

وی درباره مسأله استقلال اقلیم کردستان عراق گفت: من با رهبران این اقلیم تماس گرفته و از آن‌ها خواستم همه‌پرسی را به تأخیر بیندازند. کردها بخشی از مردم عراق هستند و می‌خواهیم میان ما و از ما باشند؛ اما مشکلات زیاد دولت سابق موجب دور شدن آن‌ها شد و به اینجا رسیدند که خواهان جدایی هستند. در صورتی که کردستان از عراق جدا شود مشکلات داخلی و خارجی به وجود خواهد آمد.

اعلام زمان خروج ترامپ از برجام

یک رسانه اسراییلی، زمان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران را تعیین کرد.

شبکه خبری آی 24 نیوز به نقل از منابع آگاه در کاخ سفید مدعی شد، رئیس جمهور آمریکا هنگام ارائه گزارش ماه اکتبر (مهر ماه) درباره پایبندی ایران به توافق هسته ای، از این توافق خارج خواهد شد.

اعلام زمان خروج ترامپ از برجام/کنترل ارتش سوریه بر بخش‌های وسیعی از مرز با اردن/احتمال ائتلاف مقتدی صدر با العبادی و حکیم در انتخابات عراق
این شبکه با انتشار توئیتی در صفحه کاربری خود نوشت: منابع کاخ سفید می‌گویند ترامپ برای کنار گذاشتن توافق (هسته‌ای) ایران در ماه اکتبر مصمم است.

خبر لاوروف از تجهیز جایگزین داعش در سوریه

وزیر امور خارجه روسیه گفت، آمریکا در قبال گروه تروریستی جبهه النصره سکوت کرده و چه بسا برخی بازیگران خارجی را که همچنان از این گروه تروریستی حمایت کنند، تشویق می کند.

به گزارش روسیا الیوم، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اظهار داشت: نشانه های زیادی وجود دارد که بر حمایت برخی بازیگران خارجی از گروه تروریستی جبهه النصره تأکید می کند.

وی تصریح کرد، به یاد نمی آورد که ائتلاف بین المللی ضد داعش به رهبری واشنگتن که پایگاه تروریست های داعش را بمباران می کند، اقدام مشابه یا عملیات نظامی قابل توجهی علیه جبهه النصره، انجام داده باشد.

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: گمان می کنیم که آنها از جبهه النصره حمایت می کند تا از این گروه بعد از شکست داعش به عنوان گروهی با آمادگی رزمی بالا برای مبارزه با دولت سوریه و ایجاد تغییرات مورد نظر در نظام این کشور استفاده کنند.

لاوروف تأکید کرد: تردیدی نیست که داعش شکست خواهد خورد؛ هر چند تعیین زمان دقیق آن و پیروزی نهایی بر این گروه تروریستی دشوار است.

بازگشت 600 هزار آواره سوری به خانه های خود

روز جمعه سازمان بین المللی مهاجرت ملل متحد اعلام کرد: اطلاعات بدست آمده این نهاد نشان می دهد، در هفت ماه اول سال جاری بیش از 600 هزار تن از آوارگان سوری از نقاط مختلف این کشور و برخی کشورهای همسایه به شهرها و خانه های خود بازگشته اند.

بنابراین، 84 درصد این آوارگان از شهرهای دیگر سوریه و 16درصد آن ها از کشورهای ترکیه، اردن، لبنان و عراق به کشور و شهرهای خود مراجعت کرده اند و بنا بر همین گزارش ها، بیشتر پناهندگان بازگشته از ترکیه و اردن شهرهای حلب و الحساکه را برای بازگشت انتخاب کرده اند.

 اعلام زمان خروج ترامپ از برجام/کنترل ارتش سوریه بر بخش‌های وسیعی از مرز با اردن/احتمال ائتلاف مقتدی صدر با العبادی و حکیم در انتخابات عراق

نهاد یادشده اشاره کرده است، 27 درصد این آوارگان با هدف حراست از اموال و خانه های خود در سوریه به کشور بازگشته اند و 25 درصد از آن ها دلیل این بازگشت خود را بهبود شرایط اقتصادی در مناطقی که پیش از آوارگی در آن ها سکونت داشته اند، ذکر کرده اند.

همچنین 14 درصد از این افراد گفته اند، دلیل عمده بازگشت آن ها به خانه هایشان، وخامت روبه افزایش شرایط اقتصادی آن ها در نقاط مهاجرت و آوارگی بوده و 11 درصد دیگر گفته اند به دلیل ناسازگاری و عدم امکان همزیستی در این مناطق مجبور به بازگشت شده اند.

بیش از ۵۰ درصد رقه در اختیار نیروهای سوریه دموکراتیک

نماینده رئیس جمهور آمریکا در ائتلاف ضد داعش در صفحه توییتر خود در خصوص آخرین وضعیت عملیات رقه نوشت: اکنون بیش از ۵۰ درصد رقه در اختیار نیروهای سوریه دموکراتیک است.

برت مک گورک، نماینده رئیس جمهور آمریکا در ائتلاف ضد داعش در صفحه توییتر خود در خصوص آخرین وضعیت عملیات رقه نوشت: اکنون بیش از 50 درصد رقه در اختیار نیروهای سوریه دموکراتیک(کردهای مورد حمایت آمریکا)ست.

وی یادآور شد: این نیروها از دو محور شرق و غرب در حال جنگ با داعش هستند.

به گزارش تسنیم، 15 خرداد ماه عملیات آزادسازی رقه کلید خورد.

طلال سلو، سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه در این خصوص به خبرگزاری فرانسه گفته بود، نیروهای ما حمله به رقه را از بخش‌های شمالی، غربی و شرقی آغاز کرده‌اند.