جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » رئیس کمیته روابط خارجی مجلس: برای آمریکا باید دردسر بسازیم

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس: برای آمریکا باید دردسر بسازیم

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس به مسئولان جمهوری اسلامی توصیه کرد به‌گونه‌ای اقدام کنند که آمریکا نگران شود. صفاری نطنزی خواستار توقیف اموال آمریکا در منطقه شد و گفت که باید برای آمریکایی‌ها دردسر ساخت.

موضوع بر سر طرح “مقابله با اقدامات خصمانه آمریکا” است؛ طرحی که در واکنش به تشدید تحریم‌های ایران از سوی آمریکا و توسط “مرکز پژوهش‌ها” تهیه شده است.

بنا بر ادعای مرتضی صفاری نطنزی، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس این طرح هنوز در کمیسیون امنیت ملی مطرح نشده «و فقط در سطح هیأت رئیسه کمیسیون و جمعی از اعضای فراکسیون‌های سیاسی و حزبی مجلس مشورت شده است.»

این موضوع که این طرح در کدام فراکسیون‌های حزبی و سیاسی به بحث و مشورت گذاشته شده و مضمون آن چیست، از جمله پرسش‌هایی است که توسط رئیس کمیسیون روابط خارجی بی‌پاسخ مانده است.

مخالفت با طرح

صفاری نطنزی مدعی شد که این طرح تاثیرگذار نیست و جمهوری اسلامی باید برای مقابله با سیاست‌های دولت آمریکا در قبال ایران، روش دیگری را دنبال کند.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس به مسئولان جمهوری اسلامی توصیه می‌کند: «باید به گونه ای اقدام کنیم که آمریکا نگران شود.»

صفاری نطنزی طرح یاد شده را «ضعیف، عمدتا شعاری و غیرتاثیرگذار» ارزیابی کرد و گفت: «چرا ما برای آمریکایی‌ها دردسر درست نکنیم و مدام آن‌ها برای ما ایجاد دردسر کنند؟»

سیاست‌های دردسرساز

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس همچنین از مسئولان خواست «روی نقاطی دست بگذارند که آمریکایی‌ها هم واقعا نگران شوند.»

به باور او اسرائیل پاشنه آشیل آمریکا در منطقه است. او یکی از سیاست‌های تولید نگرانی برای آمریکا را اعمال فشار بر دولت اسرائیل دانست و گفت: «تلاش و توجه ما این باشد که این رژیم را هدف تهاجم سیاسی و روانی قرار دهیم تا آن‌ها احساس خطر کنند.»

توصیه رئیس کمیته روابط خارجی مجلس تکرار اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای است. خامنه‌ای در دیدار با سفیران کشورهای اسلامی که روز پنج تیرماه برگزار شده بود «فلسطین را مسئله اول دنیای اسلام» خوانده و مبارزه با دولت اسرائیل را بر همه مسلمانان “واجب” شمرده بود.

به موازات تهاجم سیاسی و روانی به دولت اسرائیل، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس خواستار تقویت مناسبات جمهوری اسلامی با کشورهای آمریکای لاتین شد. صفاری نطنزی مدعی شد که حضور ایران در ونزوئلا «خیلی باعث ناراحتی آمریکایی‌ها» شد و از وزارت امور خارجه ایران خواست تا حضور و فعالیت خود در کشورهای پیرامونی ایالات متحده آمریکا را افزایش دهد.

توقیف اموال و خروج از حوزه دلار

صفاری نطنزی در واکنش به توقیف اموال جمهوری اسلامی از سوی آمریکا خواستار توقیف اموال آمریکا شد. او گفت: «آن‌ها [آمریکایی‌ها] منافع ما را در منطقه تحت‌الشعاع قرار داده‌ و صدمه زده‌اند تا حدی که برخی نیروهای ما در کشورهای منطقه به شهادت رسیده‌اند.»

رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس به این نکته اشاره نکرد که ماموریت آن دسته از نیروهایی که در کشورهای منطقه «به شهادت رسیده‌اند» چه بوده است؟

او با اشاره به نقش آمریکا در عراق، یمن و سوریه خواستار توقیف اموال آمریکا در منطقه با “نیابت قضایی” شد. به موازات خواست “توقیف اموال آمریکا” در منطقه، صفاری نطنزی از مسئولان جمهوری اسلامی خواست که از “حوزه دلار” خارج شده و از واحد پولی یورو استفاده کرده و با کشورهای روسیه و چین تبادل ارزی برقرار کنند.

قرار است طرح “مقابله با اقدامات خصمانه آمریکا” و توصیه‌های “دردسرساز” و “نگران‌کننده” رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس در کمیسیون امنیت ملی به بحث و مشورت گذاشته شود.