جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » در فاز پساداعش، دیگر محل بحث بقای بشارالاسد بعثی در قدرت یا رفتن او نیست، بحث برسر بقای کشوری به نام سوریه با قدرت مرکزی واحد یا عدم آن است!

در فاز پساداعش، دیگر محل بحث بقای بشارالاسد بعثی در قدرت یا رفتن او نیست، بحث برسر بقای کشوری به نام سوریه با قدرت مرکزی واحد یا عدم آن است!

تقسیم سوریه میان آمریکا، روسیه، ترکیه و ایران، در فازِ پساداعش!

گزارش‌های از توافق آمریکا و روسیه برای دور راندن نیورهای تحت امر رژیم  ایران از مناطق مرزی سوریه با عراق، اردن و اسرائیل!

به گزارش العربیعه با شکست داعش در عراق و در پیش رو بودن شکست این گروه در سوریه، گمانه‌زنی‌ها درباره سوریه پساداعش و نحوه تقسیم آن میان آمریکا، روسیه، ایران و ترکیه بالا گرفته است.در واقع جغرافیای سوریه و به ویژه پس از آغاز عملیات مبارزه با داعش در الرقه، با تراکم انبوه نظامیانی مواجه است که مناطق تحت سیطره را میان خود تقسیم کرده‌اند.

مناطق تحت نفوذ آمریکا و همپیمانان آمریکا

آمریکایی‌ها به همراه نیروهای کرد، در حال مبارزه با داعش در الرقه، دیر الزور و حسکه در شرق سوریه هستند. آنها گروه‌های مخالف اسد در درعا و قنیطره را نیز حمایت می‌کنند. ناظران پیش‌بینی می‌کنند آمریکایی‌ها پس از بازپس‌گیری الرقه، حمایت خود از نیروهای کرد برای ماندن در آنجا را ادامه خواهند داد.

مناطق تحت نفوذ روسیه

روس‌ها پایگاه حمیمیم را به عنوان محل استقرار نیروهای خود در نظر گرفته و ساحل سوریه، از جمله بندر طرطوس را در اختیار خود گرفته‌اند؛ بندری که به یک پایگاه نظامی دائم روس در دریای مدیترانه مبدل شده است.

مناطق تحت نفوذ ایران

نظام حاکم بر ایران رژیم بشار اسد را در جبهه‌های نبرد، با استفاده از شبه‌نظامیان مسلح ملیت‌های مختلف حمایت می‌کنند و براساس اخبار واصله می‌کوشند دو پایگاه نظامی هوایی و زمینی در سوریه تاسیس کنند. گزارش‌های دیگر نیز از توافق آمریکا و روسیه برای دور کردن ایرانی‌ها از مناطق مرزی سوریه با عراق، اردن و اسرائیل خبر می‌دهند.

روزنامه الشرق الاوسط به نقل از منابع اسرائیلی گزارش کرد، نظام ایران یک فرودگاه را در اراضی سوریه از رژیم این کشور اجاره کرده‌اند. آنها همچنین در حال مذاکرره برای تاسیس یک پایگاه نظامی زمینی هوایی هستند تا پیکارجویان ایرانی را در آنجا مستقر کنند.

براساس منابع نظامی اسرائیلی در پایگاه نظامی مورد نظر نظام ایران، بیش از پنچ هزار پیکارجوی افغان و پاکستانی مستقر خواهند شد که با فرماندهی سپاه پاسداران ایران، در حمایت از رژیم بشار اسد خواهند جنگید.

منابع تحت نفوذ ترکیه

ترک‌ها نیز در عملیات سپر فرات در شمال سوریه به همراه گروه‌های مخالف رژیم، علیه کردها جنگیدند و موفق شدند یک منطقه امن از جرابلس تا اعزاز ایجاد کنند. آنها تسلیحات و پشتیبانی‌های لجستیکی جدید به ولایت کلیس که در مرز ترکیه و سوریه واقع شده، منتقل کرده‌اند تا در صورت لزوم از آنها استفاده کنند.