پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » برای اولین بار وزيران خارجه آمریکا و کره شمالی در یک جا همدیگر را می‌بینند

برای اولین بار وزيران خارجه آمریکا و کره شمالی در یک جا همدیگر را می‌بینند

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا که روز یکشنبه 6 اوت 2017 در فیلیپین مذاکرات دیپلماتیک دو روزه‌ای را آغاز کرده، تلاش می کند، فشارهای بیشتری بر کره شمالی اعمال شود.

این فشارها از سوی آمریکا پس از آن از سر می‌گیرد شورای امنیت در حال تصویب تحریم‌های جدیدی علیه پیونگ یانگ است.

وزیر خارجه آمریکا برای اولین بار در یک اتاق با «ری هنگ یو» وزیر خارجه کره شمالی، حضور خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تیلرسون روز یکشنبه، پیش از آغاز مذاکرات از گورستان آمریکایی-فیلیپینی در مانیل بازدید کرد. در این گورستان بیش از 17 هزار سرباز آمریکایی و فیلیپینی که در جنگ جهانی دوم در کنار می‌جنگیدند، کشته شدند.

وزیر خارجه آمریکا با دستیاران ارشد سپس با «کیاو» وزیر امور خارجه برمه، ونیز با «کانگ کیونگ-وا» وزیر امور خارجه کره جنوبی ملاقات کرد.

وی در مصاحبه‌ای گفت با همتای کره جنوبی خود در باره بحران اتمی کره شمالی گفتگو خواهد کرد.

حضور وزیر خارجه کره شمالی در اجلاس منطقه‌ای «آسه آن» در مانیلا پایتخت فیلیپین، نشان داد که ایالات متحد در منزوی کردن «پیونگ یانگ» زیاد موفق نبوده است.

پیشتر وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده بود که بعید به نظر می رسد که تیلرسون در طول سفرش به فلیپین بتواند به طور مستقیم با وزیر امور خارجه کره شمالی مذاکره کند.

وزیر خارجه آمریکا برای گسترش منافع اقتصادی این کشور در منطقه آسیا-اقیانوسیه، به فیلیپین، تایلند و مالزی می‌رود.

وزارت خارجه آمریکا، روز شنبه اعلام کرد که رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه این کشور به مانیل، بانکوک و کوالالامپور می‌رود.

بر اساس اعلام وزارت خارجه آمریکا، او در فاصله پنجم تا نهم اوت، به مانیل، بانکوک و کوالالامپور به ترتیب پایتخت‌های فیلیپین، تایلند و مالزی سفر می‌کند تا مجدداً بر تعهد دولت متبوعش به تقویت و گسترش منافع اقتصادی و امنیتی آمریکا در منطقه آسیا-اقیانوسیه، تاکید کند.

تیلرسون در حاشیه اجلاس «آسه‌آن» تلاش خواهد کرد که با همتایان چینی و روسی خود در باره مسائل مهمی مانند بحران اتمی کره شمالی گفت و گو خواهد کرد.

به گفته معاون وزیر خارجه آمریکا در امور شرق آسیا، تیلرسون در این سفر به بررسی موضوع حقوق بشر در فیلیپین نیز می‌پردازد.

واشنگتن یکی از منتقدان جدی جنگ خونین «رودیگو دوترته»، رئیس جمهور فیلیپین برای ریشه کردن کردن قاچاق مواد مخدر است.

اغلب کارشناسان سیاسی می گویند هدف اصلی سفر تیلرسون وزیر خارجه آمریکا به مانیل پایتخت فیلیپین، اجرای تحریم‌های سازمان ملل علیه «پیونگ‌یانگ» است .

به اعتقاد برخی مقامات آمریکایی واشینگتن با اعمال فشار بر کره شمالی، تلاش دارد که این کشور را منزوی‌تر کند. رکس تیلرسون از کشور‌های عضو «آسه‌آن» می‌خواهد به شدت روابط خود با کره شمالی را کاهش دهند. این رویه می‌تواند «پیونگ‌یانگ» را از توسعه برنامه‌های تسلیحاتی‌اش بازدارد.

رکس تیلرسون پس از نشست مانیل، روز سه‌شنبه به تایلند سفر خواهد کرد. این نخستین سفر وزرای امور خارجه آمریکا به تایلند پس از کودتای نظامی سال 2014 این کشور است.