جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » جهانبخش محبی‌نیا، نماینده میاندوآب: «بازرسی از مراکز نظامی خط قرمز جمهوری اسلامی است»

جهانبخش محبی‌نیا، نماینده میاندوآب: «بازرسی از مراکز نظامی خط قرمز جمهوری اسلامی است»

یک نماینده مجلس می‌گوید طرح آمریکا برای بازرسی از مراکز نظامی ایران بهانه‌ای برای خروج از برجام است. دولت ترامپ مشغول بررسی امکان بازرسی از برخی پایگاه‌های نظامی “مشکوک” ایران است.

جهانبخش محبی‌نیا، نماینده میاندوآب در مجلس شورای اسلامی در واکنش به برنامه احتمالی آمریکا برای بازرسی برخی از پایگاه‌های نظامی ایران، این کار را خلاف قوانین بین‌المللی خواند.

محبی‌نیا جمعه (۶ مرداد/ ۲۸ ژوئیه) به خبرگزاری مجلس گفت: «جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه اجازه بازرسی از سایت‌های نظامی خود را به هیچ کشوری به ویژه آمریکا نمی‌دهد.»

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می‌گوید رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ در جایگاهی نیست که با بازرسی از سایت‌های نظامی جمهوری اسلامی کارآمدی توافق هسته‌ای و میزان پایبندی ایران به آن را بیازماید.

روز گذشته خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی گزارش داد دولت ترامپ تلاش می‌کند برای سنجش کم و کیف توافق هسته‌ای، ایران را وادار به پذیرش بازرسی برخی تاسیسات نظامی این کشور توسط بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی کند.

این مقام آمریکایی که نامش فاش نشده گفته این بازرسی قرار است شامل مراکزی شود که نهادهای امنیتی و اطلاعاتی آمریکا احتمال می‌دهند در آنها فعالیت‌هایی انجام می‌شود که می‌تواند ناقض برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) باشد.

رویکرد تهاجمی‌تر ترامپ

او بازرسی از این مراکز را یکی از موئلفه‌های “رویکرد تهاجمی‌تر” برای جلوگیری از دست یابی جمهوری اسلامی به سلاح اتمی عنوان کرد.

چنان که این مقام آمریکایی گفته یکی دیگر از مولفه‌های این رویکرد تلاش برای جلب موافقت کشورهای اروپایی برای مذاکره بر سر افزودن یک متمم به توافق هسته‌ای است تا مانع از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ای ایران پس از پایان دوره محدودیت‌های برجام شود.

محبی‌نیا در واکنش به این تلاش گفته است: «هیچ کشوری مجددا صرفا به خواسته آمریکا پای میز مذاکره نمی‌آید و نتایج حاصله گذشته را زیر پا نمی‌گذارد چرا که برجام یک توافق‌نامه بین‌المللی است که در ازای ماه‌ها مذاکره نتیجه داده از این رو امروز مجددا این اقدام هزینه‌بر صورت نخواهد گرفت.»

معضل موشک‌های دوربرد

آمریکا بارها از آزمایش موشک‌های دوربرد توسط ایران که به زعم این کشور قادر به حمل کلاهک اتمی هستند به شدت انتقاد کرده و ظاهرا منظور از “پایگاه‌های نظامی مشکوک” مراکز تولید این موشک‌ها است.

نماینده میاندوآب در مجلس، واشنگتن را به داشتن”رویکرد خصمانه” و تلاش برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به “فناوری‌های مختلف موشکی” کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه معتقد است که دولت ترامپ قصد دارد با بهانه کردن عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای از این توافق خارج شود. او تاکید کرد که در صورت خروج آمریکا ایران نیز “قطعا” از توافق خارج می‌شود.