پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » وزارت بهداشت: مسئولیتی در قبال درمان محصورین به ما محول نشده است

وزارت بهداشت: مسئولیتی در قبال درمان محصورین به ما محول نشده است

پس از ابراز نگرانی خانواده‌های میرحسین موسوی و مهدی کروبی در مورد سلامت آنها، و نیز اعتراض خانواده کروبی به «اختلال عامدانه» در روند درمانی او، وزارت بهداشت و درمان ایران اعلام کرد که مسئولیتی درباره پیگیری وضع درمانی «محصورین» ندارد.

در بیانیه روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان، و آموزش پزشکی ایران که روز دوشنبه نهم مرداد در وب‌سایت خبری این وزارتخانه منتشر شد، تأکید شده که «تاکنون به این وزارتخانه، مسئولیتی در خصوص پیگیری درمان محصورین محول نشده است».

در روزهای اخیر فرزندان مهدی کروبی خبر دادند که او دو بار به دلیل عارضه قلبی به بیمارستان منتقل شده است. در این زمینه روز دوشنبه فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی گفت که او پس از آنژیوگرافی به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شده، اما «پزشکان هنوز عمل قلب باز و کار گذاشتن فنر برای قلب او را صلاح نمی‌دانند».

دختران میرحسین موسوی نیز اخیراً اعلام کردند که در آخرین دیدارشان با والدین خود، متوجه شده‌اند پدرشان دچار «نوسان شدید فشار خون و سرگیجه شدید» است. آنها در گفت‌وگویی که روز دوشنبه نهم مرداد در روزنامه جمهوری اسلامی منتشر شد، نیز از نحوه پیگیری‌ها در مورد سلامتی آقای موسوی و خانم رهنورد انتقاد کردند.

بیانیه وزارت بهداشت ایران در واکنش به این ابراز نگرانی‌ها منتشر شده است.

این بیانیه یادآور شده که عیادت‌های وزیر بهداشت در بیمارستان، «اقدامی شخصی بوده» و به منظور «ارائه گزارش به مقامات بالاتر، حسب درخواست این مقامات»، انجام شده است.

در بیانیه وزارت بهداشت، اشاره‌ای بیشتری در این مورد نشده است.

پیشتر به نقل از وزیر بهداشت ایران گزارش شده بود که از سوی رئیس‌جمهور «موظف شده بیماری افراد در حصر را پیگیری و اقدامات لازم پزشکی را انجام دهد»، و گفته بود که این اقدامات «با اعتماد رئیس قوه قضائیه انجام می‌شود».

حسین قاضی‌زاده هاشمی در مرداد سال گذشته، در گفت‌وگویی با روزنامه اعتماد همچنین گفته بود که «از نظر پزشكی، دارویی و پرستاری هر چیزی كه محصورین خواستند برای آنها فراهم كردند و محدودیتی در انتخاب پزشک نبوده است».

او اضافه کرده بود که «حتی اگر وزیر هم نبود»، در صورت درخواست محصوران «می‌توانست ویزیت‌شان كند» و «اكنون هم دائماً در جریان شرایط جسمی، روحی و روانی آنها هست».

اما اکنون فرزند میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، در گفت‌وگوی با روزنامه جمهوری اسلامی می‌گوید: «کمک‌های آقای وزیر مستلزم این است که اخباری از وضعیت سلامتی پدر و مادر به ما برسد. اگرچه رسیدن خبرهای ما به ایشان هم شامل محدودیت‌های موجود در کشور می‌شود».

او اضافه کرده که «دایره اختیارات وزیر بهداشت در مسائل خاص امنیتی» هم دست ایشان را هم می‌بندد و همه این موانع و سختی‌ها سبب نگرانی ما در تضمین سلامتی پدر و مادر شده است.

میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، که رهبری اعتراض‌ها به نتایج انتخابات سال ۸۸ را به عهده داشتند، از ۲۵ بهمن سال ۸۹ در حصر خانگی به سر می‌برند، و تاکنون دولت حسن روحانی به وعده خود برای برچیدن حصر آنها عمل نکرده است.

رفع حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، از جمله خواسته‌هایی است که حامیان حسن روحانی در گردهمایی‌های متعددی پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امسال بر آن پافشاری کردند.

گروه‌ها و چهره‌های سیاسی از جمله مجمع مدرسین حوزه علمیه قم، انجمن اسلامی جامعه پزشکی، تعدادی از انجمن‌های اسلامی دانشجویان و هزاران تن، از جمله شماری از فعالان سیاسی، اجتماعی و مدنی در ایران خواستار پایان زندان خانگی رهبران جنبش سبز شده‌اند.