جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » بسته خبری بین المللی- آخرین تحولات خاورمیانه/ شنبه ۳۱ تیرماه ۱۳۹۶

بسته خبری بین المللی- آخرین تحولات خاورمیانه/ شنبه ۳۱ تیرماه ۱۳۹۶

احتمال کناره گیری پادشاه عربستان تا سه روز آینده/ مرگ ۱۸۳۷ یمنی در دوازده هفته بر اثر ابتلا به وبا/ تعلیق روابط جنبش خودگردان فلسطین و اسرائیل/ درخواست آیت الله سیستانی برای شکنجه نکردن اعضای داعش

درخواست آیت الله سیستانی برای شکنجه نکردن اعضای داعش، اتهام زنی کویت علیه حزب الله لبنان، احتمال کناره گیری پادشاه عربستان تا سه روز آینده، درخواست تیلرسون برای رفع محاصره قطر، مرگ ۱۸۳۷ یمنی در دوازده هفته بر اثر ابتلا به وبا و دیدار مخفیانه نتانیاهو و وزیر امور خارجه امارات، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای 24 ساعت گذشته خاورمیانه بوده اند. در این میان، می توان به تعلیق روابط جنبش خودگردان فلسطین و اسرائیل نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد: ارتباط در همه سطوح با رژیم صهیونیستی را به دلیل نصب ردیاب‌های الکترونیکی در ورودی مسجد الاقصی معلق می‌کند.

فلسطینی‌ها در روزهای گذشته، خواستار برچیدن تجهیزات جدیدی شده‌اند که رژیم صهیونیستی آنها را برای بازرسی بدنی در نزدیکی ورودی الاقصی نصب کرده است.

به گزارش هاآرتص، محمود عباس تأکید کرده، همه تماس‌ها با اسرائیل تا زمان برچیده شدن این تجهیزات از مسجد الاقصی معلق می‌شوند.

محمود عباس همچنین از حماس خواست از این فرصت برای برقراری آشتی ملی میان فلسطینیان استفاده کند.

احتمال کناره گیری پادشاه عربستان تا سه روز آینده/ مرگ ۱۸۳۷ یمنی در طی ۱۲ هفته بر اثر ابتلا به وبا/ تعلیق روابط جنبش خودگردان فلسطین و اسرائیل/ درخواست آیت الله سیستانی برای شکنجه نکردن اعضای داعش

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی همچنین از رایزنی با سران چند کشور از جمله اردن، مصر، عربستان سعودی و مراکش خبر داد. وی گفت، از سران این کشورها خواسته اسرائیل را به عقب‌نشینی از اقدامات اخیر متقاعد کنند.

وی خواستار آزادی همه زندان‌های فلسطین شد.

 اتهام زنی کویت علیه حزب الله لبنان

دولت کویت این بار در ادعایی علیه حزب الله لبنان مدعی شد، حزب الله تهدیدی علیه امنیت و ثبات کویت است.

به گزارش اسکای نیوز عربی، دولت کویت مدعی شد که حزب لله لبنان با عناصر گروهک تروریستی «العبدلی» ارتباط دارد و این دخالت آشکار در امور داخلی کویت است.

وزارت امور خارجه کویت، خطاب به دولت لبنان مدعی شد که مشارکت حزب الله در جاسوسی و حمایت از عناصر گروهک العبدلی ثابت شده است.

وزارت خارجه کویت از دولت لبنان خواستار عمل به آنچه مسئولیت خود در قبال اقدامات حزب الله لبنان، خوانده است، شد و افزود: دولت لبنان باید اقدامات بازدارنده ای در قبال حزب الله انجام دهد.

احتمال کناره گیری پادشاه عربستان تا سه روز آینده/ مرگ ۱۸۳۷ یمنی در طی ۱۲ هفته بر اثر ابتلا به وبا/ تعلیق روابط جنبش خودگردان فلسطین و اسرائیل/ درخواست آیت الله سیستانی برای شکنجه نکردن اعضای داعش

این در حالی است که دولت کویت ضمن بستن دفتر رایزن فرهنگی ایران در این کشور، شمار دیپلمات‌های ایرانی در کشور خود را کاهش داد.

