سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بسته خبری، اخبار ویژه روزنامه ها/ دوشنبه ۹مرداد ۱۳۹۶

بسته خبری، اخبار ویژه روزنامه ها/ دوشنبه ۹مرداد ۱۳۹۶

 

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند .

کیهان

مرعشی نامزدهای دیگر را مرخص کرد /شهردار یا منم یا نجفی!
در حالی که 5 نامزد شهرداری تهران، برای برنامه نوشتن سرکار گذاشته شده‌اند، حسین مرعشی سخنگوی کارگزاران برای چندمین بار گفت که او یا محمدعلی نجفی شهردار می‌شوند.
مرعشی که عملکرد قیم‌مآبانه‌ای در شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و تحمیل فهرست نامزدهای شورای شهر، صدای کسانی چون منتجب‌نیا و عارف و… را درآورد، در حاشیه ختم مادر علی‌اکبر محتشمی‌پور به خبرنگاران درباره نامزد شهرداری تهران گفت: من و آقای نجفی از هم جدا نیستیم که بخواهیم با هم ائتلاف کنیم؛ ائتلاف جایی معنی می‌دهد که جدایی وجود داشته باشد. ما یکی هستیم و مانند سیبی که از وسط نصف کرده باشند.

 

مرعشی گفت: اگر نجفی شهردار شد من اتاق فکر ایشان هستم و اگر من شهردار شوم نجفی اتاق فکر من می‌شود.
مرعشی در مورد رایزنی بین حزب کارگزاران و اتحاد ملت برای شهرداری تهران هم اظهار داشت: ما با همه احزاب حتی با موتلفه رایزنی کرده‌ایم.

 

وی در زمینه حضور خود در لیست انتخاب شهرداران هم اظهار داشت: من به زور وارد لیست نشده‌ام؛ استدلال کارگزاران بود که در انتخاب لیست شهرداران باشم و من حرف و استدلال آنها را پذیرفتم. من یک آدم حزبی هستم.

 

مرعشی پیش از این دارای سابقه محکومیت در دادگاه و زندان است. محمدعلی نجفی دیگر عضو کارگزاران 66 ساله، از 4 سال قبل با تاکید پزشکان و به خاطر ناراحتی قلبی از کار اجرایی سنگین ممنوع شده و این در حالی است که شهرداری پایتخت جزو سنگین‌ترین امور اجرایی است.

 

همزمان با این مواضع، کسانی چون الهه کولایی و محمد علیزاده و…آرزو دارند که شهردار تهران شوند اما گویا به خاطر اینکه فهرست 21 نفره شورا توسط کارگزاران (تیم کرباسچی و مرعشی) چیده شده، قرار است شهرداری غنیمت این حزب باشد.

 

محسن مهرعلیزاده به تازگی در مصاحبه با روزنامه ستاره صبح گفته بود حضور در شهرداری مفیدتر از دولت است. وی می‌گوید تمام گزینه‌های شهرداری از شانس برابر برخوردارند اما اخیرا الهه کولایی فاش کرد که ابتدائاً نامزدی وی برای شهرداری نمایشی بوده و او در عین حال جدی گرفته است.

 

رونق کاسبی‌ پُست در میان نامزدهای وزارت و شهرداری
یک سایت حامی دولت از رواج «کاسبی‌پست» برای معرفی نامزد وزارت یا شهرداری خبر داد.

 

انتخاب با بیان اینکه با شکل پرجنب‌وجوش و سودمند این روزها آشنا شوید، نوشت: این روزها شاهد انتشار اسامی مختلف در حوزه کاندیداهای شهرداری یا وزارتخانه‌ها هستیم؛ اسامی که بعضاً حقیقی و مطرح هستند و بسیاری که در این میان، نه اندازه کاندیداتوری این پست‌ها هستند و نه حتی خود باور می‌کنند که به چنان صندلی‌هایی تکیه زنند! این گزینه‌ها «فیک» هستند و خود نیز نسبت به ساختگی بودن این گمانه، باور دارند!

