پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » حسین‌زاده: مرزهای قومیتی، مذهبی و جنسیتی در انتخاب کابینه برداشته شود

حسین‌زاده: مرزهای قومیتی، مذهبی و جنسیتی در انتخاب کابینه برداشته شود

عبدالکریم حسین‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با اشاره به آخرین وضعیت تشکیل کابینه دوازدهم و تعامل دولت و جریان‌ها و گروه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، اعلام کرد: اخیراً به آقای روحانی پیشنهاد دادیم که پست دستیار ویژه ریاست‌جمهوری در امور اقوام، مذاهب و ادیان به معاونت ریاست‌جمهوری تبدیل شود؛ چرا که دستیار ویژه از اختیارات لازم اجرایی برخوردار نیست.

لزوم انتخاب معاون امور اقوام و مذاهب از میان شایستگان این گروه‌ها

او در پاسخ به سوالی درباره گزینه‌های احتمالی معاونت امور اقوام، مذاهب و ادیان ریاست‌جمهوری اعلام کرد: بزرگان بسیاری حضور دارند اما تاکید کردم از میان شایستگان اقوام و مذاهب به تشخیص خود رییس‌جمهوری یک نفر در این جایگاه مورد استفاده قرار گیرد؛ چرا که این افراد هم‌شناختی بهتری از شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دارند، هم از درک دقیق‌تری نسبت به میزان توسعه‌یافتگی این مناطق برخودار هستند و هم با مشکلات و مسائل این گروه‌های جامعه آشنایی بیشتری دارد.

معاون اقوام و مذاهب رییس جمهوری ارتباط مردم و حاکمیت را استحکام می‌بخشد

نماینده اصلاح‌طلب مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: طبیعتاً اگر کسی از جنس خود این مردم مسئولیت معاونت اقوام، مذاهب و ادیان را برعهده بگیرد، بهتر می‌تواند ارتباط میان مردم و دولت و حاکمیت را استحکام ببخشد اما هنوز به شخص خاصی در این رابطه اشاره نشده است.

معاونت اقوام و مذاهب رییس جمهوری منشور حقوق شهروندی را اجرا کند

او با انتقاد از برخی نگاه‌ها و برخوردهای نامیمون . درجه‌بندی‌ کردن شهروندان یادآور شد: کسی که می‌خواهد به‌عنوان معاون رییس‌جمهوری در امور اقوام، مذاهب و ادیان فعالیت کند باید تمام تلاش خود را در راستای عملیاتی کردن منشور حقوق شهروندی به‌کار ببندد.

۲ فاز طراحی و اجرایی منشور حقوق شهروندی

نایب رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی اقدامات دولت در زمینه حقوق شهروندی را به ۲ فاز تقسیم کرد و گفت: فاز نخست این اقدامات در چهار سال نخست ریاست‌جمهوری آقای روحانی و در دولت یازدهم انجام شد که در این راستا منشور حقوق شهروندی مدون شد و این درحالی بود که در جریان انتخابات نیز درباره بحث مهم حقوق شهروندی اظهارنظرهای فراوانی انجام گرفت و شعارهایی بسیاری نیز مطرح شد اما آن‌چه اکنون باید در دستورکار دولت قرار گیرد، اجرایی کردن این منشور حقوقی است. دیگر حرف زدن و صحبت کردن از حقوق شهروندی و منشور مذکور چندان توجیه ندارد بلکه اجرایی شدن آن است که از اهمیت بالایی برخوردار است.

پیشنهاد تبدیل شدن دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و مذاهب به معاونت

او با تاکید بر لزوم ایجاد ساختار اجرایی برای تحقق حقوق شهروند، گفت: این ساختار اجرایی هم می‌تواند در قالب سازمان حقوق شهروندی باشد و هم می‌تواند در راستای تبدیل دستیار ویژه رییس‌جمهوری در امور اقوام، مذاهب و ادیان به معاونتی به این منظور پیگیری شود.

