جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » دستهبندی نشده » بسته خبری، مروری بر روزنامه‌های چهارشنبه ۲۸ تیر۱۳۹۶

بسته خبری، مروری بر روزنامه‌های چهارشنبه ۲۸ تیر۱۳۹۶

نقش وزیر بهداشت در آزادی فریدون!/سایه کابینه در بهارستان/روند افزایشی مهاجرت نخبگان/تشدید نسل کشی در یمن/جزئیات جدید عملیات سپاه علیه داعش/تسهیل شرایط خروج زنان از کشور

روزنامه‌های امروز چهارشنبه ۲۸ تیرماه، علاوه بر بازتاب سخنان روز گذشته وزیر امور خارجه کشورمان در آمریکا مبنی بر گزینه خروج ایران از برجام روی میز . تایید پایبندی ایران به برجام توسط آمریکا و خبر اعمال تحریم‌های جدید علیه نهاد‌ها و افراد ایرانی را نیز پوشش دادند. ادامه واکنش‌ها به بازداشت و آزادی حسین فریدون و حواشی مربوط به این اتفاق همچنان در روزنامه‌های امروز هم به چشم می‌خورد. جزییات جدیدی از عملیات موشکی سپاه علیه داعش به نقل از سردار حاجی زاده نیز در بیشتر روزنامه‌های امروز چاپ شده است.

به گزارش «تابناک»، دکتر ظریف، رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در حاشیه اجلاس عالی رتبه سیاسی سازمان ملل، طی گفت و گو با نشریه نشنال اینترست درباره موارد نقض برجام از سوی آمریکا توضیح داد: چنانچه نقض عمده‌ای در اجرای مفاد توافق رخ دهد، آنچه در برجام از آن به عنوان عدم اجرای عمده تعهدات یاد شده است، ایران گزینه‌های دیگری از جمله خروج از توافق هسته‌ای را در اختیار دارد. بخشی از این سخنان ظریف، تیتر اصلی بیشتر روزنامه‌های امروز اصلاح طلب و اصولگرا شد. برخی در کنار سخنان ظریف به اعمال تحریم‌های جدید توسط آمریکا نیز در صفحه اول خود اشاره کرده اند.

واکنش محمدباقر نوبخت به پرسش خبرنگاران درباره بازداشت حسین فریدون نیز سوژه مورد توجه تعدادی از روزنامه‌های امروز بود که سخنگوی دولت طی آن از تأکید روحانی به برابر بودن همه افراد در مقابل قانون اشاره کرده است. روزنامه آرمان امروز نیز در گزارشی به شایعه نقش وزیر بهداشت در آزادی فریدون از زندان پرداخته و از کم و کیف نحوه خروج او از زندان نوشته است.

سردار حاجی زاده، فرمانده هوافضای سپاه از عملیات اخیر سپاه علیه داعش در خاک سوریه جزییات بیشتری بیان کرده که در بیشتر روزنامه‌های امروز به خصوص در روزنامه‌های اصولگرا به شکل برجسته تری منعکس شده است.

سرمقاله دو روزنامه رسالت و جمهوری اسلامی به مسأله نسل کشی مسلمانان میانمار و مردم یمن پرداخته و در آن از انفعال و سکوت و حمات غرب از مسببان این شرایط انتقاد شده است.

علاوه بر موارد نامبرده، گزارش‌ها و اخبار دیگری نیز که ارزش مرور دارند در سایر صفحات روزنامه‌های امروز چاپ شده است که در ادامه به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

نقش وزیر بهداشت در آزادی فریدون!
 روزنامه آرمان در گزارش کوتاهی در مورد آزادی حسین فریدون با وجود اینکه تیتر «نقش وزیر بهداشت در آزادی فریدون» را برای گزارش انتخاب کرده، در روتیتر این گزارش نوشته است شایعه نسازید، برادر رئیس جمهور بستری است. آرمان نوشته است: حسین فریدون آزاد شد؛ این خبری بود که شامگاه دوشنبه منتشر شد. او یکشنبه بازداشت شده بود که به گفته سخنگوی قوه قضائیه دلیل بازداشت ناتوانی در تامین وثیقه صادرشده بود. البته حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای تاکید کرده بود که برای حسین فریدون حکم بازداشت موقت صادر نشده و در صورت تودیع وثیقه آزاد می‌شود. صبح دوشنبه بود که خبر رسید برادر رئیس‌جمهور برای انجام تحقیقات بیشتر درباره پرونده‌اش به دادسر رفته است، اما ساعتی بعد به‌وسیله آمبولانس به بیمارستان دی منتقل شد. در همین روز فارس نوشت که «برخی منابع مطلع مدعی‌اند که اتهامات وارده به حسین فریدون که البته هنوز اثبات نشده است، در مجموع بیش از ۵۰ میلیارد تومان است. از این رو عنوان می‌شود که با توجه به حجم اتهام قرار صادرشده از سوی شعبه رسیدگی‌کننده چیزی در حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان خواهد بود» که ظاهرا میزان وثیقه همان ۵۰ میلیارد تعیین شده بود، اما چه کسی وثیقه حسین فریدون را تامین کرد؟
عناوین اخبار روزنامه آرمان امروز در روز چهارشنبه ۲۸ تیر :
دیروز در مورد چگونگی تامین وثیقه حسین فریدون که مبلغ سنگینی بود، گمانه‌زنی‌های زیادی صورت گرفت. شامگاه دوشنبه وزیر رفاه در بیمارستان به عیادت حسین فریدون رفت. علی ربیعی ظهار داشت: «مبلغ وثیقه فریدون ۵۰ میلیارد تومان بوده که توسط دوستانش تامین شده است.» وی افزود: «رئیس بیمارستان هم گفته است فضای امنیتی لازم نیست، چرا که آقای فریدون آزاد شده است.» از سوی دیگر ارگان رسانه‌ای حزب کارگزاران نوشت: «گفته می‌شود با پیشقدمی و همراهی وزیر بهداشت امکان وثیقه‌گذاری و آزادی حسین فریدون، دستیار رئیس‌جمهور تا زمان صدور حکم فراهم شده است.» جالب آنجاست که کانال‌های تلگرامی مخالفان دولت روز گذشته با طرح موضوعاتی مانند یادآوری حضور بقایی در زندان برای عدم تامین وثیقه و… سعی کردند به‌نحوی فضا را ابهام‌آلود کنند که البته پس از بی‌توجهی دیگران مجبور به بستن این پرونده شدند!
