پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اظهارات مهم رکس تیلرسون بیانگر خط سیاست خارجی آمریکا در قبال محدود کردن دامنه فعالیت های بحران زای رژیم ایران در خاور میانه و در جهان است

اظهارات مهم رکس تیلرسون بیانگر خط سیاست خارجی آمریکا در قبال محدود کردن دامنه فعالیت های بحران زای رژیم ایران در خاور میانه و در جهان است

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا گفت: می‌خواهم قدری به رژیم ایران که در راستای تلاشهایمان برای متوقف کردن گروه‌های بنیادگرای افراطی در همه اشکال آن است بپردازم.

در رویکردی پیشگیرانه که مقدمتاً برای ممانعت از تولید تسلیحات اتمی توسط رژیم ایران است، ما خواستار ممانعت از دامن زدن این رژیم به تروریسم و نفوذ آن در خارج از مرزهای آن هستیم.

بحث بر سر ایران با برجام شروع و تمام نمی‌شود. فکر می‌کنم یک چیز که بتوانم در درک آن به افراد کمک کنم این است که آن توافق به بخش کوچکی از تهدیدات رژیم ایران که برنامه اتمی آنها بوده برمی گردد.

‌یکی از نتایج تلاشهای شدید برای اعمال اجرای این توافق، به بهای نادیده گرفتن سایر فعالیتهای بی‌ثبات کننده رژیم ایران در منطقه بوده، خواه برنامه کنونی موشکی آن باشد یا صدور تروریسم و صدور بی‌ثباتی به یمن یا صدور نیروهای خارجی به عراق و سوریه باشد.

لذا این توافق به این بها به‌دست آمد که ما چشم بر سایر چیزها بسته و آنها را نادیده بگیریم. در حالی که وقتی ما به صحنه آمدیم گفتیم بدانید که آن توافق پاسخگوی بسیاری از مشکلاتی که ما با رژیم ایران داریم نیست!

برای همین نمی‌خواهم افراد فکر کننداین فقط برجام است که سیاست یا روابط ما را با این رژیم را تعریف می‌کند.

رژیم ایران با این تلاشهای خود، در افزایش نفوذش در خاورمیانه ادامه می‌دهد و تصمیم ما بر این است که با متحدانمان در منطقه کار کنیم تا تلاشهای توسعه‌طلبانه رژیم ایران را برای بی‌ثبات کردن مناطق به‌خصوص در یمن، عراق و سوریه و درصحنه افغانستان نیز می‌بینیم، پس بزنیم.

فکر می‌کنم رئیس‌جمهور کاملاً نارضایتی خود را از برجام روشن کرده است که این ابزار و وسیله‌ایست. اما ما به گفتگوهایمان در مورد کارایی آن توافق ادامه می‌دهیم این‌که آیا کارایی دارد یا خیر؟ ولی به‌طور مشخص ما با طرفهای دیگر این توافق، متحدان اروپایی‌مان به‌طور مشخص گفتگو می‌کنیم تا اطمینان پیدا کنیم به‌طور کامل تمامی جنبه‌های آن توافق به مورد اجرا گذاشته شود و رژیم ایران را به‌خاطر تعهداتش مورد حسابرسی قرار دهیم.

ما رژیم ایران را که به تعهداتش در رابطه با روح این توافق متعهد بوده یا خیر به چالش می‌کشیم.