بنا بر اعلام رسانه های عربی، دولت کویت این کار را به بهانه پرونده «گروهک العبدلی» انجام داده است؛ پرونده‌ای که کویت در آن ایران را به ارتباط با عناصر این گروهک متهم می‌کند.

احتمال کناره گیری پادشاه عربستان تا سه روز آینده

فعال توییتری و افشاگر اسرار خاندان آل سعود موسوم به «مجتهد» از احتمال کناره گیری پادشاه عربستان طی روزهای آتی خبر داد.

در همین راستا، «مجتهد» در صفحه توییتر خود نوشت: سلمان احتمالا پیش از رفتن به تعطیلات تابستانی به مغرب و تا سه روز آینده، به نفع پسرش از قدرت کناره گیری‌ می‌کند.

پیش از این، یک منبع در کاخ پادشاهی عربستان اعلام کرد، به تازگی ملک سلمان، بیانیه ای ضبط کرده و در آن از انتقال قدرت به پسرش خبر داده است؛ شاید این بیانیه در هر زمانی حتی در ماه سپتامبر منتشر شود.

احتمال کناره گیری پادشاه عربستان تا سه روز آینده/ مرگ ۱۸۳۷ یمنی در طی ۱۲ هفته بر اثر ابتلا به وبا/ تعلیق روابط جنبش خودگردان فلسطین و اسرائیل/ درخواست آیت الله سیستانی برای شکنجه نکردن اعضای داعش
چندی پیش نیز ملک سلمان بر خلاف آنچه در آل سعود مرسوم بوده است، «محمد بن سلمان» پسر خود را به ولیعهدی برگزید و «محمد بن نایف» را از ولیعهدی کنار زد.این نخستین باری است که در خاندان سعودی، حکومت از پدر به پسر منتقل می شود.

درخواست تیلرسون برای رفع محاصره قطر

وزیر امور خارجه آمریکا با بیان اینکه واشنگتن از تلاش های دوحه در زمینه مبارزه با تروریسم راضی است، خواستار لغو محاصره زمینی قطر شد.

به گزارش رویترز، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا از عربستان، امارات، مصر و بحرین خواست که محاصره زمینی قطر را لغو کنند.

وی پیش از دیدار با یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عمان به خبرنگاران گفت: آنها (قطر) توافق را با تمام همت و توان اجرا می کنند و ما از تلاش های آنها در این زمینه راضی هستیم.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: امیدوارم کشورهای محاصره کننده در راستای حسن نیت، محاصره زمینی قطر را لغو کنند، زیرا به اعتقاد من، این محاصره بدترین تأثیر را بر ملت قطر دارد.

مرگ ۱۸۳۷ یمنی در دوازده هفته بر اثر ابتلا به وبا

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد، شیوع وبا در یمن طی دوازده هفته گذشته، موجب مرگ هزار و ۸۳۷ تن در ۲۱ استان این کشور شده است.

به گزارش النشره، سازمان بهداشت جهانی در بیانیه ای اعلام کرد: همچنان در استان حجه در شمال غرب یمن، وبا بیشتر از سایر مناطق شیوع دارد و این بیماری در استان الحدیده خارج از کنترل است و طی یک هفته، چهارده تن بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند.

عربستان به همراه چند کشور عربی و پشتیبانی آمریکا، ائتلافیبه نام ائتلاف عربی علیه یمن را تشکیل داد.

احتمال کناره گیری پادشاه عربستان تا سه روز آینده/ مرگ ۱۸۳۷ یمنی در طی ۱۲ هفته بر اثر ابتلا به وبا/ تعلیق روابط جنبش خودگردان فلسطین و اسرائیل/ درخواست آیت الله سیستانی برای شکنجه نکردن اعضای داعش

این ائتلاف در ششم فروردین ۱۳۹۴ با هدف بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی یمن به حاکمیت، این کشور را آماج حملات شدید قرار داده است.

گفتی است، با توجه به تداوم حملات عربستان به کشور یمن نزدیک به سه میلیون تن از مردم این کشور آواره شده و به دلیل عدم دسترسی به آب آشامیدنی و عدم جمع آوری زباله ها، مردم این کشور هر روز در معرض خطر مبتلا به بیماری مهلک وبا هستند.

دیدار مخفیانه نتانیاهو و وزیر امور خارجه امارات

دو دیپلمات بلندپایه غربی اعلام کردند، نتانیاهو پس از سال ها سپتامبر 2012، مخفیانه با وزیر خارجه امارات در هتل محل اقامتش در نیویورک دیدار کرد.