صبح دیروز حسین فریدون با توجه به سپردن وثیقه دیگر آزاد بود و برخی مخالفان دولت سعی کردند تا با انتشار خبر دروغ مرخص شدن او از بیمارستان القا کنند که تنش عصبی او در دادسرا تن‌ها برای حضور در بیمارستان و تامین وثیقه برای آزادی بوده است که این خبر بلافاصله تکذیب شد و برادر رئیس‌جمهور روز گذشته هم در بخش قلب بیمارستان دی بستری بود. ظاهرا علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، محمد شریعتمداری معاون اجرایی دولت و مرتضی بانک، معاون کل نهاد ریاست‌جمهوری هم روز سه‌شنبه به ملاقات فریدون در بیمارستان رفتند.
تسهیل شرایط خروج زنان از کشور
قانون در گزارشی خبر از تلاش بهارستانی‌ها برای تسهیل خروج زنان از کشور داده و نوشته است: با ورود زنان به عرصه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و … نیاز به بازنگری و اصلاح برخی از قوانین ضروری شده است، به ویژه برخی قوانین در مورد زنان با تفکر قدیمی نسبت به این قشر از جامعه نوشته می‌شود در حالی که زنان امروزی نسبت به گذشته تفاوت‌های بسیاری داشته و در این سال‌ها ثابت کرده‌اند که در عرصه‌های مختلف اجتماع می‌توانند خدمت کرده و چه بسا در برخی از موارد، امور را بهتر از مردان به انجام برسانند. در این زمینه بحث اجازه همسر برای خروج زنان از کشور، موضوعی است که در سال‌های اخیر مشکلاتی را برای زنان متاهل ایجاد کرده است. زنانی که در پست‌های مهم در کشور فعالیت می‌کنند، اذن همسر را برای خروج از کشور نیاز دارند. مستند قانونی آن نیز ماد ه ۱۸ قانون گذرنامه است که صد ور گذرنامه برای زنان متاهل را منوط به اجازه همسر کرد ه است. ماد ه ۱۹ این قانون نیز بیان می‌د ارد اگر کسانی که به موجب ماد ه ۱۸، صد ور گذرنامه موکول به اجازه آنان است از اجازه‌شان عد ول کنند، از خروج د ارند ه گذرنامه جلوگیری و گذرنامه تا رفع مانع ضبط خواهد شد.
عناوین اخبار روزنامه قانون در روز چهارشنبه ۲۸ تیر :
با توجه به این قانون بسیار اتفاق افتاده که مرد فقط به دلایل شخصی و دلخواه، این اجازه را از همسر خود دریغ کرده و مانع رفتن وی به خارج از کشور شده است. در سال‌های اخیر این موضوع در مورد زنان ورزشکار نمود بیشتری یافته‌ است. برخی از بانوان ورزشکار تیم ملی، به دلیل نداشتن اجازه از سوی همسر، نتوانستند در مسابقات حاضر شوند که این امر هم برای بانوی ایرانی و هم برای کشور بسیار گران تمام شده است. این ورزشکاران برای رسیدن به این جایگاه، متحمل تلاش‌های بسیاری شده‌اند. بر دولت نیز هزینه‌های زیادی در این زمینه تحمیل شده است. در این راستا مدت‌هاست بحث تسهیل خروج زنان از کشور مورد توجه نمایندگان مجلس قرار گرفته ونمایندگان مردم به دنبال رفع این مشکل هستند.
پروانه سلحشوری، عضو فراکسیون زنان مجلس در این زمینه با اشاره به ممنوع الخروج شدن زهرا نعمتی توسط همسرش، گفته بود: «هرازگاهی مخالفت همسران زنان چهره با خروج آن‌ها از کشور، رسانه‌ای می‌شود و این موضوع بر سر زبان‌ها می‌افتد. هرچند زنان بسیاری به این دلیل، دچار مشکلات متعدد شده‌اند، اما به دلیل مشهور نبودن کسی صدای آن‌ها را نمی‌شنود». وی همچنین اعلام کرده بود که اختیار تام دادن به مرد در جامعه امروز، منطقی نیست و گرفتن این حق از زنان جز تحقیر و توهین به آن‌ها حاصل دیگری در برندارد. این قوانین نشان می‌دهد یک مرد با هر نیتی و در هر جایگاهی می‌تواند زنان را در هر مرحله از رشد فکری و شخصیتی محبوس کند. این نماینده مجلس ادامه می‌دهد، اگرچه فراکسیون زنان طرحی را مبنی بر اصلاح قانون خروج زنان از کشور تدوین و در نوبت بررسی هیات رییسه مجلس قرار داده است، اما مسئولان باید برای حل این مشکل که به واقع ناقض حقوق زنان است، فکری کنند.
