جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » حماس در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا باقی ماند

حماس در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا باقی ماند

دیوان دادگستری اروپا گروه فلسطینی «حماس» را در فهرست گروه‌های تروریستی باقی نگه داشت.

دیوان دادگستری اروپا، عالی‌ترین دادگاه اتحادیه اروپا چهارشنبه، ۲۶ ژوئیه حکم پیشین دادگاه عمومی این اتحادیه درباره حماس را لغو کرد.

دادگاه عمومی اروپا در سال ۲۰۱۴ خواستار بیرون‌گذاشتن حماس از فهرست گروه‌های تروریستی و پایان‌دادن به ممنوعیت سفر رهبران این گروه و بلوکه‌کردن دارایی‌های آن شد.

دادگاه عمومی گفته‌بود که ماندن حماس در این فهرست بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای و اینترنتی است و نه تصمیم‌گیری «یک مرجع قانونی صلاحیت‌دار».

تحریم‌های حماس پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، حمله «القاعده» به برج‌های دوقلوی تجارت جهانی در نیویورک وضع شد. حماس از ابتدا این تحریم‌ها را غیرقانونی خواند و گفت که به صورت دموکراتیک از سوی فلسطینی‌ها انتخاب می‌شود.

دیوان دادگستری اروپا چهارشنبه در برابر حکم پیشین دادگاه عمومی استدلال کرد که حفظ یک گروه در فهرست گروه‌های تروریستی نیاز به تصمیم‌گیری مرجع صلاحیت‌دار ندارد.

دیوان دادگستری اعلام کرد که اتحادیه اروپا باید به شواهد بیشتری نسبت به شواهد به‌کارگرفته‌شده در صدور حکم دادگاه عمومی استناد کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در سفر اخیر خود به اتحادیه اروپا به کشورهای این اتحادیه درباره مواضع‌شان بر سر نزاع اسرائیل و فلسطین هشدار داد. او گفته بود اروپا نباید برای رابطه با اسرائیل شرط بگذارد.

کشورهای اروپایی در سال‌های اخیر از اسرائیل به دلیل نقض حقوق بشر، حمله به نوار غزه و ادامه شهرک‌سازی‌ها در سرزمین‌های فلسطینی انتقاد کرده‌اند.

حماس در انتخابات سال ۲۰۰۶ فلسطین پیروز شد، اما محمود عباس در ۲۰۰۷ اسماعیل هنیه، رهبر حماس را از نخست‌وزیری برکنار کرد. حماس این حکم را نپذیرفت و حکمرانی بر غزه را مستقل از فتح در اختیار گرفت.