دیدار مخفیانه نتانیاهو و وزیر امور خارجه امارات

به گزارش روزنامه هاآرتص، دو دیپلمات بلندپایه غربی اعلام کردند، نتانیاهو پس از سال ها واسطه قرار دادن افراد برای دیدار با سران امارات عربی متحده، سپتامبر 2012 (مهر 1391) مخفیانه با وزیر خارجه امارات در هتل محل اقامتش در نیویورک دیدار کرد؛ دیداری که به طور عمده درباره موضوع هسته ای ایران بود.

این روزنامه در گزارشی به قلم باراک راوید در پایگاه اینترنتی خود نوشت: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، سپتامبر 2012 (مهر 1391) با شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات عربی متحده در هتل محل اقامت خود در نیویورک دیدار کرد.

به گفته دو دیپلمات بلندپایه غربی ـ که به دلیل حساسیت موضوع خواستند نامشان فاش نشود ـ نتانیاهو و بن زاید درباره پرونده هسته ای ایران هم عقیده بودند؛ اما وزیر خارجه امارات به نتانیاهو گفت: تا زمانی که در روند صلح با فلسطینی ها پیشرفت حاصل نشده، کشورش نمی تواند در جهت گرمی روابط با اسرائیل گام بردارد.

این دیدار28  سپتامبر (جمعه، هفتم مهر 1391) در زمان برگزاری اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار شد. یک روز پیش از این دیدار، نتانیاهو در سازمان ملل سخنرانی و درباره جلوگیری از تلاش ایران برای تولید سلاح هسته ای «خط قرمز» تعیین کرده بود. نتانیاهو در این سخنرانی گفت: جامعه بین المللی باید برای برنامه غنی سازی هسته ای ایران خط قرمز تعیین کند و از دستیابی این کشور به اورانیوم غنی شده کافی برای ساخت سلاح هسته ای جلوگیری کند. از آغاز دوره دوم نخست وزیری نتانیاهو در سال 2009، وی به ندرت با مقامات بلندپایه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس دیدار کرده است.

نتانیاهو آغازگر این دیدار بود. وی از زمان تصدی دوباره به سمت نخست وزیری در سال 2009، تلاش کرده است، مقدمات را برای برگزاری دیدار با مقامات بلندپایه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس که روابط دیپلماتیک رسمی با اسرائیل ندارند، همچون عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین- فراهم کند. شهادت محمود المبحوح، فرمانده بلندپایه شاخه نظامی حماس در ژانویه سال 2010 در دبی – که پلیس دبی، موساد را عامل آن دانست- موجب تنش زیادی بین اسرائیل و امارات شد، و برگزاری چنین دیدارهایی را تقریباً تا دو سال غیرممکن ساخت.

بنا بر اعلام منابع، بن زاید تنها پس از دوره ای طولانی با دیدار با نتانیاهو موافقت کرد؛ دوره ای که در آن، نتانیاهو از طریق افراد واسطه، پیام هایی را به سران بلندپایه اماراتی ارسال می کرد. این دیدار در هتل لوس ریجنسی نیویورک که نتانیاهو در آن اقامت داشت، برگزار شد.

به گفته این دو دیپلمات غربی، یوسف العطیبه، سفر امارات در واشنگتن، بن زاید را در این دیدار همراهی کرد. آنها بسیار محتاطانه از طریق پارکینگ زیرزمین وارد هتل شدند و به سوئیت نتانیاهو در یکی از طبقات بالای هتل راهنمایی شدند.

یاکوو آمیدرور، مشاور امنیت ملی وقت اسرائیل و یوهانان لاکر، مشاور نظامی نخست وزیر، در این دیدار همراه نتانیاهو بودند. به گفته دیپلمات ها که گزارش هایی را درباره این دیدار دریافت کرده بودند، این دیدار دوستانه بود، و به طور عمده در آن به موضوع هسته ای ایران پرداخته شد. بن زاید از سخنرانی نتانیاهو در اجلاس مجمع عمومی قدردانی کرد، و دو طرف درباره شمار زیادی از مسائل مربوط به موضوع هسته ای ایران هم عقیده بودند.