 

به گزارش خبرنگار «انتخاب»؛ این افراد طی هفته‌های اخیر، به طرق مختلف در حال مطرح کردن خود در رسانه‌ها هستند. برخی مستقیماً خود را مطرح می‌کنند و برخی دیگر، با واسطه دست به دامن رسانه‌ها شده‌اند! اما این رفتار چه سود و عایدی برای این کاندیداهای قلابی دارد؟!
بررسی‌های خبرنگار «انتخاب» نشان می‌دهد، کاسبی پست و تشکیل اتاق فکر و ستادهای مختلف، در این زمینه وسعت گرفته و به چهره‌های رده چندمی رسیده که همه تلاش خود را برای شکار یک پست دلچسب به‌کار بسته‌اند.

 

این جماعت، اما از انتخاب خود به عنوان شهردار یا وزیر، اطمینانی بیش از خوانندگانی دارند که بی اطلاع از همه چیز، خبر سفارشی مذکور را می‌خوانند! آنان می‌دانند قرار نیست نه وزیر شوند و نه شهردار؛ اما معتقدند از این رهگذر، می‌توان پست‌هایی ذیل شهرداری یا وزارتخانه را تصاحب کرد!

 

براساس این مدل به روز شده «کاسبی پست»، پس از طرح نام این افراد به عنوان گزینه شهرداری یا وزارتخانه، دو مدل قابل پیش‌بینی است. مدل اول چنین است که پس از طرح نام در رسانه‌ها، فرد مذکور طی تماس با گزینه اصلی و حقیقی، کناره‌گیری خود به نفع وی را اعلام می‌کند تا بخاطر این فداکاری و حقی که بر ذمه‌اش می‌گذارد، مستحق دریافت یک پست نان و آب‌دار شناخته شود!

 

براساس مدل دوم، برخی تنها توان طرح نام خود را در رسانه‌ها دارند و حتی امکان ارسال پیام فداکارانه خود «به گزینه اصلی» را ندارند؛ همین طرح نام در رسانه‌ها، اما کفایت می‌کند؛ او این «گمانه‌سازی رسانه‌ای» را به عنوان رزومه پُر و پیمان خود، به این سو و آنسو می‌برد تا بالاخره بتواند برای خود پستی نان و آب دار فراهم کند؛ شهردار نشد، معاون شهردار، نشد؛ یک اداره کل با بودجه قابل توجه نیز کفایت می‌کند! نشد، تغییر لاین می‌دهیم از تهران به کلانشهر دیگر، یا از این وزارتخانه به وزارتخانه‌ای دیگر می‌روند! بالاخره یکی این وسط، فریب این آب و تاب رسانه‌ای را می‌خورد، تا گزینه فیک، قالب شود!

 

حالا خوب است بار دیگر، اخبار بعضاً سفارشی برخی رسانه‌ها در «گمانه‌زنی کاندیداهای شهرداری تهران، کلانشهرها یا وزارتخانه‌ها» را مرور کنید؛ کاندیداهایی حقیقی، پرتوان و باسابقه را از دیگر گزینه‌ها تمییز کنید تا به کاندیداهایی بعضاً فیکی برسید که با استفاده از یکی از دو مدل فوق‌الذکر (یا شاید مدل‌های به‌روز شده جدید)، به «کاسبی پست» مشغولند! این مجموعه رفتار حیرت‌انگیز، اما این روزها به یکی از مشاغل پرجنب و جوش و اتفاقاً خوش سرانجام بدل شده است!

امضای قرارداد با توتال بدون تصویب و امضای سند رازداری و محرمانگی
وزارت نفت، بند 13 مصوبه دولت درباره قراردادهای جدید نفتی را دور زده است.
به گزارش رجانیوز، وزارت نفت در شرایطی هفته گذشته اولین قرارداد از مدل جدید قراردادهای نفتی موسوم به IPC را با کنسرسیومی بین‌المللی به رهبری شرکت توتال فرانسه منعقد کرد، که در اولین گام عملا بند 13 مصوبه سال گذشته هیئت دولت درخصوص رازداری و محرمانگی قراردادها را نقض کرد.

 

سال گذشته همزمان با اوج‌گیری انتقادات کارشناسان درباره نقاط ضعف متعدد قراردادهای جدید نفتی، مقام معظم رهبری در نامه‌ای به رئیس‌جمهور، تذکراتی را به دولت دادند. در بخشی از این نامه آمده بود: «اینجانب به خاطر مصالح و منافع کلان کشور تاکید دارم که اولا در تصمیم‌گیری نهایی همه نهادهای قانونی وظایف خود را مجدانه پیگیری کنند، ثانیا نکات پیوست که کارشناسان زبده امور نفتی بر آن اصرار دارند به طور جدی مورد توجه قرار گیرد».

