جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » رویترز: کشف مسیر جدید انتقال تسلیحات ایرانی به حوثی های یمن‎

رویترز: کشف مسیر جدید انتقال تسلیحات ایرانی به حوثی های یمن‎

خبرگزاری رویترز امروز در خبری اختصاصی از این گفته است که، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مسیر جدیدی در خلیج فارس برای ارسال پنهانی محموله‌های اسلحه به حوثی‌‌های تحت حمایتش در جنگ داخلی یمن پیدا کرده است.
پیش‌تر در ماه مارس امسال قدرت‌های محلی و غربی گفته بودند که ایران به طور مستقیم یا از مسیر سومالی به یمن اسلحه و مشاور نظامی می‌فرستاده است.
در شش ماه گذشته سپاه پاسداران جمهوری اسلامی از مسیر خلیج فارس در محدوده آب‌های بین ایران و کویت برای پیدا کردن راه‌های جدید برای دور زدن تحریم‌های حمل اسلحه استفاده کرده است.
با استفاده از این مسیر جدید، کشتی‌های ایران محموله سلاح خود را در آب‌های کویت و مسیرهای حمل و نقل دریایی اطراف به کشتی‌های کوچک‌تر انتقال می‌دهند.
کمتر از دو هفته از تصمیم کویت برای کاهش شمار دیپلما‌ت‌های ایرانی حاضر در این کشور و بستن برخی دفاتر فرهنگی ایران در کویت می‌گذرد و امروز برخی از ناظران و تحلیل‌گران با رسانه‌ای شدن خبر مسیر جدید انتقال تسلیحات به یمن از سوی ایران، این تصمیم کویت را احتمالا ناشی از چنین تحرکاتی دانسته‌اند.
گفته می‌شود، سپاه پاسداران با این کار قصد فرار از بازرسی‌های معمول دارد.
خبرگزاری رویترز از قول یک مقام بلندپایه ایرانی درباره جزئیات این خبر آورده که قسمتی از محموله‌های مواد مخدر، محموله‌های موشکی و سامانه پرتاب موشک از این راه به یمن ارسال می‌شوند.
به گفته او از این مسیر برای حمل و نقل پول نقد هم استفاده شده است.
به گفته این مقام ایرانی این پول‌های نقد و مواد مخدر صرف تامین مالی حوثی ها میشود.
او اضافه کرده که به طور دقیق بیش‌تر اقلام ارسال شده در شش ماه گذشته قطعاتی از موشک‌هایی بوده‌اند که حوثی‌های یمن توانایی ساخت آن را در یمن ندارند.