جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » گفتگوی تلفنی ترامپ و آبه درباره «تهدید جدی» کره شمالی‌ / نیکی هیلی:‌ دوران مذاکره به سر آمد
President Donald Trump, center, meets with Japanese Prime Minister Shinzo Abe, right, and South Korean President Moon Jae-in before the Northeast Asia Security dinner at the US Consulate General Hamburg, Thursday, July 6, 2017, in Hamburg. (AP Photo/Evan Vucci)

گفتگوی تلفنی ترامپ و آبه درباره «تهدید جدی» کره شمالی‌ / نیکی هیلی:‌ دوران مذاکره به سر آمد

در تازه ترین واکنش ها به آزمایش موشکی روز جمعه کره جنوبی، رئیس جمهوری ایالات متحده و نخست وزیر ژاپن درباره «تهدیدات جدی» کره شمالی گفتگوی تلفنی داشتند. همزمان، نماینده آمریکا در سازمان ملل می گوید زمان برای مذاکره درباره تهدید کره شمالی به سر آمده است.

کاخ سفید اعلام کرد دونالد ترامپ و شینزو آبه در تازه ترین گفتگوی خود بر خطر جدی و تهدید فزاینده کره شمالی تاکید کردند.

بیانیه کاخ سفید می افزاید این دو رهبر بر افزایش فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی بر کره شمالی تاکید کردند.

قرار است به زودی رئیس جمهوری کره جنوبی با آقای ترامپ نیز گفتگو کند.

واکنش های اخیر به آزمایش روز جمعه کره شمالی است که یک موشک بین قاره ای بالستیک موسوم به «آی سی بی ام» آزمایش کرد.

اعتراض نیکی هیلی

همزمان با آزمایش جدید موشکی کره شمالی، نیکی هیلی نماینده ایالات متحده در بیانیه ای از ادامه مذاکرات درباره تهدید پیونگ یانگ انتقاد کرد و خواستار پایان مذاکره درباره تهدیدات کره شمالی شد.

خانم هیلی در بیانیه ای که یکشنبه شب صادر کرد، از چین نیز خواست تصمیم جدی درباره مقابله با تهدید کره شمالی اتخاذ کند.

نماینده آمریکا با رد برگزاری یک جلسه اضطراری دیگر برای بررسی تهدید کره شمالی در شورای امنیت، گفت دیگر دلیلی برای برگزاری جلسه اضطراری وجود ندارد وقتی که چنین جلساتی هیچ نتیجه‌ای در بر ندارد. کره شمالی در حال حاضر تخلفات زیادی علیه قطعنامه های شورای امنیت انجام داده اما از مجازات مصون مانده و برخی اعضای سازمان ملل به قطعنامه های تصویب شده پایبند نیستند.

پرواز بمب‌افکن های آمریکایی

واکنش خانم هیلی بعد از این اتخاذ شده که روز یکشنبه بمب افکن های آمریکا با همراهی جت های جنگنده کره جنوبی و ژاپن، در نخستین واکنش نظامی به آزمایش های موشکی بالستیک کره شمالی، بر فراز شبه جزیره کره پرواز کردند.

فرماندهی ارتش آمریکا در اقیانوس آرام، پرواز بمب افکن های آمریکایی بر فراز شبه جزیره کره را واکنش مستقیم به آزمایش های اخیر موشک های قاره پیمای کره شمالی توصیف کرد. آمریکا پیشتر نیز پروازهای مشابهی بر فراز شبه جزیره کره انجام داده بود اما، پروازهای روز شنبه، نمایش قدرت آمریکا در پاسخ به تهدیدهای جاری پیونگ‌یانگ تلقی شده است.

ماموریت ده ساعته دو بمب افکن بی۱بی، از پایگاه نیروی هوایی آمریکا در گوام آغاز شد. دو جت جنگنده ژاپنی نیز در حریم هوایی آن کشور بمب افکن های آمریکایی را همراهی کردند. بمب افکن ها سپس با همراهی چهار جنگنده هوایی کره جنوبی، بر فراز شبه جزیره کره پرواز کردند.

در خبری دیگر، ایالات متحده یک موشک بالیستیک میان برد را بطور آزمایشی با استفاده از سامانه دفاع موشکی تاد منهدم کرد. سامانه پدافند تاد بمنظور حفاظت آمریکا در مقابل تهدیدهای موشکی و هسته ای کشورهایی نظیر کره شمالی و ایران طراحی و تولید شده است. با اینحال گزارش ها حاکیست استفاده آزمایشی از تاد مدت ها پیش از آزمایش موشکی روز شنبه کره شمالی برنامه ریزی و زمانبندی شده بود. کره شمالی مدعی است این موشک دارای بردی است که می تواند به سراسر ایالات متحده آمریکا برسد . تنش میان آمریکا و کره شمالی از چهارم ژوئیه که پیونگ یانگ برای اولین بار اقدام به آزمایش یک موشک بالیستیک قاره پیما کرد بالا گرفته است.

در همین حال دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز شنبه هفتم مرداد از طریق توئیتر دولت چین را مورد انتقاد قرار داد و گفت پکن برای توقف فعالیت های نظامی کره شمالی هیچ کمکی به واشنگتن نکرده است و تاکید کرد ایالات متحده آمریکا اجازه نخواهد داد این وضع ادامه پیدا کند.

کره شمالی روز جمعه برای دومین بار ظرف کمتر از یکماه به آزمایش یک موشک بالیستیک قاره‌پیما دست زد که به ادعای پیونگ‌یانگ دامنه برد آن تقریبا سراسر ایالات متحده آمریکا را در بر می گیرد.

پرزیدنت ترامپ در پیام های تویتری خود علاوه بر پکن از دولت های قبلی آمریکا انتقاد کرد و گفت دولت های پیشین اجازه داده اند سالانه میلیاردها دلار از محل تجارت با ایالات متحده نصیب چین بشود در حالیکه پکن در ارتباط با حل بحران کره شمالی به غیر از حرف زدن هیچ اقدامی نکرده است.

آقای ترامپ گفت ایالات متحده آمریکا اجازه نخواهد داد این وضع ادامه پیدا کند. چین براحتی می تواند این مشکل را حل کند.

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا نیز پس از آخرین آزمایش موشکی کره شمالی، انتقاد پرزیدنت ترامپ از چین را در بیانیه ای منعکس کرد و گفت، چین و روسیه به عنوان کمک کننده اقتصادی اصلی به برنامه موشکی و اتمی کره شمالی در قبال این تهدیدهای فزاینده منطقه ای و جهانی وظیفه ویژه ای دارند.

چین پیشتر تازه ترین آزمایش موشکی کره شمالی را محکوم کرد.

پکن از مخالفان استقرار سامانه پدافند هوایی موسوم به تاد آمریکا در کره جنوبی علیه حمله احتمالی کره شمالی است و آن را تهدیدی علیه ثبات در منطقه تلقی می کند.

قطعنامه های سازمان ملل متحد پیونگ‌یانگ را از آزمایش موشک‌های بالستیک و اتمی منع می کند.