رییس ستاد اقوام، مذاهب و ادیان روحانی در جریان انتخابات اخیر اضافه کرد: در چنین ساختاری که توسط خودشان اداره می‌شود، باید ساختار اداری به گونه‌ای تقسیم‌بندی شود که به‌عنوان مثال نمایندگانی از هر یک از اقوام و مذاهب و ادیان معاونت‌های مختلف این ساختار را برعهده بگیرد و در‌‌نهایت به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که به سمت ایرانی متحد، ایرانی یکپارچه و ایرانی برای همه ایرانیان و بدور از گسل‌های قومی و مذهبی گام برداریم.

تشکیل سازمان حقوق شهروندی برای احقاق حقوق کودکان، زنان و اقوام و مذاهب ضرورتی انکارناپذیر است

حسین‌زاده تصریح کرد: معتقدم تشکیل سازمان حقوق شهروندی پس از اتفاق ناگواری که برای «آتنا» افتاد و ماجرایی که برای این کودک ۷ ساله اتفاق افتاد، همچنین بعد از موارد متعدد از نابه‌هنجاری‌ها و معضلاتی که برای کودکان کار در سراسر کشور شاهد بودیم و حتی پس از آن‌که نابغه‌ای کم‌نظیر همچون مریم میرزاخانی را از دست دادیم، از ضروریات است و تشکیل این سازمان در مسیر احقاق حقوق کودکان، زنان، پیروان ادیان، مذاهب و اقوام مختلف ضرورتی انکارناپذیر دارد و باید توجه بیشتری به آن داشته باشیم.

عضو کمیته تعامل فراکسیون امید برای تشکیل کابینه دوازدهم به برخی پیشنهادهای ارائه شده در جلسه اخیر این کمیته با رییس‌جمهوری اشاره کرد و گفت: در این جلسه چند پیشنهاد مختلف ازسوی نمایندگان ارائه شد که یکی از مهم‌ترین پیشنهاد‌ها تشکیل سازمان حقوق شهروندی بود و دیگری همین موضوع تغییر ساختاری در نهاد ریاست‌جمهوری و تبدیل شدن دستیاری ویژه در امور اقوام و مذاهب به معاونت و استفاده از شایستگان اقوام و مذاهب مختلف به تشخیص رییس‌جمهوری در این پست بود.

لزوم احیای پست مشاور رییس‌جمهور در بحث اهل سنت

عضو فراکسیون اهل سنت مجلس دهم با اشاره به برخی از دیگر پیشنهادهای ارائه شده در این نشست مشترک، ادامه داد: در تمامی ادوار ریاست‌جمهوری پیشین ازجمله دوره ریاست‌جمهوری آقای خاتمی و هاشمی، فردی به‌عنوان مشاور رییس‌جمهوری در بحث اهل سنت منصوب می‌شد که لازم است این بخش، مجدداً احیا شود و هر کس که به نظر آقای روحانی برای این پست صلاحیت دارد، به‌کار گرفته شود.

مرزهای قومیتی، مذهبی و جنسیتی در انتخاب کابینه برداشته شود

نماینده اصلاح‌طلب مردم نقده و اشنویه همچنین به پیشنهاد چهارم کمیته تعامل فراکسیون امید اشاره کرد و گفت: درخواست دیگر نمایندگان این بود که در راستای احیای حقوق شهروندی، تنها متر و معیار انتخاب افراد در مناصب مختلف دولتی شایستگی باشد و مرزهای نامیمون قومیتی، جنسیتی، جغرافیایی و مذهبی برداشته شود و از تمام ظرفیت‌هایی موجود استفاده شود.

