جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » گلایه‌های فاطمه هاشمي‌رفسنجاني از روحانی

گلایه‌های فاطمه هاشمي‌رفسنجاني از روحانی

فاطمه هاشمی رفسنجانی: با نام نبردن از آیت‌الله هاشمی در مراسم تحلیف شخصیت خودشان را نشان دادند/ روحانی هیچ شباهتی با آیت الله هاشمی ندارد!

مراسم تحليف حسن روحاني در مجلس شوراي اسلامي در حالي با حضور شخصيت‌هاي سياسي کشور و ميهمانان خارجي از سراسر دنيا برگزار شد که حاشيه هاي بسياري ازجمله نام نبردن از آيت ا… هاشمي رفسنجاني را با خود به همراه داشت.

اين در حالي است که همه بر اين موضوع اتفاق نظر دارند که عنصر اصلي پيروزي حسن روحاني در سال 92 و حتي 96 حمايت تمام‌قد مرحوم هاشمي از وي بود؛ موضوعي که سبب واکنش‌هايي از سوي خانواده ايشان شد.

فاطمه هاشمي‌رفسنجاني اين روزها گلايه‌هاي زيادي دارد. فرزند ارشد مرحوم هاشمي در گفت‌وگو با روزنامه «فرهيختگان» درخصوص ياد نکردن از مرحوم هاشمي در مراسم تحليف اظهار داشت: «آقاي هاشمي يک تفکر بود، يک جريان بود. با اسم بردن يا اسم نبردن، اين جريان يا تفکر تحت تاثير قرار نمي‌گيرد. ولي افرادي که اين گونه رفتار مي‌کنند شخصيت‌ خودشان را در اين رابطه نشان مي‌دهند، خصوصا افرادي که با حمايت آقاي هاشمي روي کار آمده‌اند.»

وي با انتقاد از استفاده از نام خانواده هاشمي براي جذب راي گفت: «شخص رئيس‌جمهور در سخنراني‌هاي انتخاباتي نه‌تنها از آقاي هاشمي اسم مي‌بردند بلکه براي اينکه راي بياورند شعار سلام به خاتمي و ميرحسين سر مي‌دادند ولي امروز که راي‌شان را گرفته‌اند، آنها را فراموش کرده‌اند. اين نشان از ضعيف بودن شخصيت آقاي روحاني در اين مسائل است.»

وي با اشاره به حمايت‌هاي رفسنجاني از روحاني گفت: «من حتي در يک جمع اصولگرا از دوستان خودم بودم که اصلا نمي‌خواستند به آقاي روحاني راي بدهند، وقتي من کليپ پدر را براي آنها فرستادم خودشان گفتند نه‌تنها ما خودمان به ايشان راي مي‌دهيم بلکه شروع کرديم به راي جمع کردن براي آقاي روحاني، فقط به خاطر آقاي هاشمي نه به خاطر آقاي روحاني.»

وي درخصوص مقايسه مرحوم هاشمي و حسن روحاني در عملکرد و تفکر گفت: «متاسفانه افراد هيچ‌کدام شجاعت و تفکر آقاي هاشمي را ندارند، براي اينکه خودشان مدتي بر مسند قدرت باشند زماني مي‌گويند ما دنباله‌رو اين هستيم و زماني مي‌گويند دنباله‌رو آن هستيم. اينها فقط دنباله‌رو هستند نه جريان ايجاد مي‌کنند و نه تفکر دارند. براي همين هم در مقاطع مختلف شما مي‌بينيد سياست‌هاي آنها فرق مي‌کند يعني فکرشان همان فکر آقاي هاشمي نيست، آقاي هاشمي بسيار فعال بودند. من نه به‌عنوان دختر آقاي هاشمي هر جا که مي‌روم خاطراتي مي‌شنوم که تا حالا نشنيده‌ام و صحبت‌هايي از مردم مي‌شنوم که تا به حال آنها را نشنيده بودم که آن موقع اينها گفته نمي‌شد و حالا بيان مي‌شود. ايشان جرياني از اول انقلاب ايجاد کرد که دعا مي‌کنيم اين جريان ادامه پيدا کند و اين جريان به نفع کشور است.»

فرزند ارشد مرحوم هاشمي با نقل خاطره‌اي افزود: «يک روز دوستان از من سوال کردند که آقاي روحاني چه شباهت‌هايي به آقاي هاشمي دارند؟ من گفتم آقاي روحاني هيچ شباهتي به آقاي هاشمي ندارد. ايشان روزي که براي کانديدا شدن در بهمن يا اسفند 92 رفتند، مي‌خواستند با پدر من مشورت کنند، غير از مشورت از پدر من خواستند که ايشان را حمايت کنند، پدر من هم گفتند در موقع مناسب از شما حمايت خواهم کرد.»

فاطمه هاشمي درباره برخي گمانه زني‌ها درخصوص جايگزين شدن آقاي روحاني به جاي مرحوم هاشمي به‌عنوان پدر معنوي کارگزاران گفت: «آقاي روحاني نمي‌تواند جا پاي آقاي هاشمي بگذارد، چون اصلا نه تفکر آقاي هاشمي را دارد و نه شجاعت ايشان را و نه پشتکار و فعاليتي که آقاي هاشمي داشتند. هيچ‌کدام از آنها را آقاي روحاني ندارد. ساده‌ترين چيزي که مي‌توان مقايسه کرد اين است که آقاي هاشمي از ساعت 6 صبح فعاليت خود را آغاز مي‌کرد و ده ونيم، يازده شب کار خود را به پايان مي‌رساند. فقط 10 دقيقه براي اينکه يک خواب کوتاهي در بعدازظهر داشته باشند زمان استراحت ايشان بود.»

وي با اشاره به ارتباطات قوي مرحوم هاشمي و فرصتي که براي رجوع افراد به او مي‌گذاشتند گفت: «تمام افراد در سطوح مختلف نه‌فقط در سطح وزير بلکه از رئيس اداره و مديرکل و معاونان هم به ايشان زنگ مي‌زدند و ايشان به آنها جواب مي‌داد، نامه‌ها را هم سريعا دستور پيگيري مي‌دادند، ولي آقاي روحاني هيچ کدام از اين کارها را انجام نمي‌دهد، حتي با وزيران خود هم وقت ملاقات نمي‌گذارد و وزيران ايشان هم در همين دولت از ايشان گله دارند.»