جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » نامه سرگشاده دكتر مصطفي بادكوبه اي به آیات عظام درباره فتوای تعطیل موقت حج به دلیلِ ِ”عدم احراز شروطِ استطاعت شرعی”

نامه سرگشاده دكتر مصطفي بادكوبه اي به آیات عظام درباره فتوای تعطیل موقت حج به دلیلِ ِ”عدم احراز شروطِ استطاعت شرعی”

حجج اسلام، آیات عظام و مراجع محترم تقلید شیعه، وفقکم الله لمرضاته
سلام علیکم

ولله علی الناس حج البیت من استطاع الیه سبیلا. (آل عمران آیه ۹۷)

اکنون که متاسفانه دوباره با نزدیک شدن ایام حج، زمزمه ی اعزام چندین هزار زائر ایرانی به سفر حج شنیده می شود، با درک شرایط راستین زمان و مکان امسال، من به عنوان یک ایرانی که می داند فتاوای شما در توده ی مردم و مومنان پاکدل و ساده اندیش، قطعا اثر گذار است، به ناچار و بدون ورود به اصل موضوعِ حج، این مطلب را با شما متولیان دین و تکیه زنندگان به سریر شامخ مرجعیت دینی، در میان می گذارم و بدینوسیله امیدوارم که به وظیفه ی دینی، ملی، میهنی، اخلاقی و انسانی خود عمل کرده باشم.

در سال های اخیر، بنابر اخبار موثق و اعلام شده، از طرفی و اتهامات مکرر مراجع دولتی و مسئولانِ نظامِ جمهوری اسلامیِ ایران، از طرفِ دیگر، متاسفانه شرایطی ایجاد شده است که می توان با ضوابط اعلام شده در توضیح المسائل شما گرامیان، به این نتیجه رسید که شروطِ شرعیِ استطاعت، من جمیع الجهات، برای زوار ایرانی تحقق نمی یابد و لازم است مراجع تقلید با احساس مسئولیت دینی، سکوت مصلحت آمیز را بشکنند و فتاوایی شجاعانه دایر بر تحریم موقت اعزام حجاج به عربستان سعودی صادر فرمایند.

این شرایط، مختصرا عبارتند از موانع و امور مهم زیر:

اولا هنوز کفن جنازه های حجاج ایرانی خشک نشده و اجساد چندین نفر از حجاج ایرانیِ سال پیش به ایران تحویل داده نشده اند… آیا امسال این خطر جانی کاملا برطرف شده است؟ در حالیکه مسئولان می گویند “هیچ تضمینی در امنیت جانی حجاج وجود ندارد!”

ثانیا، رسانه های خبری ایران و دیگر کشورهای مسلمان و غیر مسلمان، بارها و بارها، عربستان سعودی را “حامی اصلی خط تکفیری وهابیِ داعش” معرفی کرده و می کنند!! اگر این اخبار دروغ است چرا شما ساکتید و اگر راست است چگونه اجازه می دهید که با پول حجاج ایرانی، داعش حمایت شود و دامنه ی عملیاتش را از کشورهای آمریکایی، اروپایی تا قلب تهران یعنی مرقد بنیانگذار جمهوری اسلامی و مجلس شورای اسلامی بگستراند؟؟

ثالثا با تجاوزهای ثابت شده و نگاههای شهوت آلود ماموران عربستان سعودی به نوامیس شیعه ی ایرانی در سال های پیش، چگونه راضی می شوید که نوامیس ساده لوح و پاکدامنِ ایران، به خطه ی اعراب شهوتران اعزام شوند؟!!!

رابعا، با توجه به بحران ِفقر در ایران و ننگ تن فروشی ها، دزدی ها، کلیه فروشی ها، کارتن خوابهای بی گناه، روستاهای فاقد آب آشامیدنی، مدرسه و… مگر نمی توان به صورت احکام موقت ثانویه از خروجِ میلیاردها دلار ارز این مملکت پیشگیری نمود و همانطور که امام خمینی در اوایل بازگشتشان به ایران گفتند “به جای حج به آبادسازی ایران پرداخت”؟

و بالاخره مگر حفظ عزت و آبروی مسلمین، از اوجب واجبات نیست؟؟ در شرایطی که سعودی وهابی می خواهد به دستِ زائران ایرانی دستبند الکترونیکی بزند تا همچون زندانی گنهکار دقیقا بدانند که او کجاست، آیا حرمت و آبروی حجاج ما را نباید حفظ کرد؟ آیا این است مصداق “عزت اسلامی” و کرامت انسانی؟؟

من می دانم که بسیارند کسانی که از اعزام حجاج به عربستان منتفع می شوند، زیرا از “پاک کردن اموال مشکوک”، گرفتن وجوهات معوقه ی شرعیه گرفته تا هزینه ی کاروان ها و سازمان حج و زیارت، قطعا و قطعا میلیاردها تومان درآمد نصیب مسئولان خواهد شد، اما شما را به خدا، اگر به راستی در پایان بیانیه هایتان با خلوص و آگاهانه کلمه ی ” لاحقر” را می نگارید، محض رضای حق، به روشنگری حجاج ساده لوح و پاک دل بپردازید و با بیان حقایق و صدور فتاوای لازم ، جامعه را از “عمل غیر صالح” در شرایط فعلی بازدارید.

بدیهی است که به محض رفع موانع فوق و ایجاد شرایط مناسب، احکام جدید را ابلاغ خواهید فرمود تا دوباره عطر زیارت بیت الله در کوچه های دلمان استشمام شود.

اگر لحن سخن به گستاخی شبیه است و مانند استفتاهای کذایی از محضرتان نیست، لطفا تلقی به خیر فرمایید زیرا “ما ارید الا الاصلاح”… و السلام علکیم