 

یکی از نکاتی که در این نامه مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته بود، توجه به ملاحظات امنیتی و همچنین دسترسی شرکت‌های بین‌المللی به اطلاعات میادین نفتی و لزوم نظارت شورای عالی امنیت ملی در این خصوص است. در بند 8 این نامه آمده بود: «رسیدگی و جمع‌بندی درباره سازوکار اعمال و رعایت ملاحظات امنیتی و حفاظتی در همکاری با شرکت‌های بین‌المللی و دسترسی آنها به اطلاعات محرمانه میادین نفتی در این قراردادها در شورای عالی امنیت ملی».

 

همین مسئله نیز موجب شد تا هیئت دولت در مصوبه خود تحت عنوان «شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای بالادستی نفت و گاز» مورخ 16 مرداد 95، با پیش‌بینی سندی موسوم به «رازداری» راهکار نسبتا قابل قبولی برای اطمینان در این خصوص ایجاد کند. بند 13 این مصوبه مقرر می‌کند تا تمامی شرکت‌هایی که به نحوی از اطلاعات مخازن نفت و گاز مطلع می‌شوند ملزم باشند پیش از آن که به این اطلاعات دست‌یابی پیدا کنند، سند «رازداری» را امضا کرده و ضمن آن متعهد شوند که تمامی اطلاعات دریافتی را به طور محرمانه نزد خود نگاه دارند.

این ماده بیان می‌کند:«پیش از تحویل اطلاعات مخازن نفت و گاز به شرکت‌های طرف مذاکره با شرکت ملی نفت ایران و یا شرکت‌هایی که مایل به حضور در مناقصه‌های مربوط به اجرای طرح‌های موضوع این تصویب‌نامه می‌باشند (و صلاحیت اولیه ایشان به تأیید شرکت ملی نفت ایران رسیده)، این شرکت‌ها باید، سند رازداری و حفظ محرمانگی (Confidentiality Agreement) این اطلاعات را به امضا برسانند و طی آن متعهد شوند که مدیران، کارکنان، کارشناسان و دیگر افراد ذیربط شرکت امضاکننده سند مذکور و نیز شرکت‌های تابعه آن که حسب ضرورت باید بدین اطلاعات دسترسی داشته باشند، اطلاعات دریافتی را مطابق با مفاد سند یاد شده به شکل کاملا محرمانه نگاه خواهند داشت و بدون مجوز شرکت ملی نفت ایران (و ترتیباتی که در سند یاد شده مشخص می‌شود)، این اطلاعات را در اختیار هیچ شخص ثالثی قرار نخواهند داد و هرگاه مشخص شود که این اطلاعات به صورت غیرمجاز در اختیار اشخاصی قرار گرفته، طرف مقابل در برابر شرکت ملی نفت ایران، ملزم به جبران خسارات ناشی از عدم انجام تعهدات موضوع سند رازداری و حفظ محرمانگی خواهد بود».

 

همچنین ماده 8 اصلاحیه تصویب‌نامه شماره 57222/ت53267ه‍ مورخ 1395/5/16 درخصوص نحوه نظارت بر انعقاد و اجرای قراردادهای نفتی در تاریخ 1395/06/10، شورای عالی امنیت ملی را نیز در این مسئله مداخله داده و بیان می‌کند:«متن سند نمونه رازداری و محرمانگی موضوع ماده (13) مصوبه دولت درخصوص شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای بالادستی نفت و گاز به تصویب شورای عالی امنیت ملی خواهد رسید».

 

با این حال وزارت نفت در شرایطی در آخرین روزهای عمر دولت یازدهم اقدام به انعقاد اولین قرار با استفاده از مدل جدید قراردادهای نفتی موسوم به IPC نموده که متن سند نمونه رازداری و محرمانگی که براساس مصوبه اصلاحیه هیئت دولت بنا بود به تصویب شورای عالی امنیت ملی برسد، تاکنون تصویب نشده است و وزارت نفت در تخلفی آشکار و تخطی از مصوبه فوق‌الذکر که در حکم قانون بود، منتظر تصویب این سند در شورای عالی امنیت ملی نماند و قبل از این کار، اولین قرارداد را با توتال به امضا رساند و عملا نشان داد که برای تصویب قرارداد با توتال حاضر است قوانین موضوعه را به طور آشکار نقض کند.

