جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » پرزیدنت ترامپ در پاریس: با تهدید دولت‌های یاغی کره‌شمالی، ایران و سوریه روبرو هستیم

پرزیدنت ترامپ در پاریس: با تهدید دولت‌های یاغی کره‌شمالی، ایران و سوریه روبرو هستیم

رئیس جمهوری ایالات متحده در کنفرانس خبری مشترک با همتای خود در پاریس گفت، مذاکرات خوبی با ماکرون درباره مبارزه با تروریسم داشتم. ما با تهدید دولت های یاغی مثل کره شمالی، ایران و سوریه روبرو هستیم.

پرزیدنت دونالد ترامپ روز پنجشنبه ۲۲ تیر در کنفرانس خبری با امانوئل ماکرون در کاخ الیزه گفت وضعیت جهان به سمتی رفته است که گروه های تروریستی از حمایت برخی دولت ها و کشورها برخوردار هستند.

وی افزود: کره شمالی، ایران و سوریه دولت های یاغی هستند. ما با تهدید های جدیدی از سوی این رژیم های سرکش مواجهیم و آنها تروریست ها را تامین مالی می کنند.

رئیس جمهوری آمریکا گفت: از زمانی که روی کار آمده ام، تلاش کرده ام که در دیدار با رهبران دیگر کشورها، هرگونه کمک و منابع مالی تروریست ها را قطع کنم. ما باید این کار را دنبال کنیم.

اشاره پرزیدنت ترامپ به سفر دو ماه پیش به عربستان است که در آن از رهبران کشورهای اسلامی خواست مانع هرگونه کمک به گروه های تروریستی شوند.

امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه نیز در این کنفرانس خبری به مذاکرات با همتای آمریکایی اشاره کرد و گفت: بخشی از مذاکرات ما به عراق و سوریه بعد جنگ است. باید چاره ای برای آینده این کشور بعد از شکست تروریست ها داشته باشیم.

وی افزود: قصد داریم با هم کمک کنیم تا تبلیغ تروریست ها در فضای مجازی را بگیریم.

رئیس جمهوری فرانسه درباره اختلاف آمریکا و فرانسه درباره توافق اقلیمی نیز گفت: ما و آقای ترامپ درباره توافق اقلیمی پاریس اختلاف داریم اما به نظر هم احترام می گذاریم. آقای ترامپ سعی دارد وعده هایش را محقق کند.

رئیس جمهوری آمریکا نیز در پاسخ به سوالی درباره آینده این توافق و اینکه آیا نظر ایالات متحده تغییر می کند، گفت شاید اتفاق بیفتد. ما می خواهیم همچنان در صدر تلاش ها برای حفظ محیط زیست در جهان باشیم.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده و ملانیا بانوی اول، برای سفری دو روزه، روز پنجشنبه ۲۲ تیر وارد پاریس شدند. آقای ترامپ در این سفر، در مراسم روز باستیل که جشن‌ روز ملی فرانسه در جمعه است، شرکت می کند.

به گزارش بخش انگلیسی صدای آمریکا، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا می خواهد در فرانسه نشان دهد که دولت آمریکا در تعامل با متحدان سنتی خود باقی خواهد ماند.

پرزیدنت ترامپ در این سفر همچنین در پی یافتن زمینه های مشترک در باره مسائلی مانند سوریه و مبارزه ضد تروریستی با امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه است.

تیموتی استافورد، تحلیلگر انجمن هنری جکسون می گوید پرزیدنت ترامپ و امانوئل ماکرون ، همتای فرانسوی اش اختلافات عمیقی دارند و به نوعی متضاد یکدیگرند.

این تحلیلگر گفت: دو رئیس جمهوری ملاقات دشواری خواهند داشت، زیرا فرانسوی ها نه تنها رئیس جمهوری را انتخاب کردند که متضاد آقای ترامپ است بلکه کینه عمیقی از پرزیدنت ترامپ دارند که می خواهد از توافق اقلیمی پاریس خارج شود.

فرانسه میزبان همایش تغییرات اقلیمی در پاریس بود و توافقی را که نزدیک به دویست کشور امضاء کردند، دستاوردی تاریخی می داند.

تیموتی استافورد، تحلیلگر انجمن هنری جکسون می گوید: در پاریس توافقی شد اما همه دیدند رئیس جمهوری تازه انتخاب شده آمریکا تقریباً بدون هیچ توجیهی از آن خارج می شود. این موضوعی اختلاف برانگیز در ملاقات های آن هاست و هر اندازه که ظاهر سازی کنند ، فرانسوی های در بحث های خصوصی تلاش خواهند کرد، راه حلی برای این اختلاف پیدا کنند.

روابط و دیدگاه پرزیدنت ترامپ در باره ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز از سوی دیگر موضوعی است که فرانسوی ها ، مانند دیگر کشورهای غربی ، با آن احساس راحتی نمی کنند.

مالکوم چالمرز از موسسه خدمات سلطنتی می گوید، رهبران اروپایی می بینند پرزیدنت ترامپ ترجیح می دهد با کرملین در باره مسائل جهانی توافق کند.

مالکوم چالمرز افزود: اساساً مسائلی که ما را بسیار نگران کند وجود ندارد اما ، نگرانی در باره روندی است که این مسائل در آن رخ می دهد، لحنی که صحبت می شود و طریقی که نشان می دهد پرزیدنت ترامپ حاضر است با لحنی تند علیه متحدان آمریکا صحبت کند اما از استفاده از همان لحن علیه روسیه خودداری می کند و مردم را به فکر وا می دارد که چگونه آمریکایی ها چند ماه بعد، در باره سوریه ، روسیه و یا اوکراین نه در بحث با پاریس ، برلین و البته لندن ، بلکه با کرملین به توافق می رسند.

پرزیدنت ترامپ می خواهد در پاریس نشان دهد آمریکا ضمن تعامل با جهان منافع مردم آمریکا را در اولویت قرار می دهد.

برای آقای ماکرون ، دیدار پرزیدنت ترامپ فرصتی است که خود را به عنوان رهبری نشان دهد که می تواند با قدرت های بزرگ جهان تعامل داشته باشد و حتی آن ها را تحت تاثیر قرار دهد.

یکی از روزنامه های معروف پاریس روز پنجشنبه در عنوان نخست خود نوشت: ماکرون می خواهد ترامپ از انزوا خارج شود.

صدای آمریکا