جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » هشدار دولت آلمان به شهروندانش برای سفر به ترکیه و پاسخ آنکارا

هشدار دولت آلمان به شهروندانش برای سفر به ترکیه و پاسخ آنکارا

بازداشت یک آلمانی فعال حقوق بشر در ترکیه بحران موجود در روابط آلمان و ترکیه را تشدید کرد. وزیر خارجه آلمان از تجدیدنظر در سیاست این کشور در قبال ترکیه سخن گفت. ترکیه در واکنش این اظهارات را «بی‌مسئولیتی بزرگ سیاسی» خواند.

زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان پنج‌شنبه ۲۰ ژوئیه / ۲۹ تیر در برلین به شهروندان آلمانی نسبت به سفر به ترکیه هشدار داد و خواهان بازگشت به ارزش‌های اروپایی شد.

گابریل افزود دولت آلمان در برابر تشدید بحران در روابط این کشور و ترکیه همواره محتاطانه پاسخ داده و امیدوار بوده که ترکیه در رفتار خود تجدید نظر کند اما بارها و بارها ناامید شده است.

ترکیه روز چهارشنبه ۵ ژوئیه / ۱۴ تیر ۱۰ فعال حقوق بشری را در جریان برگزاری یک سمینار در جزیره «بیوک آدا»ی استانبول بازداشت کرد. خانم ایدل اِسر، مدیر بخش ترکیه عفو بین‌الملل و همچنین یک فعال آلمانی به نام پتِر اشتویتنر در میان بازداشت‌شدگان بودند.

بازداشت این فعال حقوق بشر آلمانی بار دیگر تنش دیپلماتیک میان دو کشور را تشدید کرد. روز گذشته، چهارشنبه ۱۹ ژوئیه / ۲۸ تیر، وزارت خارجه آلمان در برلین، علی کمال آیدین، سفیر ترکیه را برای پاسخگویی درباره این بازداشت‌ها احضار کرد و در ادامه وزارت خارجه ترکیه این اقدام آلمان را دخالت در امور داخلی خود دانست.

زیگمار گابریل به‌دلیل این رویدادها سفر تعطیلاتی خود را قطع کرد و به برلین آمد.

وزیر خارجه آلمان با بیان این‌که اطمینان حقوقی برای سرمایه‌گذاری در ترکیه وجود ندارد و سرمایه‌گذاران خارجی ممکن است به اتهام همکاری با تروریست‌ها بازداشت شوند، از قصد خود برای تجدیدنظر در ضمانت‌های دولتی برای سرمایه‌گذاران آلمانی در ترکیه نیز خبر داد.

گابریل گفت بازداشت فعالان حقوق بشر در ترکیه نشان می‌دهد که در این کشور شهروندان آلمانی از بازداشت‌های خودسرانه دیگر در امان نیستند.

دادگاه ترکیه روز سه‌شنبه ۱۸ ژوئیه / ۲۷ تیر به ماندن شش نفر از فعالان حقوق بشر بازداشت‌شده در زندان رأی داد. ایدل اِسر و پتِر اشتویتنر نیز در میان آن‌ها هستند. چهار نفر از بازداشت‌شدگان آزاد شدند.

رسانه‌های آلمانی می‌گویند از کودتای نافرجام ژوئیه سال گذشته در ترکیه تاکنون ۱۰ شهروند آلمانی در این کشور بازداشت شده‌اند که در میان آن‌ها روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر دیده می‌شوند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روز پنج‌شنبه در واکنش به سخنان گابریل درباره بازنگری در سیاست آلمان در قبال ترکیه بر روی شبکه توئیتر اعلام کرد که چنین اقدامی «لازم و ضروری» است.