شیرزاد: ما درویش نیستیم روحانی سهم ما را بدهد
عضو فراکسیون افراطیون در مجلس ششم می‌گوید پیروزی روحانی معجزه او نبود و ما درویشانه و کریمانه بدون گرفتن سهم کنار نمی‌رویم.

 

احمد شیرزاد از اعضای فراکسیون مشارکت در مجلس ششم، همان کسی است که مدعی شد درباره فناوری هسته‌ای 19 سال به دنیا دروغ گفته‌ایم و حالا دم خروس بیرون افتاده است. کروبی رئیس مجلس ششم این سخنان را بازگویی ادبیات رادیو اسرائیل توصیف کرد.

 

شیرزاد در مصاحبه با روزنامه زنجیره‌ای بهار و درباره موضوع سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان از روحانی در کابینه جدید گفته است: سهم‌خواهی در عرف سیاسی کشور ما به عنوان یک واژه منفی مطرح شده است. آنچه منفی است این است کسانی که هیچ زحمتی نکشند و در یک حرکت اجتماعی هیچ نقشی نداشته باشند و بعد بگویند سهم ما را بدهید، اما اگر واقعا یک حرکت جمعی صورت گرفته و نتیجه آن در انتخابات متجلی شده، طبیعی است که نفع این حرکت جمعی باید به همه برسد.

 

شیرزاد افزود:آنچه که در انتخابات امسال اتفاق افتاد، اینطور نبود که یک فرد به تنهایی به صحنه آمده و توانسته باشد معجزه صورت دهد. مجموعه‌ای از مطالبات اجتماعی و گرایشات سیاسی این موضوع را به نتیجه رساندند و طبیعی است که همه آنها باید در استفاده از آنچه که اتفاق افتاده و مدیریت بعدی کشور نقش داشته باشند، وی می‌گوید: همه اینها در کنار حفظ اخلاقیات و روابط سالم بین نیروهای سیاسی است. اینکه رئیس‌جمهور به جهت مطالبات ناحق تحت فشار غیرمنطقی قرار نگیرد.

اما این بدان معنا نیست که ما درویشانه و کریمانه کنار برویم و بگوییم ما هیچ‌کاره هستیم. اینطور نیست. طبیعی است که اصلاح‌طلبان در این حرکت نقش داشتند و در ادامه آن هم باید نقش داشته باشند.
شیرزاد همچنین می‌گوید: دولت روحانی اگر بخواهد در دور دوم به نیازهای مردم پاسخ دهد، ناچار است که به اصلاح‌طلبان نزدیک‌تر شود.

آمریکا نگران افزایش نفوذ ایران پس از شکست داعش است
«نزدیکی نیروهای ایران و عراق، چالشی نگران‌کننده بر سر اهداف سیاست خارجی آمریکا در منطقه خاورمیانه است».

 

مجله نیوزویک در یادداشتی ضمن تأکید بر این مطلب که «آمریکا نگران نفوذ ایران در عراق است» نوشت: ایران و عراق متعهد شده‌اند نیروهای خود را علیه شبه نظامیان ایدئولوژیک در منطقه متحد و روابط دفاعی دوجانبه را تقویت کنند، اقدامی که می‌تواند چالشی بر سر راه اهداف سیاست خارجی ایالات متحده باشد.

 

وزیران دفاع ایران و عراق ضمن دیداری توافق کردند تا پیمان نظامی با هدف افزایش اقدامات مشترک برای از میان بردن قدرت جهادگرایان همچون گروه شبه نظامی داعش امضا کنند.
داعش حملات مرگباری علیه هر دو کشور انجام داده و هنوز هم علیه عراق می‌جنگد اما ایالات متحده به طور فزاینده‌ای نگران مستحکم شدن جا پای ایران در عراق است.

علی رغم تاریخچه خشونت میان این دو همسایه با جمعیت اکثرا شیعه و اختلاف دیدگاه‌هایشان در خصوص واشنگتن، بر اساس گزارش‌ها این توافق جدید باعث می‌شود نیروهای نظامی ایران و عراق در چندین سطح استراتژیک با یکدیگر کار کنند.

