پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » بازداشت ۳ صیاد ایرانی در نزدیکی سکوهای نفتی قطر

بازداشت ۳ صیاد ایرانی در نزدیکی سکوهای نفتی قطر

یک مقام دولتی در بندر عسلویه در استان بوشهر ایران خبر داد که نیروهای گارد مرزی قطر سه صیاد ساکن این بندر را در حین ماهی گیری در نزدیکی سکوهای نفتی این کشور بازداشت کرده اند.

عبدالحسین بحرینی، رئیس شیلات بندر عسلویه در استان بوشهر، روز پنجشنبه ۲۹ تیر، اعلام کرد که این قایق مجوز صید نداشته و« به علت عدول از قوانین مرزی دریایی» توسط گارد ساحلی قطر توقیف شده است و سرنشینان آن بازداشت شده اند.

وی اعلام کرد که مسئولان شهرستان عسلویه در حال پیگیری وضعیت سه صیاد بازداشت شده هستند.

بندر عسلویه در فاصله ٢٨٥ کیلومتری جنوب استان بوشهر قرار دارد.

مقامات قطری درباره خبر بازداشت این سه صیاد ایرانی هنوز گزارشی ارائه نداده اند.

ایران و قطر در حال حاضر روابط خوبی دارند و پس از بسته شدن مرزهای زمینی و دریایی چند کشور عربی به روی قطر، ایران از طریق استان بوشهر هزاران تن مواد غذایی به این کشور ارسال کرده است.

عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی، بحرین، یمن، مالدیو و لیبی در خرداد ماه سال جاری اعلام کردند که روابط دیپلماتیک خود را با قطر، به‌خاطر آنچه حمایت این کشور از «تروریسم» یا «حفاظت از امنیت ملی» خود نامیدند، قطع کرده‌اند.

در مقابل، ترکیه و ایران خطوط ویژه دریایی و هوایی برای انتقال اقلام ضروری به قطر در نظر گرفته‌اند. همچنین به دلیل جلوگیری از پرواز هواپیماهای قطری از آسمان عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین، بسیاری از پروازهای این کشور از آسمان ایران انجام می‌شود.

بازداشت سه صیاد ایرانی از آب‌های ساحلی قطر در شرایطی صورت گرفته است که در هفته های گذشته موضوع بازداشت متقابل سرنشینان قایق‌های ایرانی و عربستانی خبر ساز شده بود.

رسانه‌های ایران روز ۱۶ تیر خبر داده بودند که یک شناور صیادی عربستان سعودی که «وارد آب‌های ایران شده بود»، توسط نیروهای منطقه دوم دریایی سپاه پاسداران در استان بوشهر توقیف شده است.

یک روز بعد مجید آقابابایی، مدیر کل امور مرزی وزارت کشور ایران، اعلام کرد که چهار ملوان دستگیر شده در یک شناور متعلق به عربستان سعودی، هندی هستند و درباره آنها براساس «رفتار متقابل» عربستان سعودی با ملوانان بازداشت شده ایرانی، تصمیم‌گیری خواهد شد.

حدود سه هفته قبل از آن هم نیروهای گارد مرزی عربستان سعودی به سه قایق ماهیگیری ایرانی تیراندازی کرده بودند که در نتیجه این تیراندازی یک صیاد کشته شده و نیروهای عربستان سعودی سه صیاد دیگر را دستگیر کرده‌اند.

با این حال وزارت امنیت عربستان سعودی بازداشت‌شدگان را عضو سپاه پاسداران نامید و عنوان کرد که آنها سوار بر یک قایق حامل سلاح به سکوهای نفتی مرجان این کشور در خلیج فارس نزدیک شده بودند. ایران اما این اتهام را رد کرده است.

پس از انتشار این گزارش‌ها، همچنین روزنامه «الریاض» روز چهارم تیر خبر داد که «مأموران امنیتی عربستان سعودی ۳ ایرانی دیگر را سه روز پیش از «عملیات تروریستی در مسجدالحرام در مکه» دستگیر کرده‌اند.

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، این گزارش را «خبرسازی ناشیانه» و «شیطنت رسانه‌ای» توصیف کرد.

عربستان سعودی همچنین روز هشتم تیر ماه پنج صیاد بوشهری و گناوه‌ای را که سال گذشته توسط گارد دریایی این کشور بازداشت شده بودند، آزاد کرد.

روابط تهران و ریاض پس از اعدام یک روحانی شیعه در عربستان سعودی و حمله به اماکن دیپلماتیک این کشور در ایران تیره شده است و پس از سفر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، به ریاض نیز درگیری‌ لفظی دو کشور افزایش یافته است.

ایران و عربستان سعودی یکدیگر را به دخالت در امور داخلی خود و نیز منطقه متهم می کنند؛‌ اتهامی که از سوی دیگری رد می شود.