اما با توجه به اینکه بحث اجازه همسر برای خروج زنان از کشور برای زنان به ویژه زنانی که در عرصه‌های ورزشی یا علمی فعالیت می‌کنند، مشکلاتی را ایجاد کرده است، در ماه‌های گذشته طرحی مبنی بر تسهیل خروج زنان از کشور در مجلس شورای اسلامی و در فراکسیون زنان مطرح شد. این طرح روز گذشته در مجلس اعلام وصول شد. در این زمینه محمدعلی وکیلی، عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی ضمن خبر اعلام وصول طرح تسهیل خروج زنان از کشور در شرایط اضطرار گفت، طرح اصلاح بند سوم ماده ۱۸ قانون گذرنامه اعلام وصول شده است (در این طرح تسهیل خروج زنان از کشور در شرایط اضطرار بدون اذن همسر پیش‌بینی شده است).
هرچند این طرح مربوط به شرایط اضطرار بوده و شامل تمامی زنان ایرانی نمی‌شود و سایر زنان ایرانی همچنان باید با اذن همسر از کشور خارج شوند، اما این طرح را باید گامی مهم در جهت احقاق حقوق این‌گونه زنان دانست. زنانی که درعرصه‌های مختلف علمی، ورزشی و… مطرح هستند، نماینده کشور ایران قلمداد شده و می‌توانند افتخارات بزرگی را برای کشور کسب کنندو عدم خروج آنان از کشور، چهره خوبی را از ایران در عرصه جهانی به نمایش نخواهد گذاشت.
سایه کابینه در بهارستان
 زینب صفری در شماره امروز اعتماد در گزارشی با عنوان سایه کابینه در بهارستان نوشت: اخبار خوب و خوشایندی از بستن لیست کابینه به گوش نمی‌رسد، مخصوصا در تیم اقتصادی. امیدوارم این اخبار درست نباشد.» این توییت ١٥٠ کاراکتری الیاس حضرتی، نماینده تهران و عضو کمیته تعامل فراکسیون امید بر سر چینش کابینه خلاصه همه زمزمه‌هایی است که این روز‌ها از راهروهای بهارستان و حرف‌های در گوشی نمایندگان به گوش می‌رسد. صبح دیروز پیش از آغاز جلسه علنی نمایندگان یک نشست غیرعلنی درباره کابینه دوازدهم داشتند و توییت حضرتی بعد از این جلسه نشان داد نگرانی‌های اخیر اصلاح‌طلبان درباره کابینه بی‌سبب نبوده است. چند روز پیش محمدرضا عارف گفته بود «در انتخابات اردیبهشت هیچ شکی نیست که پیروزی روحانی مدیون اصلاح‌طلبان است. خواهش ما در آستانه تشکیل دولت دوازدهم همراهی و هماهنگی با فراکسیون امید است»؛ سخنانی که با هجمه‌ای از سوی برخی چهر‌ه‌های دولت همچون حسام‌ا‌لدین آشنا و محمد فاضلی رییس مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست‌جمهوری مواجه شد و آن را سهم‌خواهی عارف از دولت تلقی کردند؛ موضوعی که البته با واکنش‌های بعدی عارف و اعضای فراکسیون امید همراه شد که پای هیچ سهم خواهی درمیان نیست و شاخص‌هایی که فراکسیون امید در رایزنی‌ها و دیدارهایش بیان کرده خواست مردم و کسانی است که به روحانی رای داده‌اند. حتی بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید به روحانی توصیه کرد سخنرانی‌هایش در ایام انتخابات را یک بار دیگر مرور کند تا وعده‌های انتخاباتی‌اش را از یاد نبرد و به ارزیابی فراکسیون امید از کابینه فعلی در راستای چینش کابینه دوازدهم توجه کند. فراکسیون امید خواسته تا از وزرای فعلی ٧ وزیر در کابینه دوازدهم نباشند، ٥ وزیر بمانند و در مورد ٦ وزیر دیگر هم ارزیابی متوسطی داشته و توصیه کرده تا اگر رییس‌جمهور گزینه‌های بهتری از آن‌ها پیدا کرد، جایگزین کند.
ساعاتی بعد علی لاریجانی، رئیس مجلس در حاشیه مراسم چهلم شهدای تروریستی در پاسخ به سوال خبرنگاری که درباره «سهم‌خواهی برخی فراکسیون‌ها پیش از معرفی کابینه دولت دوازدهم» از او پرسید، گفت: امروز در مجلس پیرامون این موضوع بحث شد و برداشت من این است که کلیت مجلس علاقه‌مند است تا در این شرایط حساس کشور، کابینه از توانمندی متناسب با شرایط کشور برخوردار باشد و مسائل دیگر حاشیه بر این است؛ البته استنباط من از کلیت نظر جلسه صبح اینچنین است، اما فراکسیون‌ها می‌توانند نظرات و ملاحظات دیگری داشته باشند.
