پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » فارین پالیسی: ترامپ وزیر امور خارجه آمریکا را از پرونده هسته‌ای ایران کنار گذاشت

فارین پالیسی: ترامپ وزیر امور خارجه آمریکا را از پرونده هسته‌ای ایران کنار گذاشت

مجله فارین پالیسی روز دوشنبه ۱۷ ژوئیه ۲۰۱۷ گزارش کرد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه این کشور را از پرونده هسته‌ای ایران کنار گذاشته و به جای گروهی از مقامات شورای عالی امنیت ملی را مسئول رسیدگی به این پرونده کرد. این اقدام ترامپ گامی در راستای آماده‌سازی برای کنار گذاشتن توافق هسته‌ای با ایران تلقی شد.

دونالد ترامپ برای داشتن آزادی عمل بیشتر در زمینه رسیدگی به توافق هسته‌ای با ایران، رکس تیلرسون را از تیم رسیدگی به این پرونده کنار گذاشته و این کار را به تعدادی از مسئولان مورد اعتماد خود در کاخ سفید سپرد.

به باور نویسندگان فارین‌پالیسی، دونالد ترامپ به سوی التزام به توافق هسته‌ای با ایران پیش خواهد رفت لیکن کنار گذاشتن تیلرسون به این دلیل صورت گرفت که ترامپ نمی‌خواهد در جایگاه اجبار به انجام کاری قرار گیرد. هفته گذشته و در جریان بررسی توافق هسته‌ای با ایران، تیلرسون به ترامپ گفت که هیچ گزینه‌ای غیر از موافقت با توافق هسته‌ای پیش روی آمریکا نیست.

از وظایف محوله به تیم جدید رسیدگی به پرونده هسته‌ای ایران، ایجاد امکانی است که دونالد ترامپ بتواند در صورت لزون با استفاده از این امکان، توافق هسته‌ای را در ۹۰ روز آینده کنار بگذارد. در ماه اکتبر پیش رو، زمان بررسی توافق هسته‌ای به پایان می‌رسد.

به گزارش فارین‌پالیسی تیم جدید شامل تعدادی از مقامات شورای عالی امنیت ملی از جمله درک هارفی، مشاور ارشد امور خاورمیانه، جویل رایبرن، مسئول امور عراق، ایران، سوریه، لبنان و مایکل آنتون، مسئول ارتباطات استراتژیک و همچنین ویکتوریکا کوتس، معاون مایکل آنتون است.

تصمیم کنار گذاشته شدن رکس تیلرسون از سوی دونالد ترامپ، پس از ماه‌ها کشمکش درباره پرونده هسته‌ای ایران و تاثیر آن بر امنیت ملی آمریکاست. ناکامی تیلرسون در ارائه پاسخ‌های مناسب، دلیل کافی در اختیار ترامپ گذاشت تا با سپردن این پرونده به گروه جدید، رکس تیلرسون را کنار بگذارد.