 

رویترز گزارش داده گسترش همکاری‌ها و تبادل تجربیات در نبرد علیه تروریسم و افراط گرایی، امنیت مرزی، آموزش و پرورش، لجستیک، حمایت‌های فنی و نظامی از جمله مفاد این توافق است.

 

در حالی که ایالات متحده هنوز پاسخی رسمی نداده است، وزارت امور خارجه ایران همان روز اعلام کرد که روابط بین‌المللی ایران به هیچ کشوری ربطی ندارد.

 

ایران و عراق در سال 1980 جنگی تلخ را آغاز کردند، جنگی که ایالات متحده در آن علنا از صدام حسین، رئیس‌جمهور عراق علیه حکومت تازه تاسیس و انقلابی ایران به رهبری آیت‌الله خمینی حمایت کرد.

پس از آن که ایالات متحده نهایتا صدام حسین را در سال 2003 سرنگون کرد، ایران به سرعت روابط خود را با دولت تازه استقرار یافته به رهبری شیعیان عراق آغاز کرد و پس از آنکه داعش تقریبا نیمی از عراق را در سال 2014 تصاحب کرد نیروهای نخبه سپاه قدس را به جنگ داعش فرستاد.

هر قدر داعش به هزیمت می‌گراید، نفوذ ایران بیشتر می‌شود و این برای آمریکا نگران‌کننده است.

خراسان

ضرب الاجل 8 ساعته دولت برای ماموریت بشردوستانه کارمندان
بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به همه اعضای کابینه، به آنها تاکید شده است در صورت نیاز به حضور داوطلبان و امدادگران شاغل در نهادها و سازمانهای دولتی به شرکت در عملیات های امدادی و بشردوستانه، کارکنان امدادگر موظفند نسبت به معرفی خود به جمعیت هلال احمر اقدام کنند و مسئولان دولتی نیز در صورت موافقت، باید حداکثر ظرف 8 ساعت نسبت به صدور حکم ماموریت برای این افراد اقدام کنند؛ هرچند که این ماموریت بدون پرداخت حق ماموریت است.

 

ذره بین دولت روی کارنامه سبز مدیران
بر اساس نامه یک مقام مسئول به تعدادی از ادارات و سازمان های دولتی، از آنها خواسته شده با توجه به اینکه طبق مصوبات سال های گذشته کابینه و ضوابط اجرایی قانون بودجه سال 1396، دستگاه های اجرایی تا یک درصد از اعتبارات مندرج در قانون را به منظور استقرار سیستم مدیریت سبز هزینه می کنند، نسبت به گزارش اقدامات صورت گرفته در این زمینه در حوزه هایی چون بهینه ‌سازی مصرف انواع حامل‌ های انرژی و آب، کاهش مصرف کاغذ و کاهش تولید پسماند را تدوین و ارسال کنند.

ایران

سخنگوی دستگاه قضایی اعلام کرد:

رسیدگی به پرونده مداحان بازداشت شده در دادگاه ویژه روحانیت
خسرو مبشر / سخنگوی دستگاه قضایی خبر بازداشت چند نفر از مداحان تهران را تأیید کرد. در روزهای گذشته خبرهایی به صورت غیررسمی در فضای مجازی منتشر شده بود مبنی بر بازداشت چند نفر از مداحان تهران به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، جاسوسی و ارتباط با یک سفارتخانه در تهران. روز گذشته حجتالاسلام محسنی اژهای در نشست خبری و در پاسخ به سؤال «ایران» در این باره گفت: پرونده در دادسرای ویژه روحانیت مطرح و در حال رسیدگی است و من اطلاعات کاملی در این زمینه ندارم اما میدانم در این رابطه چند نفر دستگیر شدند و دو نفر از آنها در بازداشت بودند. اژهای افزود: یک نفر از بازداشت شدگان با قرار تأمین مناسب آزاد شده و درباره نفر دوم نمیدانم که با قرار آزاد است یا نه. سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه از جزئیات پرونده اطلاع ندارد، افزود: این موضوع در دادسرای ویژه روحانیت مطرح شد و در حال رسیدگی است.

