شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » کفگیر شهرداری در شهر فروشی به ته‌دیگ خورده و درواقع چیزی برای فروش در تهران نمانده است!

کفگیر شهرداری در شهر فروشی به ته‌دیگ خورده و درواقع چیزی برای فروش در تهران نمانده است!

یک کارشناس امور شهری درباره توسعه زیرساخت‌ها و مشکلات شهرداری تهران گفت: به دنبال اختیارات محدود و مسئولیت‌های کم سازمان شهرداری در دوره اخیر شاهد این بودیم که تنها کاری که شهرداری برای تامین اعتبارات خود انجام می‌داد شهر فروشی به‌صورت گسترده بود.
نگاهی به کارنامه فرهنگی قالیباف در طول این چندساله نشان می‌دهد که اگرچه ازنظر کمیت پروژه‌های فرهنگی زیادی در این دوره افتتاح‌شده است اما این پروژه‌ها به‌مرورزمان در آن سطحی که انتظار می‌رفت بازخورد نداشته و یا با مشکلاتی مثل آنچه باران بر سر شهر آفتاب آورد مواجه شده‌اند.
علاوه بر این تعدادی از این پروژه‌ها در راستای تراکم فروشی‌های شهرداری به بخش خصوصی واگذارشده‌اند. این‌ها در حالی است که شهردار تهران ادعا کرده بیشترین تأثیر را در تحول اقتصاد فرهنگی داشته و زیرساخت‌هایی که در زمان مدیریت او در تهران به بهره‌برداری رسیده‌اند ازلحاظ کمیت و کیفیت از اول انقلاب تاکنون بی‌نظیر بوده است. او همچنین از عدم وجود مدیریت یکپارچه در شهرداری شکایت کرده و مشکلات موجود را در اثر این موضوع دانسته است.
حسین ایمانی جاجرمی، کارشناس مسائل شهری در گفت‌وگو با رویداد۲۴ بابیان اینکه شیوه مدیریت در شهرداری‌ها در ایران شبیه به کشورهای پیشرفته جهان نیست گفت: برخی از مشکلاتی که در این دوران شهرداری اتفاق افتاده است مشکلات ساختاری است. یکی از این مشکلات این است که ما شهرداری را به آن صورت که در همه جای دنیا قبول‌شده است نداریم و کارهایی که شهرداری در آن‌ها اختیار دارد بسیار محدود است؛ بنابراین حتی اگر بخواهد هم نمی‌تواند تأثیرگذار باشد.
او در ادامه با اشاره به تأثیر زیرساخت‌های فرهنگی در شهرداری تهران اضافه کرد: برای مثال زیرساخت‌های فرهنگی زیادی ازنظر کمیت در شهر بهره‌برداری شده‌اند و ما همه آن‌ها را دیده‌ایم؛ اما کدام‌یک از این زیرساخت‌ها و تا چه حدی توانسته اقتصاد شهری را متحول کند؟ با بررسی رابطه این دو پارامتر با یکدیگر به این نتیجه می‌رسیم که زیرساخت‌ها برای خودشان و بدون هیچ هدفی رشد کرده‌اند و هیچ تحولی در بخش‌های دیگر شهری اعم از اقتصاد باقی نگذاشته‌اند. این در حالی است که اگر شهرداری به همه مسائل به‌عنوان یک سیستم نگاه می‌کرد و همه آن‌ها را در کنار هم جلو می‌برد هرکدام از این زیرساخت‌ها قسمتی از مدیریت شهری را تحت تأثیر خود قرار می‌داد.
ایمانی با تأکید بر نقش خدمات اجتماعی در پیشرفت شهرها ادامه داد: اگر نگاهی به شهرهای مطرح دنیا مثل لندن بیندازیم متوجه می‌شویم که موفقیت خود را مدیون پیشرفت در بخش خدمات است.
این کارشناس مسائل شهری همچنین با اشاره به گسترش بروکراسی در مدیریت شهری قالیباف افزود: یکی دیگر از مسائلی که شهردار بعدی را درگیر خواهد کرد و در جوامع غیر پیشرفته رخ می‌دهد رشد بروکراسی در سیستم شهرداری است. در زمان قالیباف بروکراسی به‌شدت گسترش پیدا کرد و به‌این‌ترتیب بسیاری از هزینه‌ها مربوط به تامین همین نیروی انسانی در سازمان می‌شود، درصورتی‌که به گسترش خدمات شهری مخصوصاً خدماتی که شامل گردشگری می‌شود می‌توان به‌راحتی مشکل بیکاری را حل و علاوه بر آن از گسترش بروکراسی در سازمان‌های بزرگ مثل شهرداری جلوگیری کرد.
او در ادامه گفت: بنابراین نگاهی به شهرداری نوین ما را به این مسئله می‌رساند که شهردار در وهله اول باید از یک فیلتر دموکراتیک عبور کند و در مرتبه بعدی اختیارات گسترده داشته باشد. به دنبال همین اختیارات محدود و مسئولیت‌های کم در دوره اخیر شاهد این بودیم که تنها کاری که شهرداری برای تامین اعتبارات خود انجام می‌داد شهر فروشی به‌صورت گسترده بود.
ایمانی در پایان تأکید کرد: به نظر می‌رسد کفگیر شهرداری در شهر فروشی به ته‌دیگ خورده باشد و درواقع چیزی برای فروش در تهران نمانده است، ما در تهران دیگر تقریباً نه باغی داریم، نه زمین بزرگ‌مقیاسی و نه هیچ فضای شهری دیگری که بخواهیم از طریق فروش آن تامین اعتبار کنیم.