سه شنبه , ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » چهار قدرت جهانی: آزمایش موشک ماهواره‌بر سیمرغ “تحریک‌آمیز” و “ناسازگار” با قطعنامه شورای امنیت است

چهار قدرت جهانی: آزمایش موشک ماهواره‌بر سیمرغ “تحریک‌آمیز” و “ناسازگار” با قطعنامه شورای امنیت است

کشورهای آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان روز چهارشنبه ۱۱ مرداد به سازمان ملل هشدار دادند که ایران با آزمایش یک موشک دارای توانایی حمل ماهواره برای قرار گرفتن در فضا، «گام تهدیدآمیز و تحریک‌کننده‌ای» برداشته است و خواستار رسیدگی دبیرکل سازمان ملل به این موضوع شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این چهار کشور در گزارشی به کمیته تحریم‌های ایران در شورای امنیت و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، پرتاب ماهواره‌بر از سوی ایران در روز پنجم مرداد را در تعارض با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل درباره برجام دانستند.

نمایندگان این چهار کشور از گوترش خواسته‌اند که گزارش «کامل و جامعی درباره فعالیت موشکی بالستیک و برنامه فضایی ایران» به ۱۵ عضو شورای امنیت ارائه کند.

بسیاری از تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران ۱۸ ماه پیش در نتیجه برنامه جامع اقدام مشترک یا «برجام» از سوی قدرت‌های جهانی و سازمان ملل برچیده شدند ولی ایران همچنان تحت تحریم تسلیحاتی و سایر محدودیت‌ها قرار دارد که از نظر فنی ارتباطی به توافق هسته‌ای تیرماه سال ۱۳۹۴ ندارند.

دبیرکل سازمان ملل هر شش ماه گزارشی درباره نحوه اجرای تحریم‌ها و محدودیت‌های وضع شده علیه ایران به شورای امنیت ارائه می‌کند.

بر اساس گزارش رویترز که می‌گوید متن نامه چهار قدرت جهانی را رویت کرده است، آنها نوشته‌اند: «فناوری مورد نیاز برای طرح اولیه، ساخت و پرتاب ماهواره‌برها به دانش مربوط به موشک‌های بالستیک نزدیک است، بویژه موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای».

این نامه می‌افزاید: «پرتاب ماهواره‌بر یاد شده در نتیجه یک گام تهدیدآمیز و تحریک‌کننده از سوی ایران محسوب می‌شود».

به گفته این چهار قدرت جهانی، «برنامه قدیمی ایران برای توسعه موشک‌های بالستیک در تعارض با (قطعنامه سازمان ملل) است و تاثیری بی‌ثبات کننده در این منطقه دارد».

ایران روز پنجم مرداد اعلام کرد که موشک ماهواره‌بر «سیمرغ» را به صورت آزمایشی به فضا فرستاده، که پرتاب این ماهواره‌بر «موفقیت‌آمیز» بوده است.

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران، ماهواره‌بر «سیمرغ» قادر است ماهواره‌هایی تا وزن ۲۵۰ کیلوگرم را در مدار۵۰۰ کیلومتری زمین قرار دهد.

نیکی هیلی، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، به نمایندگی از چهار کشور یاد شده گزارش تهیه شده از سوی آنها را ارائه کرده است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز جمعه گذشته این موضوع را رد کرد که تهران موشک‌هایی با هدف حمل کلاهک هسته‌ای طراحی کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، چهار کشور یاد شده در صددند تا موضوع پرتاب ماهواره‌بر از سوی ایران را در نشست آینده شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه سازمان ملل مطرح کنند که بدین ترتیب این شورا می‌تواند پاسخ‌های احتمالی به اقدام ایران را بررسی کند. هنوز مشخص نیست که این نشست چه زمانی برگزار می‌شود.

با این حال، رویترز می‌نویسد که واکنش شورای امنیت احتمالا با دشواری همراه خواهد بود. قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل از ایران می‌خواهد تا به مدت هشت سال کار روی موشک‌های بالستیک با هدف حمل کلاهک هسته‌ای را متوقف کند. برخی از کشورها گفته‌اند که لحن این قطعنامه الزام‌آور نیست.

ایران با تکیه بر همین موضوع مدعی است که «موشک‌های آزمایش‌شده برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای طراحی نشده‌اند» و از این رو آزمایش‌های موشکی‌اش در تضاد با توافق اتمی نیست.

آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان در نامه خود به کمیته تحریم ایران افزوده‌اند: «ما از ایران می‌خواهیم که فورا فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک طراحی شده با هدف حمل سلاح‌های هسته‌ای، از جمله پرتاب آن دسته از ماهواره‌برها که در آنها از فناوری موشک‌های بالستیک استفاده می‌شود، متوقف کند».

وزارت خزانه‌داری آمریکا یک روز پس از پرتاب موشک ماهواره‌بر سیمرغ، شش شرکت مرتبط با فعالیت‌های موشکی بالستیک ایران را تحریم کرد.