جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بسته خبری، آخرین تحولات خاورمیانه / دوشنبه ۲ مرداد ماه ۱۳۹۶

بسته خبری، آخرین تحولات خاورمیانه / دوشنبه ۲ مرداد ماه ۱۳۹۶

تسلط کامل جبهه النصره بر شهر ادلب با بیرون راندن گروه احرار الشام/فرار داعشی ها از تلعفر/ تیراندازی در سفارت رژیم اسرائیل در اردن

دیدار ملک سلمان و اردوغان، حمله هوایی رژیم اسرائیل به نوار غزه، 50 کشته در انفجار شهر ادلب، فرار داعشی ها از تلعفر و تیراندازی در سفارت رژیم اسرائیل در اردن، از جمله مهم ترین خبرها و تحولات 24 ساعت گذشته خاورمیانه بوده اند. در این میان، تسلط کامل جبهه النصره بر شهر ادلب و شکست گروه احرار الشام مهم ترین رویداد بوده است.

به گزارش «تابناک»؛ به نقل از شبکه المیادین، جبهه النصره نیروهای احرار الشام را از شهر ادلب سوریه بیرون رانده و این شهر را کاملاً تحت تصرف خود درآورده است.

شهر ادلب در شمال غرب سوریه واقع شده و تنها استانی است که کامل تحت کنترل گروه‌های مسلح مخالفت دولت سوریه است.

استان ادلب از جمله مناطق کاهش تنش بوده و از چند ماه گذشته، شاهد اجرای آتش بس بوده است.

گروه تروریستی احرار الشام از جمله گروه‌های وابسته به ترکیه و مورد حمایت آنکاراست.

با سیطره جبهه النصره بر این شهر، ارتش سوریه می‌تواند عملیات بازپسگیری این شهر را شروع کند، چون این گروه تروریستی، بر اساس توافق، در لیست سیاه گروه‌های تروریستی سازمان ملل و آمریکاست.

بر اساس توافق آمریکا و روسیه، دولت سوریه می‌تواند به مواضع گروه‌های تروریستی مانند داعش و جبهه النصره حمله کند.

 دیدار ملک سلمان و اردوغان

به گزارش القدس العربی، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، شب گذشته وارد شهر جده در غرب عربستان شد.

اردوغان به محض ورود به جده، مورد استقبال برخی مقامات سعودی قرار گرفت و سپس با سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان دیدار کرد.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه و شماری دیگر از مقامات کشوری و لشکری این کشور، اردوغان را در این سفر همراهی می‌کنند.

اردوغان پس از پایان سفر خود به عربستان به کویت و سپس به قطر سفر می‌کند.

بیش از یک ماه و نیم است که عربستان سعودی، مصر، بحرین و امارات متحده عربی با طرح اتهام حمایت از تروریسم، روابط دیپلماتیک و اقتصادی خود با قطر را قطع کرده‌اند. همسایگان عرب قطر مرزهای زمینی، دریایی و هوایی‌شان با این کشور را بسته‌اند.

عربستان، امارات، بحرین و مصر شروطی را برای ازسرگیری روابط با دوحه مطرح کرده‌اند که از جمله آن بسته شدن شبکه الجزیره، بسته شدن پایگاه هوایی ترکیه در دوحه، قطع روابط با اخوان المسلمین و کاهش روابط با ایران است، حال آنکه قطر این شروط را مغایر با حاکمیت و استقلال خود می‌داند.

حمله هوایی رژیم اسرائیل به نوار غزه

به گزارش دیلی صاباح، رسانه‌های محلی فلسطینی از حمله هوایی جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به مرکز و جنوب نواز غزه خبر دادند.

این حملات که در ساعات اولیه روز دوشنبه انجام شده، مراکز حماس در خانیونس و دیرالبلح در جنوب و مرکز غزه را هدف قرار داده است.

رسانه های اسرائیلی مدعی هستند که این حملات به تلافی حمله توپخانه ای از نوار غزه به اسرائیل صورت گرفته و می گویند کسی در این حملات توپخانه‌ای آسیبی ندیده است.

تسلط کامل جبهه النصره بر شهر ادلب با بیرون راندن گروه احرار الشام/فرار  داعشی ها از تلعفر/ تیراندازی در سفارت رژیم اسرائیل در اردن
تنشها در سرزمین های اشغالی به دنبال محاصره مسجد الاقصی توسط نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی و جلوگیری از دسترسی فلسطینیان به اماکن مقدس در مسجد الاقصی افزایش یافته است.

تاکنون چهار فلسطینی در اثر خشونت های اسرائیل به شهادت رسیده‌اند.

پنجاه کشته در انفجار شهر ادلب

منابع خبری از وقوع انفجار مهیب در پایگاه گروهک هیات تحریر الشام در شهر ادلب واقع در شمال سوریه خبر دادند.

به گزارش الجزیره، یکشنبه شب، انفجاری مهیب در شهر ادلب واقع در شمال سوریه رخ داد.

شبکه المیادین گزارش داد، یک عامل انتحاری با خودروی بمب گذاری شده محل تجمع هیأت تحریرالشام و خودروهای متعلق به آن را در شهر ادلب هدف قرار داد که در این حمله پنجاه تن کشته شدند.

دو گروهک نور الدین الزنکی و جبهه فتح الشام (جفش) از مهمترین اعضای ائتلاف «هیئه تحریر الشام» هستند که با اعلام جدایی الزنکی در روز پنجشنبه گذشته، اکنون جفش مهمترین عضو این ائتلاف محسوب می شود.

درگیری بین ائتلاف هیئه تحریر الشام و احرار الشام طی دو روز گذشته تشدید شد و هیئه تحریر الشام با حمله به مواضع احرار الشام ـ که گفته می شود زیر نظر ترکیه است ـ بر تعدادی از روستاهای ریف غربی و جنوبی ادلب مسلط شد.

فرار داعشی ها از تلعفر

به گزارش السومریه، یک منبع محلی در استان نینوا اعلام کرد، داعش بسیاری از مواضع و مقرهای خود را در مرکز تلعفر در غرب موصل را سراسیمه و فوری تخلیه کرده است.

این منبع بیان کرد: داعش شبانه و فوری بسیاری از مواضع اصلی خود در مرکز تلعفر در غرب موصل پس از هدف قرار گرفتن بسیاری از آنها طی روزهای گذشته ـ که منجر به کشته و زخمی شدن شماری از سرکرده ها و افراد آن شد ـ تخلیه کرده است.

تسلط کامل جبهه النصره بر شهر ادلب با بیرون راندن گروه احرار الشام/فرار  داعشی ها از تلعفر/ تیراندازی در سفارت رژیم اسرائیل در اردن

این منبع اعلام کرد: تخلیه شبانه مواضع داعش پس از همکاری ساکنان با نیروهای امنیتی صورت می گیرد و این موضوع سبب دقت در هدف قرار دادن مواضع داعش شد و خسارات و تلفات سنگینی به تکفیری ها وارد کرد.

تیراندازی در سفارت رژیم اسرائیل در اردن

روز یکشنبه، رسانه‌های محلی اردن از تیراندازی در نزدیکی سفارت رژیم صهیونیستی در شهر امان خبر داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری عمون اردن، دو تن، یکی اردنی و دیگری اسرائیلی در این تیراندازی زخمی شدند.

روزنامه الغد از وقوع درگیری بین یک اردنی با اسرائیلی در داخل سفارت اسرائیل خبر داد.

این روزنامه اعلام کرد، اردنی مهاجم از ناحیه کتف دو تیر خورده است. یکی از کارکنان سفارت نیز با چاقو زخمی شد.