روزنامه واشنگتن پست فاش کرد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا در یک گفتگوی تلفنی با مالکوم ترنبول، نخست‌وزیر استرالیا، توافق هسته‌ای با ایران را توافقی “احمقانه” خوانده که هیچ سودی برای آمریکا نداشته است.

واشنگتن‌پست با اعلام اینکه به متن گفتگوی ترامپ و ترنبول دست یافته، گزارش کرد رئیس‌جمهوری آمریکا مکررا توافق هسته‌ای با ایران را توافقی احمقانه خوانده و گفته که توافق‌هایی مانند این توافق او را “می‌کشد”.

دونالد ترامپ در این گفتگوی تلفنی به مالکوم ترنبول گفت: «از پیمان ستارت برای کاهش تسلحیات استراتژیک و همچنین توافق هسته‌ای چیزی عاید ایالات متحده آمریکا نمی‌شود. نمی‌دانم این افراد را برای انجام این توافق‌های احمقانه از کجا یافته‌اند. اینگونه کارها مرا می‌کشد.»

به گزارش واشنگتن‌پست نخست‌وزیر استرالیا پس از شنیدن این سخنان به دونالد ترامپ گفت: «نه. این اتفاق نمی‌افتد.»

دونالد ترامپ پیش از این بارها به صراحت مخالفت خود با توافق هسته‌ای ایران و کشورهای پنج بعلاوه یک که در دوره باراک اوباما انجام شد را اعلام کرده بود. او در دوران تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا وعده داد این توافق را پاره کند.

از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ، تحریم‌های متعددی علیه ایران وضع شد. در آخرین این تحریم‌ها، برخی افراد و نهادهای مرتبط با سپاه پاسداران و برنامه‌های موشکی ایران تحریم شدند.

دولتمردان آمریکا ایران را به دلیل نقشی که در بی‌ثباتی و ناامنی منطقه خاورمیانه دارد و همچنین به دلیل نقشی که در سوریه و یمن ایفا می‌کند بارها به شدت مورد انتقاد داده‌اند. در همین راستا رکس‌ تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا و جیمس متیس وزیر دفاع این کشور وعده دادند که سیاست‌های آمریکا در قبال ایران تغییر کرده و با سیاست‌های پیشین این کشور متفاوت خواهد بود.