شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » کاخ سفید: ترامپ طرح تحریم‌های جدید را امضا خواهد کرد

کاخ سفید: ترامپ طرح تحریم‌های جدید را امضا خواهد کرد

بر اساس این طرح آمریکا باید در مدت ۹۰ روز، سپاه پاسداران، مقامات، نمایندگان و اشخاص وابسته‌ به آن را در خارج از ایران تحریم کند.

کاخ سفید روز یکشنبه، ۲۲ ژوییه تایید کرد که دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا تحریم‌های جدید علیه روسیه را امضا خواهد کرد. این طرح به گونه‌ای نوشته شده که ترامپ برای لغو یا کاهش تحریم‌های پیش بینی شده در آن نیازمند کسب اجازه از کنگره خواهد بود.

قرار است این طرح روز سه‌شنبه در مجلس نمایندگان به رای گذاشته شود و سپس فورا پیش از تعطیلات کنگره برای امضا نزد ترامپ برود. تحریم‌های تازه مسکو به دلیل مداخلات این کشور در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته آمریکا و اقدامات نظامی آن در سوریه و اوکراین است.

سارا هاکابی سندرز، سخنگوی کاخ سفید گفته که رییس جمهوری از سخت گیری نسبت به مسکو و «اعمال این تحریم‌ها» حمایت می‌کند.

او گفته: «ما از این قانون حمایت می‌کنیم و به همکاری با مجلس و سناتورها برای اعمال این تحریم‌ها تا زمانی که مسایل اوکراین کاملا حل شود، ادامه می‌دهیم.»

در طرح این تحریم‌ها، تحریم‌هایی علیه ایران و کره شمالی هم پیش بینی شده تا مانع اقدامات ترامپ علیه آن شود. ترامپ علاقه‌مند به روابط گرم‌تر با مسکوست و این در حالی است که تحقیقات درباره مداخلات روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته آمریکا در جریان است.

مجلس نمایندگان که اکثریت آن را جمهوری خواهان تشکیل می‌دهند در ارسال این طرح تاخیر می‌کرد و دموکرات‌ها می‌گفتند که آنها می‌خواهند بنا به خواست ترامپ روسیه را تنبیه نکنند اما روز گذشته اعلام شد که هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در این زمینه به توافق رسیده‌اند.

بر اساس پیش نویس این طرح رییس جمهوری آمریکا باید در مدت ۹۰ روز، سپاه پاسداران، مقامات، نمایندگان و اشخاص وابسته‌ به آن را در خارج از ایران به اتهام فعالیت‌های تروریستی تحریم کند.

در پیش نویس طرح آمده است: «سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران – و نه فقط نیروی قدس سپاه – مسوول اجرای فعالیت‌های بی‌ثبات کننده، حمایت از تروریسم بین المللی و برنامه موشکی ایران است.»

ناقضان حقوق بشر در ایران هم بر اساس این قانون تحریم می‌شوند.

حامیان این طرح از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات گفته‌اند این تحریم‌ها به شکلی طراحی شده که ناقض «برنامه جامع اقدام مشترک» نباشد.

این تحریم‌ها واکنش‌های ایران را هم در پی داشته است. ایران آمریکا را به دلیل وضع تحریم‌های جدید، به نقض توافق هسته‌ای متهم کرده است و آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی گفته هر نوع تحریم جدید از سوی آمریکا نقض برجام تلقی خواهد شد.

محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه  هم گفته اگر آمریکا می‌خواهد موضوع تحریم‌های دفاعی سپاه را دنبال کند باید پایگاه‌های خود را تا محدوده هزار کیلومتری اطراف ایران برچیند.

هفته گذشته آمریکا در بررسی ۹۰ روزه خود پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید کرد.