جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مزاح “رجانیوز” با آفتاب یزد، برسر مواضع جدید محمدجوادظریف

مزاح “رجانیوز” با آفتاب یزد، برسر مواضع جدید محمدجوادظریف

 

رجا نیوز مینویسد:

موضوع اصلی این جاست که برخی، از ابتدای امر رویکردشان نسبت به برجام و توافق هسته ای رویکرد سیاسی بوده است نه رویکرد فنی؛ چرا که همان رسانه های اصلاح طلب که ظریف را سردار دیپلماسی و خدای مذاکره معرفی می کردند، امروز به جرم افشای حقائق فنی توسط او علیهش تیتر زده اند .
در حاشیه سخنان اخیر ظریف در آمریکا مطرح شد :
حمله روزنامه اصلاح طلب به ظریف به خاطر انتقاد از آمریکا/ آفتاب یزد: آب و هوای آمریکا به جای آنکه ظریف را با آمریکا همخوان تر کند، او را ضدامریکایی کرده است! / ظریف هم دلواپس شده است
موضوع اصلی این جاست که برخی، از ابتدای امر رویکردشان نسبت به برجام و توافق هسته ای رویکرد سیاسی بوده است نه رویکرد فنی؛ چرا که همان رسانه های اصلاح طلب که ظریف را سردار دیپلماسی و خدای مذاکره معرفی می کردند، امروز به جرم افشای حقائق فنی توسط او علیهش تیتر زده اند .

گروه سیاسی – رجانیوز : پس از سخنرانی ها و مصاحبه های قاطع ظریف و اقرار به بدعهدی ها و نقض برجام از سوی طرف آمریکایی روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد که قبلا در تعریف از ظریف او را امیر کبیر عصر خوانده بود این بار علیه او تیتر زد و اورا دلواپس خواند .

حال موضوع اصلی این جاست که برخی، از ابتدای امر رویکردشان نسبت به برجام و توافق هسته ای رویکرد سیاسی بوده است نه رویکرد فنی؛ چرا که همان رسانه های اصلاح طلب که ظریف را سردار دیپلماسی و خدای مذاکره معرفی می کردند، امروز به جرم افشای حقائق فنی توسط او علیهش تیتر زده اند .

در بخشی از این یادداشت آمده است: وزیری که برای برجام، تمام حیثیتش را گذاشت و تا آخرین نفس پای توافق هسته‌ای ایستاد، ظاهرا آب و هوای ایالات متحده به جای آنکه ادبیات او را با دولت این کشور همسان‌تر و همخوان تر بکند، برعکس، خوی ضد آمریکایی وی را تشدید
کرده است. او در این چند روز در مصاحبه‌هایش سخنان تند و تهدیدآمیزی به زبان آورده. با صراحت، ترامپ را نه تنها به نقض کننده روح برجام بلکه ناقض متن آن نیز معرفی می‌کند.

حال سوال اینجاست که اصلاح طلبان ظریف را وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی می دانند یا او را وکیل مدافع ایالات متحده؛ که از او انتظار همسانی و همخوانی با آمریکارا دارند.

مگر اصلاح طلبان با طرف آمریکایی چه نسبتی دارند که حتی وقتی دیپلمات دلخواهشان هم به بدعهدی و نقض برجام توسط آمریکا را اشاره می نماید، دلواپس طرف آمریکایی شده و ظریف را متهم می انگارند.

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است : در حالیکه آمریکا از وفای ایران به تعهدات و تمدید لغو تحریم‌های هسته‌ای ایران خبر می‌دهد، از موضعی دیگر وارد شده و به جای حرف‌ها‌ی دیپلماتیک و گفتمان مذاکرات، از گزینه خروج از برجام حرف می‌زند و آمریکا را تهدید می‌کند و آیا مشی انقلابی ظریف در گفتگوهای اخیرش در چنین برهه‌ای باعث تحریک طرفین برجام برای خط و نشان کشیدن‌های بیشتر و دست آخر در خطرانداختن برجام تعبیر می‌شود ؟ از چه روی، ظریف که همواره از مذاکره و گفتگو می‌گفت این‌بار در نیویورک اینگونه لب به سخن گشوده و در مصاحبه‌هایش در آمریکا تابوشکنی کرده است؟

دیگر آمریکا باید چه کار دیگری انجام دهد تا برخی اصلاح طلبان مدافع برجام بدعهدی و نقض برجام توسط طرف آمریکایی را باور کنند و از دلسوزی به غربی ها دست بکشند .

روزنامه آفتاب یزد به نقل از یک کارشناس مسائل بین الملل آورده است : اظهارات ظریف نشان می‌دهد که موضع‌گیری او، پیش‌تر در ایران از سوی نظام اتخاذ و به ایشان ابلاغ شده است. همان طور که روز گذشته هم مجلس ایران علیه آمریکا موضع‌گیری کرد. به‌هرحال ایران و آمریکا سابقه طولانی اختلاف با یکدیگر دارند و طبیعی است که هرازگاهی شاهد مواضع تند حتی از سوی ظریف باشیم.

رویکرد سیاسی به برجام و توافق هسته ای تا جایی ادامه دارد که پس از به تصویر کشیدن بدعهدی های متععد آمریکا پس از برجام مانند تحریم های جدید آمریکا و از طرف دیگر اقرار ظریف به نقض روح و جسم برجام توسط طرف آمریکایی نه تنها ظرفیت پذیرش آن را ندارند بلکه آن را تصمیم نظام و ابلاغیه ی آن می خوانند .

اتفاقا همین افراد در روز های داغ توافق هسته ای در پاسخ به منتقدانی که امروز را پیش بینی کرده بودند ، توافق هسته و برجام را تصمیم نظام و حاکمیت می خواندند .

روزنامه آفتاب یزد در ادامه به نقل از یک فعال سیاسی یکی از اهداف سخنان اخیر ظریف را به شرح ذیل مطرح کرده است:

هدف سوم ظریف، دلواپسان داخلی هستند. یعنی بخشی از صحبت‌های او مصرف داخلی دارد. به نوعی وی بحث حفاظت دولت از منافع ملی را به رخ مخالفین داخلی می‌کشاند. مخالفین داخلی که در طول این مدت از حمله به برجام فروگذاری نکرده‌اند دولت را به اخذ سیاست ملتمسانه در قبال آمریکا متهم می‌کنند در حالیکه ظریف نشان داد که آنچه اهمیت دارد منافع ملی است و اگر منافع ملی به خطر بیفتد دولت حتی برجام را هم بر زمین می‌گذارد، این یعنی آنکه چون برجام تا به امروز منافع ملی را در نظر گرفته است، ایران نیز به آن پای‌بند بوده است

آنچه که اصلاح طلبان آن را حمله به برجام می خوانند تنها پیش بینی بدعهدی و نقض برجام توسط طرف آمریکایی بوده است که امروز جناب ظریف هم همان ها را تکرار مب کند منتها با این تفاوت که سه سال در پذیرش آن تاخیر افتاده است .