عناوین اخبار روزنامه اعتماد در روز چهارشنبه ۲۸ تیر :
چند روز پیش محمدجواد ابطحی، عضو فراکسیون ولایی در گفت‌وگو با «اعتماد» از ارتباط تنگاتنگ علی لاریجانی با دولت بر سر چینش کابینه خبر داده بود. موضوعی که روز گذشته هم بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رییسه مجلس و از نزدیکان به لاریجانی در گفت‌وگو با «اعتماد» آن را تایید کرده، اما گفت: رئیس مجلس هرگز به صورت مصداقی در مورد وزرای پیشنهادی با دولت وارد گفت‌وگو نشده و صرفا بحث بیان شاخص‌های کلی درمیان بوده است.
اما در همین حال مسعود پزشکیان، نایب‌رییس مجلس که به عنوان مسوول ارتباط وزرای پیشنهادی با مجلس هم انتخاب شده است درباره چینش کابینه در جمع خبرنگاران گفت که تفاهم و وحدت در کابینه تاثیرگذاری اقدامات آن‌ها را بیشتر می‌کند. به همین دلیل وحدت‌نظر و تفاهم باید محور انتخاب وزرا باشد. به گفته پزشکیان فشارهای بسیاری از سوی جناح‌های مختلف وجود دارد. رسانه‌ها، نمایندگان، مسوولان و سخنگو‌ها توقعاتی را ایجاد کرده‌اند و رییس‌جمهور نیز در مقابل همه این توقعات موظف به انتخاب وزرای خبره و توانمند است. نایب‌رییس مجلس این را هم گفته است که رییس‌جمهور تاکنون فرصت برگزاری جلسه با ما به عنوان نایب‌رییس مجلس در مورد تشکیل کابینه جدید را نداشته و با توجه به حجم توقعات و اظهارنظرهای مختلف فرصت تشکیل این جلسه پیدا نشده، اما اتهام‌زنی رسانه‌ها و برخی اظهارات نادرست سبب شده جوی درست شود که دولت کمتر به سوی افرادی که با آن‌ها همسو است، برود.
بعدازظهر روز گذشته مجمع عمومی فراکسیون امید جلسه تشکیل داد تا اعضا هم گزارش عملکرد کمیته تعامل را بشنوند و هم ارزیابی فراکسیون درباره کابینه فعلی را نهایی کنند. بعد از جلسه محمدرضا عارف، رییس فراکسیون امید این جلسه را مثبت ارزیابی کرد و در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی فراکسیون امید مجلس (فام) گفت: در این جلسه بیش از ٣٠ نفر از نمایندگان به بیان نقطه نظرات خود درباره روند شکل‌گیری دولت دوازدهم و انتظارات موجود از این دولت پرداختند. در مجموع نظر ما این است که دولت آقای روحانی هم در سال ۹۲ و هم به شکل ملموس‌تر در سال ۹۶، رای خود را از گفتمان اصلاح‌طلبی به دست آورده و ما به عنوان نمایندگان این گفتمان در مجلس، باید با این دولت تعامل کنیم و نگاه ما به این دولت مثبت است. او با تأکید بر اینکه این تعامل و همراهی از ابتدا وجود داشته، گفت: ما می‌خواهیم در ادامه مسیر هم این تعامل به حداکثر برسد.
اما علیرضا رحیمی، نماینده تهران و از اعضای فراکسیون امید هم در گفت‌وگو با «اعتماد» با بیان اینکه در جلسه غیر علنی صبح دیروز به هیچ‌وجه درباره مصادیق کابینه صحبت نشد در پاسخ به اظهاراتی که درباره قطعی شدن ترکیب کابینه مطرح است، گفت: من بعید می‌دانم رییس‌جمهور لیستی را بسته و قطعی کرده باشد. به علاوه خود فراکسیون امید این نگاه را دارد که مشورت کارشناسی به رییس‌جمهور بدهد و بحث سهم‌خواهی در میان نیست. الان فضای گمانه‌زنی حاکم است و هیچ گمانه زمانی قابل اتکا نیست. تا دقیقه نود هم ممکن است هر تغییری اتفاق بیفتد. به این دلیل انتخاب وزرا از اختیارات رییس است و ایشان تا دقیقه نود می‌تواند نظرش را تغییر دهد. رحیمی درباره جلسه مجمع عمومی فراکسیون امید و گزارش کمیته تعامل هم گفت: کمیته تعامل فراکسیون در چند نوبت موفق شده نظرات خودش را به دولت منعکس کند. اما الان در وضعیتی هستیم که خود فراکسیون اول باید به جمع‌بندی درباره وزرای موجود برسد و نظر کارشناسی خودش را درباره وزرای فعلی به آقای روحانی منعکس کند تا چینش کابینه با ملاحظه این ارزیابی صورت بگیرد. اما فراکسیون امید هنوز در فرآیند انجام ارزیابی است و هنوز نتیجه این نظرسنجی نهایی نشده است. رحیمی تأکید کرد: انتظار این است که وزن کارشناسی فراکسیون امید بیشتر مورد توجه آقای روحانی قرار بگیرد. چون هم خیرخواهانه است و هم رو به سوی آینده دارد. رحیمی گفت: به احتمال زیاد هفته آینده نتیجه قطعی ارزیابی فراکسیون مشخص شده و به اطلاع رییس‌جمهور خواهد رسید.