 

تحقیقات از مسئولان نفتی
معاون اول دستگاه قضا در پاسخ به سؤال دیگر «ایران» مبنی بر اینکه یکی از اتهامات شرکای بابک زنجانی، تشکیل شبکه سازمان یافته برای کلاهبرداری از شرکت نفت است و متهمان ادعا کردهاند که چهار وزیر و رئیس بانک مرکزی وقت، بابک زنجانی را تأیید کردهاند، پس هر کسی که در این کار دخیل بوده، میتواند عضو شبکه باشد، آیا پرونده مسئولان نفتی و چهار وزیر مفتوح و محاکمه خواهند شد، گفت: چندین بار توضیح دادم. یک پرونده که مفتوح میشود، افراد متهم و دستگاههای نظارتی یک سری صحبتهایی را مطرح میکنند و بازپرس با توجه به مجموعه قرائن و شواهد، موضوع را دنبال میکند.

در این پرونده از دهها نفر تاکنون تحقیق شده است. کسانی که اتهامشان ثابت شده، قرار بازداشت یا تأمین مناسب صادر شده است. درخصوص کسانی که اتهامشان ثابت نشده، قراری صادر نشده است. از برخی مسئولان وزارت نفت سابق یا بانک مرکزی و افرادی از این قبیل، تحقیق شده اما از مسئولان وزارت نفت سابق و بانک مرکزی سابق غیر از شرکت نیکو [که ثابت شد و مدتها بازداشت بودند و الان آزاد هستند] به عنوان متهم تحت تعقیب قرار نگرفتند.

این پرونده بیش از سه متهم دارد و به پرونده سایر افراد باید رسیدگی شود. وی افزود: درخصوص تشکیل شبکه باید بگویم، یک موقع یک شبکه از سه نفر یا 50 نفر تشکیل میشود و بازپرس پرونده است که پس از تحقیقات تکمیلی براساس مستندات و دلایل تشخیص میدهد که چند نفر در این شبکه عضویت داشتهاند. اما در این پرونده از افرادی از جمله برخی مسئولان و افرادی که گفتهاید به عنوان مطلع تحقیق شده است.

 

تکذیب ادعاهای بقایی
وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه «حمید بقایی پس از آزادی اتهاماتی را به قوه قضائیه وارد کرده و ادعا داشته که بازپرس در رابطه با برادر رئیس جمهوری نکاتی را گفته و نیز اتهام دروغگویی را به جنابعالی زده است»، با بیان اینکه «حرفهای نامهربانانه افراد و به تعبیر قرآن کریم، «شنئان قوم» نباید سبب شود که دوستان قضایی از مرز قانون و عدالت خارج شوند»، ادعاهای مطروحه از سوی بقایی را تکذیب و تصریح کرد: «این مسائل و سخنانی که اشاره شد، صحیح نیست.

مقداری از مسائلی که قانون اجازه دهد از جمله دستخط ایشان در مورد انتقالش از سوئیت و مسائل و امکاناتی که در آن وجود داشته، دادستان محترم تهران آن مقداری را که لازم باشد اطلاعرسانی خواهد کرد.» محسنی اژهای افزود: «وقتی انسان وارد یک مبارزه سنگین با مفاسد مخصوصاً مفاسد اقتصادی میشود، هزینه دارد که هزینه آن را باید پرداخت کرد.»

 

تعامل قوه قضائیه و دولت در انتخاب وزیر دادگستری
معاون قوه قضائیه در بخش دیگری از این نشست درباره تعامل قوه قضائیه و دولت در انتخاب وزیر دادگستری و معرفی آن به مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «گزینههایی مطرح بوده و هستند که قطعی خواهند شد و خدمت ریاست محترم جمهوری از سوی ریاست محترم قوه قضائیه معرفی میشوند»، تصریح کرد: «آن گونه نیست که تا لحظه آخر که افراد معرفی میشوند، دولت مطلع نباشد و قبل از آن افرادی که هستند صحبت و مطرح میشوند و معمولاً هم این گونه بوده است و در این دوره نیز این چنین است که با تعامل، هرکدام از گزینهها که نهایی شد، از طرف ریاست محترم قوه قضائیه بهصورت رسمی به دولت معرفی خواهند شد.»