عدم استفاده از تمام ظرفیت‌های کشور، ظلم به نظام و مردم است

او عدم استفاده از تمامی ظرفیت‌های کشور را ظلم به نظام و مردم و کشور دانست و یادآور شد: به هر حال ظرفیت‌های مساعدی وجود دارد که می‌توانند در توسعه کشور کمک کنند و دلیلی ندارد کشور را از این ظرفیت‌ها محروم کنیم. علاوه بر آن، این رویکرد حس تعلق سرزمینی و همبستگی و انسجام ملی را افزایش می‌دهد. قطعاً هرچه بتوانیم سطح مشارکت‌پذیری را افزایش داده و همه شهروندان را فارغ از قومیت، جنسیت و مذهب فراخوانده و ملاکمان علاوه بر شایستگی و کارآمدی، تعهد عملی افراد به نظام و مردم و کشور باشد؛ چرا که با شایسته‌سالاری است که کشور به سطح توسعه‌یافتگی در ابعاد مختلف می‌رسد.

در کشور به اندازه کافی فرد شایسته داریم

عضو فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی در واکنش به سوالی درباره این‌که آیا نیاز به ارائه فهرست افراد کارآمد وجود دارد، با تاکید بر این‌که برای تشکیل کابینه‌ای شایسته و کارآمد نیاز به سهمیه‌بندی یا ارائه فهرست افراد توانمند نیست، گفت: قطعاً اگر رییس‌جمهوری یا تیم مشاورانشان تصمیم بگیرند که در این راستا اقدام کنند، به راحتی با یک مطالعه ساده گزینه‌ها مشخص خواهد شد؛ چرا که در این کشور به اندازه کافی افراد شایسته داریم و می‌توانیم در هر موقعیتی فرد متخصص در آن حوزه به‌کار گرفته شود.

او درباره انتشار شایعاتی درباره منتفی شدن حضور زنان در کابینه به علت عدم وجود زنان توانمند برای تصدی مناصب مدیریتی کلان در سطح وزارت، گفت: در این رابطه نیز معتقدم نیاز به ارائه فهرست یا سهمیه‌بندی نیست و قطعاً زنان شایسته بسیاری در بخش‌های مختلف فعالیت کرده و می‌توانند در مناصبی همچون وزارت نیز به‌کار گرفته شوند. آیا امکان دارد در نیمی از جامعه، هیچ فرد شایسته‌ای وجود نداشته باشد؟ آیا این بی‌توجهی و بی‌مهری به جامعهٔ زنان ایران اسلامی که در تمامی مقاطع دوشا دوش مردان بوده‌اند از انقلاب تا دوران جنگ و سازندگی و اصلاحات و اکنون.

اهل سنت دنبال سهم‌خواهی نیست

نایب رییس فراکسیون امید مجلس همین رویکرد شایسته‌سالاری را علت عدم ارائه فهرست پیشنهادی عنوان کرد و گفت: هرگز به سمت تدوین فهرست نرفته و نمی‌رویم. گاهی گفته می‌شود مثلاً چند درصد از اهل سنت ایران به روحانی رای داده‌اند که این نوع نگاه نادرست است؛ ما قطعاً به‌دنبال سهم‌خواهی نیستیم، بلکه می‌خواهیم همهٔ اقوام، مذاهب و ادیان نیز همچون همه شهروندان موردتوجه قرار گیرند و با‌‌ همان ملاک شایسته‌سالاری مورد قضاوت قرار بگیرند. اگر معتقد باشیم همه شهروندان برابر هستند و ایران از آن همه است، قاعدتاً نباید به‌دنبال ارائه فهرست پیشنهادی یا سهمیه‌بندی برویم و باید بگذاریم در ساختن ایران اسلامی و ادامه و تسریع روند توسعهٔ کشور عزیزمان همگان و تمامی کسانی وه دل در گرو این کشور و نظام دارند بیاییند و بکارگرفته شوند.

حسین‌زاده در پایان تصریح کرد: به نظر می‌رسد اگر انتخابمان بر اساس چهار شاخصه ایرانیت، اسلامیت، تعهد و تخصص باشد، به‌راحتی می‌‎توانیم دست به انتخابی اصلح بزنیم.