اما در همین حال از فراکسیون اصولگرایان ولایی خبر می‌رسد که آن‌ها هم درخواست دیدار با رییس‌جمهور را به او منتقل کرده‌اند و ظاهرا پاسخ مثبت هم گرفته‌اند. حمیدرضا حاجی‌بابایی، رییس این فراکسیون به تسنیم گفت: ما برای اعلام جمع‌بندی و نظرات خود درخواست کردیم که دیداری با آقای رییس‌جمهور داشته باشیم. بنده امروز از طرف کسانی که دیدار ما با آقای روحانی را پیگیری می‌کنند، پیام مثبت آقای رییس‌جمهور را دریافت کردم؛ دوستانی که درخواست ما را برای اعلام نظرمان به رییس‌جمهور درباره کابینه دوازدهم را پیگیری می‌کنند، گفتند که آقای روحانی از این درخواست استقبال کرده، منت‌ها درباره اینکه این دیدار چه زمانی برگزار خواهد شد، ما اطلاعی نداریم.
هر چه هست دو هفته آینده دو هفته طلایی تعیین کابینه دوازدهم خواهد بود و ماراتن تعیین کابینه به پایان خود خواهد رسید. باید دید حسن روحانی که با حمایت اصلاح‌طلبان برای دومین بار به ریاست‌جمهوری رسید کابینه‌ای خواهد داشت که رضایت پایگاه رای او را جلب کند یا خیر.
جزئیات جدید عملیات سپاه علیه داعش
کیهان نوشت: فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: ۶۰ هدف توسط نیروی قدس سپاه در اختیار نیروی هوا‌فضا قرار گرفت که با توجه به تأکید شفاهی و ابلاغ کتبی معظم‌له، مبنی بر مراقبت نسبت به عدم آسیب رسیدن به افراد غیرنظامی، در نهایت برروی سه هدف اصلی انتخاب شده ۶ موشک شلیک شد.
اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از نیروی هوافضای سپاه بازدید و در دیدار با سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده این نیرو، از نزدیک در جریان بخشی از توانمندی‌ها و دستاوردهای اقتدارآفرین نیروی هوافضای سپاه قرار گرفتند.
عناوین اخبار روزنامه کيهان در روز چهارشنبه ۲۸ تیر :
سردار حاجی‌زاده در این دیدار با ارائه گزارشی از روند اجرای حمله موشکی سپاه به مرکز فرماندهی و مواضع تروریست‌های تکفیری در دیرالزور سوریه، اظهار داشت: همزمان با ارسال گردشکار محضر فرماندهی معظم کل قوا برای اخذ مجوز ضربات موشکی به تروریست‌ها، در ابتدا ۶۰ هدف توسط نیروی قدس سپاه در اختیار نیروی هوافضا قرار گرفت که با توجه به تأکید شفاهی و ابلاغ کتبی معظم له، مبنی بر مراقبت نسبت به عدم آسیب رسیدن به افراد غیرنظامی، در نهایت بر روی سه هدف اصلی انتخاب شده ۶ موشک شلیک شد.
وی با بیان اینکه تصویربرداری از اهداف مدنظر، قبل، حین و بعد از انجام شلیک‌ها توسط پهپاد انجام و همزمان به ایران ارسال می‌شد، گفت: به فضل الهی تمامی موشک‌های شلیک شده به اهداف اصابت و قرارگاه زیرزمینی و تونل‌های پوششی داعش در این عملیات به‌طور کامل منهدم شد که تصاویری از انهدام این تونل‌ها به نمایش درآمد.
فرمانده نیروی هوافضای سپاه در ادامه با اشاره به نقش آمریکا در چالش‌آفرینی‌های منطقه‌ای، با تأکید بر اینکه امروز ایران اسلامی درگیر یک جنگ ترکیبی است، بیان داشت: آمریکا تلاش می‌کند به جای واقعیت، تصویر مورد نظر خود از واقعیت را به افکار عمومی جهانیان القا کند که این تصویر گاهی مرعوب‌کننده و گاهی نیز فریبنده و در حد سراب است.
سردار حاجی‌زاده با تأکید بر اینکه دشمنان در دشمنی خود با ملت ایران کاملا مصمم و جدی هستند، با ابراز ناخرسندی از بی‌توجهی برخی مسئولین در جدی نگرفتن رفتار و تهدیدهای جبهه دشمن، گفت: قرائن موجود و برداشت‌های اطلاعاتی ما نشان می‌دهد، نظام سلطه و استکبار پروژه اضمحلال نظام از درون را دنبال می‌کند، به‌گونه‌ای که حتی به‌طور علنی به راهبرد خود در «تغییر نظام جمهوری اسلامی» اذعان دارند.
وی افزود: آمریکایی‌ها توانمندی‌ها و ظرفیت‌های نظام اسلامی را در پروژه‌های مختلف مانند برجام، FATF، سند ۲۰۳۰، مسائل منطقه‌ای، تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و به‌ویژه مسئله موشکی هدف قرار داده و در پی تضعیف آن هستند.
فرمانده نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه نظام سلطه با عملیات روانی سعی در اثرگذاری بر اذهان مسئولین را دارد، به جایگاه مهم مجلس شورای اسلامی در رصد و شناسایی و مقابله با تهدیدات اشاره و تصریح کرد: نگاه عمیق به مسائل و اشراف همه‌جانبه به برنامه‌های دشمن به‌ویژه آمریکایی‌ها که هر حرکت آن‌ها تکمیل‌کننده یک قطعه پازل دشمنی با ایران اسلامی است، انتظار توامانی است که از مجلس شورای اسلامی و دولت می‌رود و نیازمند اتخاذ رویکرد مناسب در قبال این موضوع از سوی آن‌هاست.