 

پرونده فریدون در مرحله تحقیقات است
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت پرونده حسین فریدون گفت: «پرونده مسیر خودش را طی میکند و مانند سایر پروندهها در مرحله تحقیقات است. تحقیقات به صدور قرار رسید. زمانی میتوان قرار صادر کرد که توجیه اتهام با قرائن و شواهد و دلایل وجود داشته باشد.

به این مرحله که رسید، قرار صادر شد. قرار را که تأمین کردند، از زندان آزاد شد و رسیدگی ادامه دارد و پرونده مفتوح است و پس از تکمیل، نهایتاً بازپرس اظهار نظر میکند.»

آرمان

زمان محاکمه آمران حمله به مطهری

وکیل ‌مدافع علی مطهری، از دعوت موکلش به دادگاه نظامی شیراز در تاریخ 11شهریور خبر داد. مصطفی ترک‌همدانی گفت: با صدور کیفرخواست برای پنج نفر از متهمان دستوردهنده اخلال در نظم فرودگاه شیراز در اتفاق اسفند سال 93 که منجر به توهین و حمله به موکلم و تخریب تاکسی حامل وی شد، پرونده برای رسیدگی به شعبه یک دادگاه نظامی یک شیراز ارجاع شده است. وی افزود: وقت رسیدگی به پرونده 11شهریور است و موکلم نیز برای حضور در جلسه دادگاه دعوت شده است.

ترس برخی مسئولان از آمریکا

سرپرست مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: گاهی مسئولان در سطح بالا حرف‌هایی می‌زنند که حرف‌هایشان مورد انتقاد شدید روحانیت و آحاد مردم است. باید به این سخنان اشاره کنید تا مسئولان بفهمند که آن‌قدرها هم آزاد نیستند تا هر کاری که می‌خواهند بکنند و هر چیزی که می‌خواهند بگویند. حجت‌الاسلام موحدی‌کرمانی به تهدیدها و تحریم‌های اخیر آمریکا اشاره کرد و افزود: این تهدیدات و تحریم‌ها نشان‌دهنده ترس آمریکا از نظام و انقلاب اسلامی است، باید قدر نظام را بدانیم و در برابر دشمنان سر خم نکنیم.

نایب‌رئیس اول مجلس خبرگان رهبری گفت: متاسفانه برخی مسئولان ما از آمریکا می‌ترسند، دشمن، دشمن است و دشمنی می‌کند، نباید ترس داشت، اما این وظیفه شماست که به مردم روحیه و امید دهید و در مراسم انقلاب اسلامی که با حضور پرشور مردم برگزار می‌شود، نشان دهید که مردم ما ترسی از آمریکا ندارند و همانند گذشته در برابر آمریکا می‌ایستند، دنیا باید بداند که ملت ایران، ملتی شجاع است.

افزایش 17درصدی روابط ایران و روسیه

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه تحریم آمریکا هم‌اکنون با مخالفت‌های بسیاری در اروپا مواجه شده است، اظهار داشت: ما فعالیت‌های خود را برای تنویر افکار عمومی جهان انجام می‌دهیم.

قرارداد میان ایران و 1+5 توافقی بین‌المللی است و توافقی یکجانبه میان ایران و آمریکا نیست و باقی کشورها نیز آن را امضا کرده‌اند و طبعا وظیفه دارند نسبت به اقدام آمریکا مقابله کنند. علی‌اکبر ولایتی گفت: روابط ایران و روسیه نسبت به سال قبل 17درصد افزایش داشته است و اکنون هم همکاری‌های منطقه‌ای ایران و روسیه نسبت به گذشته در حال افزایش است.

ولایتی تصریح کرد: با توجه به اینکه رابطه ایران و روسیه راهبردی خواهد بودع بسیاری از فضاهای همکاری با مذاکره هموار خواهد شد و در روابط منطقه‌ای و بین‌المللی هم گام‌های بلندی برداشته خواهد شد.

پیام اسماعیل‌هنیه به روحانی

نماینده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در تهران، ظهر روز یکشنبه 8مرداد با حسین جابری‌انصاری، معاون عربی و آفریقای وزارت امورخارجه کشورمان دیدار و پیام اسماعیل‌هنیه را تقدیم وی کرد.