در آن زمان، بن زاید از نتانیاهو خواست تا در خصوص فلسطینی ها پیشرفت حاصل کند، و به صراحت اعلام کرد که کشورش از طرح صلح اتحادیه عرب حمایت می کند. به گفته این دو دیپلمات، یکی از پیام های اصلی وزیر خارجه امارات به نتانیاهو این بود که امارات به بهبود روابط با اسرائیل علاقه مند است؛ اما تا زمانی که روند صلح با فلسطینی ها راکد مانده است، به ویژه به طور علنی نمی تواند چنین کاری کند. یکی از مقامات بلندپایه اسرائیل پارسال همان پیام را دریافت کرد.

تزیپی لیونی، وزیر خارجه سابق اسرائیل سپتامبر 2016 در ضیافت ناهار با بن زاید به عنوان مهمان افتخاری در نیویورک شرکت کرد. بن زاید در این ضیافت گفت، کشورش و دیگر کشورهای (عربی حوزه) خلیج (فارس) خواهان بهبود روابط با اسرائیل هستند؛ اما تا زمانی که اسرائیل برای پیشرفت در راه حل تشکیل دو کشور مستقل اسرائیل و فلسطین تمایل واقعی خود را نشان نداده است، این کشورها نمی توانند در جهت عادی سازی روابط با تل آویو گام بردارند.

این دیپلمات ها اعلام کردند، همزمان با گفت وگوهای دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و نتانیاهو درباره تمایلشان به پیشبرد ابتکار صلح منطقه ای با همکاری کشورهای عربی، موضع امارات در قبال روابط با اسرائیل و موضوع فلسطین تغییر نکرده است.

دیدار در نیویورک در زمان برگزاری اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، تنها دیداری بود که بین نتانیاهو و یک مقام بلندپایه دولت امارات برگزار شد، و هیچ دیدار مشابهی پس از آن برگزار نشد. به گفته دیپلمات ها، نتانیاهو در پنج سال گذشته تلاش کرده است، ترتیب دیدار با محمد بن زاید بن سلطان آل نهیان، ولیعهد ابوظبی و حاکم عملی امارات را بدهد. به گفته آنان، تونی بلر، نخست وزیر سابق انگلیس تلاش کرده است به نتانیاهو در این باره کمک کند.

گفته می شود، بلر روابط نزدیکی با ولیعهد ابوظبی دارد و در دو سال گذشته به عنوان مشاور برای وی کار کرده است. با وجود تلاش های بلر برای فراهم کردن مقدمات چنین دیداری، هنوز این امر محقق نشده است.

بلر همچنین در تلاش برای پیشبرد ابتکار صلح منطقه ای پس از اجلاس محرمانه ای که فوریه 2016 در عقبه اردن برگزار شد ـ و در هاآرتص فاش شد ـ شرکت داشت. وی که فرد نزدیک به عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر نیز به شمار می رود، در تماس های بین نتانیاهو و ایزاک هرتزوگ، رهبر گروه مخالف اتحادیه صهیونیست مشارکت داشت. بلر نتانیاهو را در این باره متقاعد کرد که اگر یک دولت وحدت با هرتزوگ تشکیل شود و ابتکار صلح منطقه ای اجرا شود، ولیعهد ابوظبی موافقت خواهد کرد تا شخصاً در اجلاس منطقه ای که اسرائیل در آن شرکت خواهد کرد، شرکت کند یا نماینده ای بلندپایه را به نیابت از خود به این اجلاس اعزام کند.

بنا بر گزارش رسانه های آمریکایی، نتانیاهو از طریق رون درمر سفیر اسرائیل در واشنگتن در چهار سال گذشته -که روابط بسیار نزدیکی با نخست وزیر دارد- به تماس هایش با سران امارات ادامه داده است. بر اساس مقاله ای که دو سال پیش در هافینگتون پست منتشر شد، درمر روابط کاری نزدیکی با العطیبه دارد،‌ و این دو تقریباً درباره همه مسائل، به جز موضوع فلسطین با هم توافق نظر دارند.

به نوشته هافینگتون پست، درمر حتی العطیبه را دعوت کرد در سخنرانی جنجالی نتانیاهو علیه توافق هسته ای ایران در کنگره در مارس 2015 شرکت کند، اما العطیبه با رعایت ادب، این درخواست را رد کرد.