سردار حاجی‌زاده در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به توانمندی‌ها و دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه در عرصه‌های مختلف، اظهار داشت: خودکفایی در تولید موشک‌های پیشرفته زمین به زمین، هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد)، بمب‌های هوشمند، سامانه‌های راداری و پدافندی، جنگ الکترونیک و سایر موضوعات به درستی اثبات می‌کند که ما با تکیه بر توانمندی داخلی می‌توانیم بر همه مشکلات غلبه کنیم.
وی همچنین از آمادگی نیروی هوافضای سپاه برای حل مشکلات دولت در حوزه‌های فن‌آوری و وابستگی‌های موجود فنی در مراکز تحقیقاتی این نیرو خبر داد.
فرمانده نیروی هوافضای سپاه در پایان با بیان اینکه نباید در قبال تحریم‌ها و فشارهای دشمن دست بسته باشیم، تاکید کرد: پیشنهاد سپاه برای پیشگیری از فشار‌ها و تحریم‌های آمریکا، «اقدامات پرهزینه متقابل» برای دشمن است.
تشدید نسل کشی در یمن
 سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی به آخرین وضعیت حاکم بر مردم جنگ زده یمن اختصاص دارد. نگارنده این سرمقاله به استناد اخبار و گزارش‌های رسمی از تشدید نسل کشی مسلمانان یمن خبر داده و می‌نویسد: سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد به علت وخامت اوضاع امنیتی در یمن بر اثر تشدید حملات هوائی ائتلاف سعودی، امکان اعزام کارشناسان تحت پوشش این سازمان به یمن برای انجام عملیات واکسیناسیون اتباع یمنی در برابر شیوع وبا وجود ندارد. این سازمان اعلام کرد فعلاً هرگونه طرح اعزام کارشناسان به یمن را به حال تعلیق درآورده و برنامه مشخصی را هم برای آینده نزدیک دردست بررسی ندارد.
بدین ترتیب این سازمان بین المللی، مردم مظلوم یمن را در برابر شیوع وبا به حال خود ر‌ها کرده و برای تشدید جنایات جنگی هم به ائتلاف سعودی چراغ سبز داده است. این برای نخستین بار نیست که بر اثر جنایات عربستان، برنامه‌های کمک رسانی به مردم جنگ زده یمن به حال تعلیق در می‌آید. پیش از این هم حتی طرح‌های امدادی و پزشکی درحال اجرا نیز بر اثر حملات وحشیانه سعودی‌ها متوقف شده و کارشناسان، پزشکان و امدادگران از یمن خارج شده‌اند که بارزترین نمونه آن توقف کمک‌های پزشکی تحت پوشش سازمان پزشکان بدون مرز بوده است.
در واقع سازمان‌های بین‌المللی با اراده سعودی‌ها عمل می‌کنند و به محض تشدید جنایات ریاض در برابر آن‌ها تسلیم شده و تماشاچی صحنه‌های جنایت و کشتار در یمن باقی می‌مانند. درحالی که از یکطرف مراکز بیمارستانی، امدادرسانی و محل استقرار سازمان‌های خدماتی خارجی با دقت به ائتلاف جنایتکار سعودی اعلام شده تا از تعرض هوائی مصون بمانند، ولی ائتلاف سعودی از همین اطلاعات برای حملات هوائی علیه این مراکز، سوءاستفاده کرده است.
عناوین اخبار روزنامه جمهوري اسلامي در روز چهارشنبه ۲۸ تیر :
نکته مهم در این میان آن است که مستشاران نظامی آمریکا و انگلیس در اتاق جنگ ائتلاف سعودی حضور دارند و حتی نقاط استراتژیک مورد نظر برای تمرکز حملات هوائی، موشکی و توپخانه‌ای را آن‌ها تعیین و به مزدوران سعودی دستور بمباران می‌دهند. این بدان معنی است که نه تن‌ها جنایات سعودی‌ها علیه سازمان‌های کمک رسان در یمن، از دید مستشاران نظامی آمریکا و انگلیس مخفی نمانده بلکه به عکس، این آن‌ها هستند که چنین رفتار وحشیانه‌ای را عالما عامداً به ائتلاف سعودی دیکته می‌کنند. سعودی‌ها در فعالیت‌های سیاسی – تبلیغاتی خود، به حضور مستشاران نظامی آمریکا و انگلیس استناد کرده و صرف حضور آن‌ها از نشانگر دقت در رعایت قوانین بین‌المللی معرفی می‌کنند و بار‌ها مدعی شده‌اند که اگر خلافی صورت گیرد، قطعاً مستشاران آمریکایی و انگلیسی تذکر می‌دهند که چنین امری تاکنون روی نداده و در نتیجه تمامی معیارهای انسانی در جنگ یمن رعایت شده و می‌شود!
تعلیق واکسیناسیون اتباع یمنی از آن جهت اهمیت دارد که واگیری وبا تاکنون ۲۰ هزار قربانی در یمن داشته که بخش اعظم آن‌ها را کودکان و زنان تشکیل داده‌اند. موضوع مهم‌تر آنکه با تشدید محاصره زمینی، دریائی و هوائی یمن به ویژه در پرتو استمرار جنگ، ذخیره غذائی و داروئی یمن به شدت کاهش یافته و همین امر باعث قحطی و مرگ ناشی از گرسنگی و سوءتغذیه شده است.