در این دیدار خالد قدومی، پیام کتبی اسماعیل‌هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، خطاب به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، درخصوص تحولات جدید قدس و اقصی را تقدیم جابری‌انصاری کرد. در این دیدار همچنین آخرین تحولات فلسطین و منطقه مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

اظهارنظر تابش درباره کابینه

نایب‌رئیس فراکسیون امید با اشاره به اینکه خبر قطعی از ترکیب کابینه ندارم، گفت: اگر شنیده‌ها درباره ترکیب کابینه دوازدهم درست باشد، خیلی رضایت اصلاح‌طلبان برآورده نمی‌شود.

محمدرضا تابش با بیان اینکه از کابینه دولت دوازدهم در حد همین شنیده‌ها که شما می‌دانید خبر دارم، اظهار کرد: اگر این شنیده‌ها درست باشد، خیلی رضایت اصلاح‌طلبان برآورده نمی‌شود. وی همچنین افزود: در هر صورت کابینه باید تجلی قول‌ها و وعده‌های شعارهای رئیس‌جمهور باشد. ان‌شاءا… ترکیب کابینه به‌گونه‌ای باشد که هم انسان‌های پاکدست و کارآمد در آن حضور داشته و هم کابینه تبلور 24میلیون رای مردم به رئیس‌جمهور باشد.

دادگاه یاشار سلطانی برگزار شد

جلسه رسیدگی به اتهامات یاشار سلطانی در دادگاه انقلاب برگزار شد. یاشار سلطانی با اعلام برگزاری جلسه رسیدگی به اتهاماتش در شعبه۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی گفت: به دلیل اینکه جلسه غیرعلنی بود، نمی‌توان از جزئیات آن سخن گفت.

مدیرمسئول سایت معماری‌نیوز ادامه داد: در این جلسه شکایت‌های مختلفی ازجمله شکایت آقای قالیباف درباره خبر قرق پارک لویزان برای عروسی دخترش، شکایت اکبرترکان، رئیس وقت سازمان نظام مهندسی، شکایت هادی ساعی و خانم‌های راستگو و آباد درباره واگذاری املاک و شرکت عمران تک‌لار رسیدگی و من به همراه وکلا دفاع کردیم. وی افزود: روزنامه همشهری نیز از من شکایت کرده بود که امروز شکایت خود را پس گرفت. سلطانی اظهار کرد: ادامه رسیدگی به این پرونده ظرف فردا و پس‌فردا در دادگاه انقلاب برگزار می‌شود.

فکر می‌کنند سرداران افرادی زمخت هستند

مشاور فرمانده کل قوا گفت: برخی فکر می‌کنند سرداران افرادی زمخت هستند، اما نمی‌دانند قلب سردار همدانی پر از مهر بود. سردار سیدیحیی رحیم‌!صفوی اظهار داشت: این حقیقت است که از مجاهدت همسران رزمنده‌ها کمتر سخن به میان آمده، ولی انصاف این است از این مجاهدت‌های خاموش بیشتر گفته شود.

مشاور فرمانده کل قوا به ویژگی‌های شخصیتی سردار همدانی اشاره کرد و گفت: پس از سال‌های دفاع مقدس، شهید همدانی عازم جبهه خارج از کشور شد. جنگ با تروریست‌هایی که از کشورهای مختلف آمده بودند، پیچیده و سخت است. برخی نادان‌ها از کشور خودمان رفتند و در جبهه تروریست‌ها قرار گرفتند و جنگیدند.

برجام باشگاه ورزشی نیست!

فریدون مجلسی دیپلمات بازنشسته گفت: برجام، باشگاه ورزشی نیست که کسی بخواهد از آن خارج یا به آن وارد شود.

این یک قرارداد بین المللی است و قدرت های جهانی پای آن را امضا کرده‌اند. از ابتدا هم قرار نبود با برجام مشکلات ایران و آمریکا حل شود، ما می‌دانستیم که با توافق هسته‌ای دشمنی آمریکا علیه ایران پایان نمی یابد، آمریکایی‌ها هم می‌دانستند با برجام قرار نیست رفتار ایران تغییر کند.

برجام، تنها ضامن تعهدات طرفین است و قرار نبوده و نیست که دشمنی ها را تغییر دهد. هرگونه نقض برجام ولو با تحریک آمریکا، نباید به پای ایران نوشته شود. ما حتما باید همان‌طور که تا کنون عمل کردیم، بر مفاد برجام پایبند بمانیم و توپ نقض برجام در زمین رقیب باشد.