سه شنبه , ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » فرهنگ » فعالان موسیقی خواستار برخورد با «عاملین و آمرین» لغو کنسرت‌ها شدند

فعالان موسیقی خواستار برخورد با «عاملین و آمرین» لغو کنسرت‌ها شدند

نزدیک به ۵۰۰ نفر از فعالان حوزه موسیقی در ایران با انتشار نامه‌ای سرگشاده، از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستند با عوامل لغو کنسرت‌ها به عنوان «عاملان اخلال در قانون و نظم عمومی» برخورد کند.

همزمان خانه موسیقی، نهاد صنفی فعالان حوزه موسیقی در ایران، اعلام کرده است که «گردهمایی بزرگ اهالی موسیقی» در اعتراض به «لغو غیرقانونی کنسرت‌ها» روز چهارشنبه ۱۱ مرداد برگزار خواهد شد.

آن طور که خبرگزاری ایلنا، روز دوشنبه نهم مرداد گزارش داد، امضاکنندگان نامه فعالان حوزه موسیقی، در نامه خود نسبت به آنچه «موج اخیر بر هم‌ زدن کنسرت‌ها» نامیده‌شده٬ اعتراض کرده‌اند.

در این نامه آمده است: «چندی است که متأسفانه شاهدیم، به عناوین مختلف و از سوی برخی دستگاه‌ها و حتی افرادی در ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها، فشار‌ها بر گرده موسیقی، البته با اهداف سیاسی همچون افزایش فشار بر بدنهٔ دولت، فزونی گرفته است».

در این نامه افزوده شده که این اتفاق‌ها «منتج به بروز خساراتی در ابعاد مادی و معنوی برای اهالی موسیقی و برخی مردم و علاقه‌مندان هنر موسیقی شده است».

امضاکنندگان این نامه از وزارت ارشاد خواسته‌اند درخصوص این «وضعیت و عاملین و آمرین» آن، بررسی‌های لازم را انجام دهد و «عاملین و آمرین، هر که هستند، از سوی مبادی ذیربط مورد پرسش و شکایت قرار گرفته و معرفی شوند».

«اندیشیدن تمهیداتی همچون ایجاد صندوق خسارت هنرمندان با هدف جبران بخشی از ضرر و زیان مادی حاصله» نیز از دیگر خواسته‌های اهالی موسیقی‌ در این نامه عنوان شده است.

حمید متبسم، وحید تاج، بهزاد عبدی، سیامک جهانگیری، نگار خارکن، احسان ذبیحی فر، مجتبی عسگری، محمد موسوی، آرش محافظ و فرید الهامی از جمله امضاکنندگان این نامه هستند.

جنجال لغو کنسرت‌‌ها از سوی مراکز امنیتی و انتظامی در نقاط مختلف کشور به ویژه استان خراسان رضوی ماه‌ها سوژه رسانه‌ها بود و با آنکه واکنش‌ مقام‌های دولت حسن روحانی را به دنبال داشت، اما در ‌‌نهایت به گفته علی جنتی، وزیر پیشین ارشاد اسلامی، این وزارتخانه از برگزاری کنسرت در شهر مشهد صرف نظر کرد.

احمد علم‌الهدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در استان خراسان رضوی، نه تنها به هواداران برگزاری کنسرت در مشهد گفته بود بهتر است این شهر را ترک کنند٬ بلکه اندکی بعد اعلام کرد که با برگزاری کنسرت «در سراسر کشور» مخالف است.

به دنبال این اظهارات وی٬ شمار دیگری از امامان جمعه در شهرهای مختلف کشور با برگزاری کنسرت در این شهرها مخالفت کردند.

در تازه‌ترین مورد از لغو کنسرت‌ها٬ خبرگزاری‌ها روز جمعه گذشته٬ از لغو کنسرت موسیقی سنتی شهرام و حافظ ناظری در شهر قوچان در استان خراسان رضوی به دستور دادستان این شهر و پلمب محل برگزاری آن خبر دادند.

علی مطهری، نایب‌ رئیس مجلس در واکنش به این اقدام پیشنهاد کرده که شهرام ناظری و وزارت ارشاد باید بدلیل لغو این کنسرت در قوچان و خسارات مالی و روحی که به مردم و گروه زده شده، از دادستان این شهر شکایت کنند.

پس از لغو کنسرت یادشده٬ خبرگزاری‌های ایران از بستری شدن شهرام ناظری در بیمارستان به‌ علت «فشار و خستگی» خبر دادند.