جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » وزارت دفاع عراق رسانه‌های ایران را به دروغ‌پردازی متهم کرد

وزارت دفاع عراق رسانه‌های ایران را به دروغ‌پردازی متهم کرد

وزارت دفاع عراق روز دوشنبه 24 ژوئیه 2017 با تکذیب آنچه که رسانه‌های ایران در باره اظهارات «عرفان الحیالی» وزیر دفاع عراق در مورد همه پرسی استقلال کردستان، منتشر کرد‌ه‌اند، این رسانه‌ها را به دروغ‌پردازی متهم کرد.

وزارت دفاع عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، خبر منتشر شده از سوی خبرگزاری فارس در باره اظهارات وزیر دفاع عراق عاری از صحت است و وزیر دفاع عراق هیچگونه اظهارنظری در باره موضوع همه پرسی استقلال اقلیم کردستان نداشته است.

خبرگزاری فارس در گزارشی در باره دیدار روز یکشنبه عرفان الحیالی، وزیر دفاع عراق، با علی شمخانی دبیر کل شورای امنیت ملی ایران، نوشت که وزیر دفاع عراق طی اظهاراتی گفته است، ارتش این کشور علیه تقسیم عراق دست به اقدام نظامی خواهد زد و اجازه بروز فتنه دیگری را نخواهد داد.

سابقه نشر اخبار جعلی توسط خبرگزاری فارس

این اولین بار نیست که خبرگزاری فارس به دروغ‌پردازی و تحریف خبرها متهم می‌شود.

خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران ایران در اواخر دیسامبر 2011 به انتشار مصاحبه‌ای جعلی از محمد البرادعی سیاستمدار مصری و رئیس سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی پرداخته و ادعا کرده است که محمد البرادعی در گفت و گو با این خبرگزاری شرکت کرده است. اما البرادعی با انتشار بیانیه‌ای این مصاحبه را تکذیب کرد و جعلی خواند.

در این گفتگو که خبرگزاری فارس منتشر کرد، اعلام شده بود که البرادعی به شدت از شورای عالی نظامی مصر انتقاد کرده و گفته است :«ما هم اکنون با رژیم فاشیستی رو‌به‌ رو هستیم ؛ دادگاه‌های نظامی و قانون حالت فوق العاده هم‌چنان برقرار است و به همین دلیل به نظر می‌رسد که اگر انقلاب دیگری در کشور روی دهد، انقلابی خشونت‌آمیز و خشمناک خواهد بود».

محمد البرادعی که آن زمان نامزد ریاست جمهوری مصر پس از انقلاب بود، روز پنجشنبه 29-12-2011 در بیانیه‌ای گفتگو با خبرگزاری فارس (وابسته به سپاه پاسداران) را تکذیب و اعلام کرد هر آنچه این رسانه از زبان وی منتشر کرده عاری از صحت و دروغ است.

پنج سال بعد خبرگزاری فارس و مهر و ایرنا خبری از اظهارات عمرو موسی رئیس سابق اتحادیه عرب، منتشر کردند که باز دروغ بود.

دفتر عمرو موسی در روز جمعه 9 سپتامبر 2016 طی بیانیه‌ای ادعای برخی از رسانه‌های ایران از جمله خبرگزاری فارس مبنی بر حمله لفظی وی به ائتلاف عربی به رهبری سعودی را به شدت تکذیب کرد. این دفتر با نفی اخبار و گزارش‌های «دروغ» برخی از خبرگزاری‌های و وب سایت‌های خارجی و به ویژه ایرانی، هرگونه مصاحبه یا گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی مصری«CBC» را تکذیب کرد.

خبرگزاری فارس، مهر و ایرنا در گزارشی ادعا کردند که عمرو موسی در گفت‌وگو با شبکه «سی بی سی» مصر از اقدام سعودی به تشکیل ائتلاف عربی علیه حوثی‌ها در یمن انتقاد کرده، آن را تصمیمی «احمقانه و بی‌فکرانه» توصیف کرده است.

به ادعای این خبرگزاری‌ها، عمرو موسی خطاب به سران کشورهای عربی از آنها خواست که ریختن خون مردم یمن را متوقف کنند.