مطابق آمارهای رسمی سازمان ملل حداقل ۱۹ میلیون نفر در معرض قحطی در یمن قرار گرفته‌اند که جان (هفت) میلیون یمنی در معرض تهدید فوری قرار دارد و اگر کمک‌های غذائی فوری به آن‌ها نرسد، مرگ زودرس آن‌ها چندان دور از انتظار نیست. در همین حال، ائتلاف سعودی بر شدت و دامنه حملات خود علیه بنادر یمنی افزوده و مشخصاً بندر الحدیده را آماج بمباران‌های مداوم و پرتعداد هوائی قرار داده است.
در چنین شرایطی اسماعیل شیخ محمد نماینده سازمان ملل در یمن به صدور بیانیه‌های تکراری و بدون پشتوانه ادامه می‌دهد و صرفاً از تمامی طرف‌ها می‌خواهد که جنگ را متوقف و به میز مذاکره باز گردند. وی عواقب احتمالی شیوع وبا و توقف واکسیناسیون را «بزرگترین بحران جهانی» توصیف نموده و از همگان می‌خواهد که به یاری مردم یمن بشتابند لکن در مقطع کنونی، در پرتو تعلیق کمک‌های غذائی – داروئی و همچنین تعلیق واکسیناسیون علیه وبا، جهان معاصر به شاهد ساکت جنایات ائتلاف شرور سعودی تبدیل شده و تشدید نسل کشی در یمن را بدون واکنش قابل ذکری، تماشا می‌کند.
مغازله آمریکای ترامپ با سعودی‌ها در شرایط کنونی، نشانگر اصرار جنون آمیز واشنگتن برای ادامه بحران کنونی در یمن است و حتی گزارش‌هائی در اختیار است که موید اصرار تیم دستیاران ترامپ به آل سعود برای استفاده ائتلاف سعودی از فضای سیاسی – تبلیغاتی کنونی در منطقه است. این گروه معتقد است بحران قطر، اذهان عمومی جهان را به سمت و سوی دیگری منحرف کرده و جنگ یمن تحت الشعاع قرار گرفته است در نتیجه سعودی‌ها فرصت دارند با خیال راحت در یمن به جنایت و تشدید فشار‌ها ادامه دهند تا بلکه کار را یکسره کنند. لکن آل سعود حتی آن زمانی که حمایت نسبی دیگران را در اختیار داشت، نتوانست در یمن کاری از پیش ببرد. طبعاً در اوج انزوای مرگبار سعودی‌ها، دربار آل سعود ناچار است در باتلاق همچنان دست و پا بزند.
روند افزایشی مهاجرت نخبگان
 روزنامه آفتاب یزد به بهانه درگذشت مریم میرزاخانی در گزارشی از روند افزایشی مهاجرت نخبگان خبر داده و می‌نویسد: برخی معتقدند که مریم میرزاخانی می‌توانست تمام این افتخارات را برای ایران به ارمغان بیاورد. او جزو نخبگان ایران بود، اما این هاروارد بوستون بود که گوی رقابت را از ایران ربود و این نخبه ایرانی را جذب کرد. مریم میرزاخانی و میرزاخانی‌ها زیادند. براساس آخرین گزارش OECD (سازمان همکاری اقتصادی و توسعه) مهاجران، مجموعا ۸۴۵ هزار نفر ایرانی مهاجر در کشورهای OECD وجود دارد که معادل ۱/ ۵ درصد از جمعیت کشور است. این آمار کمتر از نصف میانگین جهانی ۳/۲ درصدی و کمتر از یک سوم میانگین پنج درصدی در کشورهای اروپایی است.
دکتر اشرف بروجردی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در این باره به خبرآنلاین می‌گوید: «طبق آمار صندوق بین المللی پول در سال ۲۰۰۹ ایران به لحاظ مهاجرت نخبگان در میان ۹۱ کشور در حال توسعه و توسعه نیافته مقام اول را داشته است. طبق این آمار سالانه بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار ایرانی تحصیلکرده برای خروج از کشور اقدام می‌کنند. تعدادی که با بررسی موردی برخی کشورهای مهاجرپذیر جوانان ایرانی همخوانی دارد؛ برای مثال در حال حاضر حدود ۱۴ هزار دانشجوی ایرانی در کشور مالزی مشغول تحصیل هستند. آمار و اطلاعات نشان می‌دهد اکنون ۲۵ درصد از ایرانیان تحصیلکرده، در کشورهای توسعه یافته زندگی می‌کنند که از مجموع مهاجران حدود ۴۰ درصد را دختران و زنان تشکیل می‌دهند.»
عناوین اخبار روزنامه آفتاب یزد در روز چهارشنبه ۲۸ تیر :
آیا بستر نگهداری نخبگان و تحصیلکرده‌هایمان را فراهم کرده‌ایم؟ آیا شرایطی را فراهم کرده‌ایم که شغل‌های معمولی منتظر فارغ‌التحصیلان نخبه ما نباشد؟
دکتر رضا فرجی دانا هم چندی پیش درباره زیان‌های مالی خروج نخبگان از کشور هم توضیحات تکان دهنده‌ای ارائه داد: «تربیت یک نفر نخبه برای ما یک میلیون دلار هزینه دارد که با مهاجرت مغز‌ها سالانه ۱۵۰ هزار نفر در سال از کشور، ۱۵۰ میلیارد دلار به دیگر کشور‌ها کمک می‌کنیم.»
