جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » بارزانی: همه‌پرسی اقلیم ربطی به دیگر کردها ندارد

بارزانی: همه‌پرسی اقلیم ربطی به دیگر کردها ندارد

رئیس اقلیم کردستان عراق در جدیدترین مصاحبه خود با روزنامه‌های عربی تاکید کرد، نگرانی‌های برخی از کشورها در مورد همه پرسی اقلیم را درک می‌کند اما “همه باید بدانند که امکان صرف‌نظر کردن از این همه‌پرسی وجود ندارد.”

به گزارش ایسنا، مسعود بارگانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در گفت‌وگو با روزنامه الاهرام مصر گفت: مخالفت احزاب کرد داخلی با برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کردستان یک خودکشی سیاسی است.

او درباره مخالفت‌های خارجی نیز گفت: بیشتر اظهار نظرهایی که از سوی برخی کشورها می‌شنویم در واقع مخالفت با همه‌پرسی نیست. ما نگرانی کشورهایی که ملاحظاتی در مورد این همه‌پرسی دارند را درک می‌کنیم اما این همه پرسی باید برگزار شود و راهی جز آن نیست.

مسعود بارگانی با اشاره به سخنان مسئولان ترکیه درباره همه‌پرسی اقلیم گفت: این سخنان متفاوت و آشفته بوده است اما به نظر ما در کل موضع‌گیری علیه حقوق مردم کردستان نیست.

رئیس اقلیم کردستان عراق گفت: روابط کردستان با ترکیه بسیار خوب است و ترک‌ها اهمیت اقلیم کردستان را به خوبی درک می‌کنند. روابطی بسیار خوب و قدیمی با اردوغان دارم. او تاکنون چیزی جز گسترش روابط با اقلیم از ما نخواسته است.

مسعود بارزانی در اشاره به موضع‌گیری دولت عراق در مورده همه پرسی نیز گفت: دولت‌های متعدد عراق از زمان تشکیل کشور در دهه 20 قرن گذشته تا به امروز در ایجاد شراکتی حقیقی میان دو قومیت اصلی عراق یعنی کرد و عرب شکست خورده‌اند و حتی با ما به عنوان دشمن برخورد کرده‌اند. آنها جنگ‌های زیادی علیه ما به راه انداختند و کشتارهای جمعی، حمله شیمیایی حلبچه و نسل کشی انفال که بیش از 180 هزار کشته داشت،‌ از این موارد است.

او در پاسخ به سوالی پیرامون نظرش درباره کردها در ایران، سوریه و ترکیه و موضع آنها درقبال همه‌پرسی نیز گفت: کردها در هر جایی که باشند خواهان تعیین سرنوشت خود هستند تا پس از آن نوع تعامل خود با کشورهایی که بر اساس موافقت‌نامه سایکس-پیکو در آنجا زندگی می‌کنند را مشخص کنند. ما کردهای عراق تصمیم گرفته‌ایم که با همه‌پرسی در مورد آینده روابط‌مان با برادران عراقی‌مان تصمیم بگیریم. تصمیم ما در اقلیم کردستان با کردها در دیگر کشورها از جمله سوریه، ایران و ترکیه ارتباطی ندارد. البته ما از حل مشکلات آنها از طریق مسالمت‌آمیز و دموکراتیک حمایت می‌کنیم.

بارزانی درباره رابطه اقلیم کردستان با ایران نیز تصریح کرد: ما از ایران بخاطر حمایت‌هایش از اقلیم در زمان حمله داعش به کردستان تشکر می‌کنیم. آنها اولین کسانی بودند که در کنار ما ایستادند و ما را حمایت کردند و ما این را فراموش نمی‌کنیم.`