پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » دیپلمات‌های آمریکایی و کانادایی درهاوانا پایتخت کوبا از سوی دستگاه‌هایی که اصوات ناملموس صوتی منتشر می‌کنند و می‌توانند منجر به ناشنوایی شوند، هدف قرار گرفته‌اند.

دیپلمات‌های آمریکایی و کانادایی درهاوانا پایتخت کوبا از سوی دستگاه‌هایی که اصوات ناملموس صوتی منتشر می‌کنند و می‌توانند منجر به ناشنوایی شوند، هدف قرار گرفته‌اند.

تحقیقات درباره بیماری مرموز دیپلمات‌های کانادا و آمریکا در کوبا

کانادا می گوید در حال تحقیق مشترک با دولت‌های آمریکا و کوبا درباره علت این عارضه مرموز است

سایت فارسی بی بی سی گزارش کرده که وزارت خارجه کانادا اعلام داشت درباره عامل بیماری مرموزی که اخیر کارمندان سفارت این کشور در کوبا را تا مرز ناشنوایی پیش برده، تحقیق می‌کند. موارد مشابهی از سوی کارمندان سفارت آمریکا در هاوانا گزارش شده که طی آن کارمندان از نشانگان جسمی نامتعارفی چون سردردهای مزمن و اختلال در شنوایی گله کرده‌اند.

برخی گزارش‌ها می‌گویند احتمالا این دیپلمات‌ها از سوی دستگاه‌هایی که اصوات ناملموس صوتی منتشر می‌کنند و می‌توانند منجر به ناشنوایی شوند، هدف قرار گرفته‌اند.

دولت کوبا قویا این فرضیه را رد کرده اما آمریکا چهارشنبه، ۹ اوت در پاسخی انتقامجویانه دستور اخراج دو دیپلمات کوبایی از واشنگتن را صادر کرد.

با وجود این، وزارت خارجه کوبا تصریح کرده: “کوبا هرگز، نه در قدیم و نه در آینده، اجازه نمی‌دهد چنین اقدامی در داخل خاکش علیه دیپلمات‌ها رسمی یک کشور و اعضای خانواده آنها روی دهد.”

همزمان وزارت خارجه کانادا اعلام کرده مقام‌های این کشور در همکاری نزدیک با واشنگتن، مشغول یافتن علت اصلی این رویدادند.

سخنگوی وزارت خارجه کانادا روز پنجشنبه (دهم اوت) به بی‌بی‌سی گفت: “ما از نشانگان نامتعارفی که کارمندان و دیپلمات‌های کانادا و آمریکا و اعضای خانواده آنها در هاوانا به آن دچار شده‌اند، آگاهیم.”

“دولت کانادا فعالانه -با همکاری دولت‌های آمریکا و کوبا- مشغول تحقیق برای یافتن علت این رویدادند. در حال حاضر اما، دلیلی برای این که شهروندان و گردشگران کانادایی در کوبا را متاثر از این قضیه بدانیم، وجود ندارد.”

در همین حال، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرده کارآگاهان آمریکایی متقاعد شده اند که “اختلال شنوایی دیپلمات‌های آمریکایی با استفاده از دستگاه‌های الکتروسونیکی است که با انتشار اصواتی که به طور عادی شنیده نمی‌شوند، هدف قرار گرفته‌اند.”

مقام‌های آمریکایی که به شرط ناشناس ماندن با خبرگزاری آسوشیتدپرس صحبت کرده‌اند می‌گویند به عقیده کارآگاهان این دستگاه‌ها در داخل یا نزدیک خانه دیپلمات‌ها کار گذاشته شده بوده است.

به گفته این مقام‌ها و به نقل از کارآگاهان تحقیق در این رابطه، این فرضیه هم محتمل است که چنین دستگاه‌هایی از سوی یک کشور دیگر “مانند روسیه” به کار گرفته شده باشد و در حقیقت “یک کشور ثالث” پشت این قضیه باشد.

آن طور که گزارش شده، پنج دیپلمات آمریکایی تاکنون به نشانگان مشابهی چون اختلال شنوایی و سردردهای مزمن دچار شده‌اند، برخی از همسران آنها هم نشانگان مشابهی بروز داده‌اند اما هیچ کدام از کودکان آنها تاکنون ابراز ناراحتی نکرده‌اند.

هیتر نائر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید نخستین گزارش‌ها درباره این اختلال‌ها در اواخر سال گذشته میلادی به واشنگتن اعلام شده است.

به گفته او، اگر چه هیچ کدام از این علائم و کسانی که به آنها دچار شده بودند در معرض خطر جانی قرار نداشتند اما برخی از این افراد به علت تکرار نارضایتی و ادامه علائم ناهنجار، به واشنگتن بازگردانده شده‎‌اند.

آمریکا و کوبا بیش از نیم قرن روابط دیپلماتیک نداشتند و تنها با تلاش باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا بود که دو کشور در سال ۲۰۱۵ توافق به از سرگیری فعالیت سفارت‌های یکدیگر کردند.

در همین حال، مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه اهل فلوریدا که خود کوبایی‌تبار است و از مخالفان جدی برقراری روابط دیپلماتیک با کوبا بوده در واکنش به این گزارش‌ها گفته: “اگر استفاده از این دستگاه‌ها حقیقت داشته باشد، این آخرین نمونه از آزار و اذیت دیپلمات‌های امریکایی در کوبا است و نشانگر این است که رژیم (رائل) کاسترو (رئیس جمهوری کوبا) چگونه آشکارا هنجارهای بین‌المللی را نادیده می‌گیرد.”

در صورت تایید فرضیه استفاده از “سلاح صوتی” علیه دیپلمات‌ها، این نخستین بار خواهد بود که از چنین ابزاری برای هدف قرار دادن مستشاران خارجی استفاده شده است.