وی در ادامه کشور چین را به عنوان الگویی مناسب برای بستر‌سازی جهت حفظ نخبگان توصیف کرد و گفت: «کشور چین با ۱ / ۵ میلیارد نفر جمعیت حرکتی را آغاز کرده که با سه یا چهار برابر کردن پیشنهادهای کاری، نخبگان خود را از آمریکا به چین برمی‌گرداند، اما ما فقط نظاره‌گر خروج نخبگان از کشور هستیم.»
بخشی از گزارش بنیاد ملی نخبگان که با استناد به گزارش ۲۰۱۵ موسسه آمار یونسکو تهیه شده است، نشان می‌دهد؛ بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۳ تعداد دانشجویان بین‌المللی دنیا بیش از دو برابر افزایش داشته است. در سال ۲۰۱۳ بیش از ۴. ۱ میلیون دانشجو در سراسر جهان برای ادامه تحصیل به خارج از کشور خود رفته‌اند. نسبت تعداد دانشجویان ایرانی خارج از کشور به دانشجویان داخل کشور ۱. ۱ درصد است که پایین‌تر از میانگین جهانی (۱. ۸ درصد) است…. موسسه مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه، تحقیقاتی را در مورد فرار مغز‌ها انجام داده است. دکتر حجیه بی‌بی رازقی نصرآبادی، عضو هیئت علمی موسسه مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه در این باره به آفتاب یزد می‌گوید: «مهاجرت ایرانیان به خارج از کشور عمدتا شامل افراد متخصص و تحصیلکرده می‌شود. در سال ۸۹ تا ۹۰ ایران در مهاجرت تحصیلکرده‌ها جایگاه ۴ را به خود اختصاص داده است. ما می‌توانیم بگوییم که نیمی از مهاجران ایرانی افراد تحصیلکرده هستند. در کشورهای منا (کشورهای خاورمیانه و آسیای میانه) رتبه نخست را داریم بنابراین سهم ما بالاست.»
وی با بیان اینکه انتظار می‌رود این الگو ادامه داشته باشد، می‌افزاید: «احتمالا همچنان شاهد روند افزایشی مهاجرت تحصیلکرده‌ها خواهیم بود، زیرا با گسترش ارتباطات و افزایش ارتباط با کشورهای دیگر، افراد نخبه ما می‌توانند از فرصت‌های شغلی دیگر کشور‌ها آگاه شوند، کشورهای دیگر هم این افراد نخبه را شناسایی خواهند کرد. در کشورهای دیگر از جمله کشورهای آمریکا، مالزی و… گسترش پذیرش دانشجو را داشتیم که نخبگان و دانشجویان ما به این سمت‌ها رفته‌اند.»
به گفته دکتر رازقی نصرآبادی؛ «با فراهم کردن بسترهایی برای بهادادن و پژوهش اساتید، متخصصان، پژوهشگران، نخبگان و… و استفاده از پژوهش‌ها و تحقیقات آن‌ها می‌توانیم به موضوع مهاجرت نخبگان بپردازیم، اما تا زمانی که چنین بسترهایی نباشد روند افزایشی در قشر تحصیلکرده برای خروج از ایران وجود دارد.»
وی با اشاره به اینکه علاوه بر این‌ها ما نخبگانی را داریم که در خارج از کشور زندگی می‌کنند که بازگشت آن‌ها مستلزم مشوق‌ها و ایجاد شرایط و انگیزه می‌گوید: «باید قوانین هم برای بازگشت آن‌ها تسهیل شود و بازار کار را سامان دهیم تا افراد تحصیلکرده و نخبه راحت‌تر به کشور برگردند. با سامان بازار کار، تسهیل قوانین و ایجاد مشوق‌ها و شرایط می‌توانیم مانع فرار مغز‌ها شویم. تا زمانی که چنین شرایطی فراهم نشود، نگه داشتن آن نخبه در کشور ضرر است هم برای نخبگان و هم برای کل جامعه جهانی؛ بنابراین باید شرایطی را فراهم کنیم که یک نخبه در جایگاه خود بتواند در کشور نقش‌آفرینی کند.»
دکتر رازقی نصرآبادی با اشاره به تسهیل قوانین می‌گوید: «احتمال دارد که این نخبگان و افراد متخصص در شرایطی ایران را ترک کردند که مجبور شدند غیرقانونی مهاجرت کنند به همین دلیل باید با اصلاح در برخی قوانین بستر بازگشت آن‌ها فراهم شود تا به راحتی به کشور بازگردند.»
عناوین اخبار روزنامه فرهیختگان در روز چهارشنبه ۲۸ تیر :
عناوین اخبار روزنامه ابرار در روز چهارشنبه ۲۸ تیر :
عناوین اخبار روزنامه اطلاعات در روز چهارشنبه ۲۸ تیر :
عناوین اخبار روزنامه جهان صنعت در روز چهارشنبه ۲۸ تیر : عناوین اخبار روزنامه حمایت در روز چهارشنبه ۲۸ تیر :
عناوین اخبار روزنامه خراسان در روز چهارشنبه ۲۸ تیر :
عناوین اخبار روزنامه شروع در روز چهارشنبه ۲۸ تیر :