پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » تشکیل کمیته «مطالبه رفع حصر» در مجلس/رفع حصر «مطالبه اکثریت» است

تشکیل کمیته «مطالبه رفع حصر» در مجلس/رفع حصر «مطالبه اکثریت» است

در ادامه افزایش درخواست‌ها برای رفع حصر رهبران معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸،‌ یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس از تشکیل کمیته‌ای در فراکسیون موسوم به «فراکسیون امید» برای «مطالبه رفع حصر» خبر داد.

غلامرضا حیدری در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، که روز سه‌شنبه، ۱۷ مردادماه، منتشر شد خبر داد که این کمیته «با دستور» محمدرضا عارف، رئیس این فراکسیون، تشکیل شده است.

به گفته این نماینده مجلس، تشکیل این کمیته در مجلس ایران به‌ویژه از این جهت حائز اهمیت است که «محصورین در شرایط جسمانی خوبی قرار ندارند» و رفع حصر «مطالبه اکثریت» است.

با این حال او توضیح نداده است که در این زمینه چه کاری از دست این کمیته برمی‌آید؛ او تنها در این باره گفت: «اگر کمیته رفع حصر بتواند موضوع را به طور جدی از رئیس مجلس، رئیس قوه قضاییه و رئیس ‌جمهور پیگیری کند قطعا این موضوع نتیجه خواهد داد.»

 

شیخ مهدی کروبی چندی پیش به علت عارضه قلبی به بیمارستان منتقل شد، و پسرش، محمدتقی کروبی، روز یک‌شنبه، ۱۵ مردادماه، اعلام کرد که پس از دو بار آنژیوگرافی به علت پایین بودن ضربان قلبش، برای قلب وی باتری کار گذاشته شد.

دختران میرحسین موسوی نیز اخیراً اعلام کردند که در آخرین دیدارشان با والدین خود، متوجه شده‌اند پدرشان دچار «نوسان شدید فشار خون و سرگیجه شدید» است.

در پی انتشار این گزارش‌ها، ده‌ها فعال سیاسی و مدنی، چند سازمان حقوق بشری، چندین انجمن اسلامی و چند نماینده مجلس خواستار پایان دادن به حصر میرحسین موسوی،‌ زهرا رهنورد و مهدی کروبی شدند.

غلامرضا حیدری، نماینده‌ای که روز سه شنبه از تشکیل کمیته مطالبه رفع حصر خبر داد، خود چندی پیش از تریبون مجلس گفت: «اگر خدای ناکرده اتفاقی مشابه آن چه برای آیت‌الله هاشمی پیش آمد برای این افراد هم پیش بیاید در شان نظام نیست.»

به گفته این نماینده مجلس، مسئله حصر با «اراده» روسای سه قوه مجریه، قضاییه و مقننه قابل حل است.

غلامرضا حیدری در این باره توضیح بیشتری نداد، به‌ویژه این که مقام‌های ایرانی مستقیم و غیرمستقیم بارها گفته‌اند که تصمیم درباره رفع حصر به عهده شخص آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، است.

آقای حیدری گفت: «من از آقای روحانی در این زمینه گلایه‌مندم و نمی‌دانم که ایشان هم این اراده را کرده یا خیر. برای من یک پارادوکس است که مردم چنین مطالبه‌ای از ایشان داشتند و ایشان هم چیزهایی گفتند، اما در عمل از این که چه اقدامی در این زمینه انجام شده بی‌اطلاع هستیم.»