جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » حسین‌‌آبادی در همایش اسکودا: حمله به وکلا بعد از انقلاب حد و حصر ندارد/ دولت ۱۲سال است که پول وکالت معاضدتی را به کانون وکلا پرداخت نکرده است

حسین‌‌آبادی در همایش اسکودا: حمله به وکلا بعد از انقلاب حد و حصر ندارد/ دولت ۱۲سال است که پول وکالت معاضدتی را به کانون وکلا پرداخت نکرده است

امیر حسین‌آبادی در بیست‌وهشتمین اجلاسیه سراسری اتحادیه سراسری کانون‌ها سراسری دادگستری ایران که به میزبانی کانون وکلای مرکز در سالن اجتماعات دانشگاه الزهرا برگزار می‌شود، گفت: تا سال ۷۶ در کل کشور فقط ۳ کانون وجود داشت. پس از آن با تصویب قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت، تعداد کانون‌ها زیاد شد. برای هماهنگی بین آن‌ها اسکودا ثبت و اساسنامه آن تصویب شد. ابتدا سالی ۴بار اجلاس داشتیم و بعد‌ها ۲بار شد و امروز بیست و هشتمین اجلاس به میزبانی کانون تهران برگزار می‌کنیم.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز با یبان اینکه ضرورت وجود اتحادیه وکلا اجتناب ناپذیر بود، اظهار کرد: کانون وکلا بعد از انقلاب مورد حمله‌های فراوانی قرار گرفت. از صدماتی که به واسطه قانون بر ما وارد شده است صرفه نظر می‌کنیم اما جدا از قانون آنقدر به این نهاد حمله شده است که حد و حصر ندارد. متاسفانه گاهی مقامات رسمی نیز هجمه‌هایی نسبت به کانون روا می‌دارند.

او به تشکیل کمپین حذف ظرفیت آزمون وکالت اشاره کرد و گفت: عده‌ای به دنبال این هستند که ظرفیت آزمون ورودی وکالت را حذف کنند تا هر شخصی که فارغ التحصیل شود کانون وکلا به او پروانه دهد. این درحالی است که کانون وکلا با قوه‌قضاییه ظرفیت را به واسطه قانون تعیین می‌کنند. مخالفان این کار به برخی قوانین استناد می‌کنند و می‌گویند که تعیین ظرفیت نسخ شده است. متاسفانه صداوسیما با این کمپین همصدا می‌شود و از کسانی که نه هویت و نه رسمیت دارند دعوت می‌کند و مناظره می‌گذارد و اخبار آن‌ها را پوشش می‌دهد. برخی نمایندگان مجلس نیز از وزیر سوال می‌پرسند که چرا ظرفیت حذف نشده است

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز وجود اتحادیه برای ایستادگی در برابر هجمه‌ها را ضروری دانست و گفت: طبق قانون وجود وکیل در دادگاه اطفال الزامی است. رییس مجتمع زنگ زد و گفت به دلیل نبود وکیل، جلسات تجدید می‌شود و من دستور دادم دو وکیل مشخص کنند تا دایما در آنجا باشند تا جلسات تجدید نشود. متاسفانه رقمی که باید برای وکالت معاضدتی به کانون وکلا پرداخت شود ۱۲سال است که پرداخت نشده است.

حسین‌آبادی اضافه کرد:  این مسائل و هجمه‌ها سبب شده نیاز به وجود اتحادیه و همفکری بیشتر بین وکلا بیشتر احساس شود. از سوی دیگر در مسائل حقوقی اختلاف نظر طبیعی است و گاهی بین کانون‌ها اختلاف نظر است که وجود اتحادیه در ایجاد رویه یکسان موثر است.

او به همکاری کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با کانون وکلا اشاره کرد و گفت: خوشبختانه کمیسیون حقوقی و قضایی و بدنه مجلس با کانون وکلا همراهی دارند و لایحه جامع وکالت را از دستور خارج کردند. بعد از اینکه لایحه جامع وکالت کلیات رد شد مقرر شد لایحه وکالت که مربوط به ۶۵ سال پیش است و از قوانین امروزی ما کارآمد‌تر است اصلاح شود. در آن لایحه مقرر شده تعرفه را کانون وکلا پیشنهاد و رئیس قوه قضاییه تصویب کند و موارد دیگر را پیش بینی کرده است. دیگر بیشتر از این از حد نظارت تجاوز می‌کند و دخالت می‌شود.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز تاکید کرد: اتحادیه بین‌المللی کانون‌های وکلای، کانون‌هایی را که کمترین وابستگی به دولت دارند را به عضویت نمی‌پذیرند. سرمایه گذران خارجی در اولین سوال قبل از ورود به کشور می‌گویند آیا وکلا و قضات مستقل هستند؟ استقلال قضایی امر مهمی است که همه مسائل مملکت وابسته به آن است.