جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » قاسمی: آزمایش‌های موشکی ایران به هیچ کسی ارتباط ندارد/دیدار‌های حاشیه مراسم تحلیف تشریفاتی نبود

قاسمی: آزمایش‌های موشکی ایران به هیچ کسی ارتباط ندارد/دیدار‌های حاشیه مراسم تحلیف تشریفاتی نبود

به گزارش ایلنا، بهرام قاسمی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن تبریک روز خبرنگار و گرامیداشت یاد شهدای خبرنگار در پاسخ به این سوال که به غیر از دیدارهای دوجانبه چه بحث‌های جدی‌ در سفر مقام‌های بین‌المللی به ایران مطرح شد، گفت: ۱۰۵ کشور و ۹ سازمان بین‌المللی در مراسم تحلیف حضور داشتند و تا عصر دیروز ۱۳۵ دیدار انجام شد که به این تعداد افزوده خواهد شد. این دیدار‌ها تشریفاتی نیست و مسائل مهمی در این دیدارها مورد بحث مورد رایزنی قرار گرفته است.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان در خصوص رفع بی‌اعتمادی ناشی از آزمایش‌های موشکی اظهار داشت: بحث اعتماد و آزمایش‌های موشکی بی‌ارتباط است. ادعای طرف مقابل بی‌اعتبار است. اقدامات امریکا هم به این بی‌اعتمادی‌ها افزوده است. آزمایش‌های موشکی ایران هم مساله‌ای دفاعی است و به هیچ کسی ارتباط ندارد.

او درباره توصیه‌های رهبری در گسترش تعامل با ایران تصریح کرد: بیانات رهبری و تاکید ایشان مساله مهمی است. جمهوری اسلامی ایران سعی کرده از سیاست‌های مسالمت‌آمیز در عرصه جهانی پیروی کند ولی تاکید ایشان مساله مهمی است که باید روی آن کار شود و این مساله در سیاست‌های وزارت خارجه در دولت جدید منظور خواهد شد.

قاسمی درباره موضع ایران نسبت به سفر عمارحکیم و مقتدی صدر به عربستان گفت: روابط ایران و عراق روابط حسنه‌ای است. ایران بنا به دلایل فرهنگی و تاریخی روابط گسترده‌ای در سطوح عالی دولتی و غیردولتی با عراق دارد ولی عراق دولت مستقلی است و قرار نیست مقامات عراقی برای سفر به جایی از ما اجازه بگیرند یا گزارش بدهند. این آمد و شد‌ها به خودشان ارتباط دارند و به ما ارتباطی ندارد.

او با اشاره به نشست اخیر سازمان همکاری اسلامی درباره فلسطین گفت: ظریف در نشست اخیر شرکت کرد که جلسه به جا و خوبی بود. فرصت خوبی برای دیدار با مقامات کشور‌های اسلامی در این سفر فراهم شد. نیاز بود در این باره سازمان همکاری اسلامی پیرو اهداف و وظایف خود موضوع فلسطین را مدنظر قرار دهد و از آرمان فلسطین حمایت و از مقاومت دفاع کند. من فکر می‌کنم این نشست توفیقات خوبی داشت.

قاسمی درباره اقدامات ایران برای حفظ برجام عنوان کرد: اظهارات و ادعای آمریکایی برای از بین بردن برجام خوابی است که تعبیر نخواهد شد. تلاش امریکا آن است که برجام بدست ایران تخریب شود ولی ایران پیشقدم برای نقض برجام نیست و در برابر بدعهدی‌ها و نقض برجام با خرمندی لازم اقدامات مقتضی را انجام خواهیم داد. به این منظور بعد از تحریم جدید کنگره اقدامات لازم و پاسخ‌های متناسب در هیات عالی نظارت بر برجام مورد بحث قرار گرفت و تصویب شد و در زمان لازم اعمال خواهد شد.

او گفت: ما برای حفظ برجام تلاش می‌کنیم و در تماس با کشورهای ذی نفع هستیم. موگرینی در تهران بود و فرصت خوبی بود در سطوح مختلف عالی رایزنی‌هایی با مقامات ما داشته باشد. با هیات‌های دیگر هم صحبت کردیم. راه ما دیپلماسی است و به تلاش‌هایمان ادامه خواهیم داد.