پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بازگشایی دفتر حج ایران در عربستان

بازگشایی دفتر حج ایران در عربستان

دو هفته پس از حضور زائران ایرانی در عربستان سعودی، دفتر حج ایران در این کشور بازگشایی و تابلوی آن که پس از قطع روابط سیاسی دو کشور پایین آورده شده بود، دوباره نصب شد.

به گزارش خبرگزای ایسنا، ساختمان «بعثه» رهبر نظام شامگاه جمعه ۲۰ مرداد، افتتاح و تابلوی آن از سوی عربستان سعودی نصب شد.

براساس این گزارش، حمید محمدی، رئیس سازمان حج و زیارت، نیز در سفر کوتاهی به مکه، در جریان بازگشایی دفتر حج ایران قرار گرفت.

دفتر امور حج ایرانی دو سال پیش پس از قطع روابط دیپلماتیک عربستان سعودی با ایران تعطیل و تابلوی آن برداشته شده بود.

این دفتر در حالی بازگشایی شده که روابط سیاسی دو کشور همچنان قطع و سفارتخانه‌های آنها نیز تعطیل است.

با این حال یک گروه ۱۰ نفره از دیپلمات‌های ایرانی روز پنج‌شنبه ۱۲ مرداد، برای پیگیری امور مربوط به حج عازم عربستان سعودی شدند. به گفته مقام‌های سازمان حج و زیارت این ۱۰ نفر کارمند بخش کنسولی وزارت خارجه هستند.

پس از توافق برای اعزام حجاج ایرانی به عربستان در سال ۹۶، تهران از ریاض خواسته بود که هیئتی کنسولی از سوی ایران در زمان حج در این کشور مستقر شود تا مسائل کنسولی مربوط به شهروندان ایرانی را پیگیری کند. ۸۶ هزار و ۵۰۰ زائر ایرانی در حج امسال شرکت می‌کنند.

زائران ایرانی آخرین بار سال ۹۴ در مراسم حج شرکت داشتند. در آن زمان به دلیل ازدحام بیش از حد جمعیت در هنگام عبور زائران از منطقه منا، بیش از دو هزار تن جان خود را از دست دادند که بیش از ۴۶۰ تن از آنها ایرانی بودند.

جدال‌های لفظی مقام‌های ایران و عربستان سعودی پس از این حادثه و به توافق نرسیدن آنان دربارهٔ شرط‌های طرفین، مانع حضور زائران ایرانی در حج ۹۵ شد.

عربستان سعودی برای حضور زائران ایرانی در مراسم حج شرط‌هایی تعیین کرده بود که از جمله آنها برگزاری دعای کمیل در فضای بسته است.

در همین حال نخستین دعای کمیل زائران ایرانی شامگاه پنج‌شنبه ۱۲ مرداد در فضای بسته برگزار شد. درگیری‌های لفظی مقامات دو کشور همچنان ادامه دارد.

با این حال وزیران خارجه ایران و عربستان سعودی روز سه‌شنبه ۱۰ مرداد، در نشست کمیته اجرایی سازمان همکاری‌های اسلامی در استانبول، «یکدیگر را در آغوش گرفته»و گفت‌وگوی کوتاهی با هم داشتند.

به دنبال اعدام شیخ نمر، روحانی سرشناس شیعه و منتقد حکومت عربستان، تجمع‌هایی در مقابل سفارت و کنسول‌گری عربستان سعودی در تهران و مشهد برگزار شد که در نهایت مهاجمان با ورود به سفارت و کنسولگری بخشی از این ساختمان‌ها را به آتش کشیدند.

عربستان روز یکشنبه ۱۳ دی ۹۴ در واکنش به این رویداد روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد.