پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » صالحی امیری: در کشور ۴۵ میلیون تلفن همراه وجود دارد که به عنوان یک رسانه فعالیت می‌کند/گرچه ما صداوسیما در اختیار نداشتیم اما بزرگتر از آن را در اختیار داشتیم

صالحی امیری: در کشور ۴۵ میلیون تلفن همراه وجود دارد که به عنوان یک رسانه فعالیت می‌کند/گرچه ما صداوسیما در اختیار نداشتیم اما بزرگتر از آن را در اختیار داشتیم

صالحی امیری: در انتخابات، صداوسیما را نداشتیم اما بزرگ‌تر از آن را در اختیار داشتیم / باید عبور جامعه ایران از پوپولیسم را جشن بگیریم
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نقش فضای مجازی در پیروزی حسن روحانی در انتخابات ۹۶ اظهار کرد: امروز فضای رسانه‌ای کشور وارد فضای جنبش رسانه‌ای شده و طی آن روزانه ۲.۵ الی ۳ میلیون اطلاعات تولید، توزیع، مصرف و بازنشر می‌شود.

سیدرضا صالحی امیری شامگاه امروز (چهارشنبه) در نشست ستاد خبری و فضای مجازی ستاد انتخاباتی حسن روحانی در انتخابات ۹۶ به بیان چرایی پیروزی روحانی در انتخابات اخیر پرداخت و افزود: نخستین عامل پیروزی روحانی در انتخابات ۲۹ اردیبهشت فضای مشارکت حداکثری بود که مقام معظم رهبری ایجاد کردند و ما توانستیم از این بستر مشارکت آگاهانه و حداکثری بهره ببریم.

وی وجود گفتمان جامع و هم‌نوایی مردم با آن را دومین عامل پیروزی روحانی عنوان کرد و گفت: گفتمان روحانی فراگفتمانی است که در تداوم سازندگی و اصلاحات تعریف می‌شود. در این شرایط حال که به سمت استقرار دولت می‌رویم تبیین گفتمان اعتدال برای آینده یک ضرورت اصلی محسوب می‌شود.

این عضو کابینه تدبیر و امید با تاکید بر این که اعتدال گفتمانی انتزاعی نیست بلکه دارای پیشینه و تکامل‌یافته است، خاطرنشان کرد: عقلانیت اخلاق، انسجام، قانون‌گرایی، آزادی، مردم‌سالاری و همچنین گفت‌وگوی ملی و منافع و مصالح ملی از سیاست‌های گفتمان اعتدال محسوب می‌شود.

صالحی امیری با بیان این که عبور از پوپولیسم یکی دیگر از عوامل پیروزی حسن روحانی در انتخابات ۹۶ است، اظهار کرد: جامعه ایران برای رسیدن به فکرهای توسعه‌یافته حتما نیازمند عبور از پوپولیسم است؛ چرا که در جامعه‌ای که انتخابات آگاهانه شکل می‌گیرد آن جامعه آینده روشنی خواهد داشت. در همین راستا مشاهده می‌کنیم که از سال ۹۲ امواج اجتماعی جامعه به سمت انتخاب آگاهانه حرکت کرده است.

وی ادامه داد: مقایسه وعده‌های روحانی و رقبای او با یکدیگر نشان می‌دهد که مردم برای تحقق وعده‌های پوپولیستی حتما باید به غیر از روحانی رای می‌دادند؛ چرا که در جامعه پوپولیستی منافع فردی و حزبی به منافع جمعی ترجیح داده می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این که در انتخابات ۹۶ جامعه ایران از پوپولیسم عبور کرد، گفت: باید عبور جامعه ایران از پوپولیسم را جشن بگیریم و نوید دهیم که نسل‌های آینده در جامعه انتخاب آگاهانه‌ای خواهند داشت. مهم نیست که چه کسی در آینده در انتخابات‌ها انتخاب می‌شود بلکه مهم آن است که انتخاب جامعه آگاهانه باشد.

به گزارش ایسنا، سیدرضا صالحی امیری در ادامه صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: در انتخابات ۹۶ زبان تفاهم و همدلی میان جامعه و روحانی شکل گرفته و جامعه به روحانی اعتماد کرده بود و این موضوع یکی دیگر از دلایل پیروزی روحانی محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: مشارکت جامعه ایران در ۲۹ اردیبهشت محصول اعتماد میان جامعه و روحانی بوده و این فرآیند نیازمند تداوم است؛ چرا که مهم‌ترین سرمایه روحانی در چهار سال آینده سرمایه‌های اجتماعی محسوب می‌شوند که اهمیت بیشتری نسبت به منابع بانکی دارد.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید همگرایی اقطاب سیاسی کشور را پنجمین عامل پیروزی روحانی عنوان کرد و گفت: در ایران اقطاب سیاسی کارکرد بیشتری نسبت به احزاب دارند و این یک واقعیت تاریخی است. در انتخابات گذشته دیدیم که آقایان خاتمی، خمینی و ناطق نوری و سایر بزرگان در یک همگرایی حمایت خود را از آقای روحانی اعلام کردند. همچنین روح بلند آقای هاشمی رفسنجانی در این انتخابات حاکم بود.

تشکیل جنبش رسانه‌ای در کشور ششمین عامل پیروزی روحانی از نگاه صالحی امیری بود. او در این باره خاطرنشان کرد: امروز فضای رسانه‌ای کشور وارد فضای جنبش رسانه‌ای شده است. در همین راستا روزانه ۲.۵ تا ۳ میلیون اطلاعات در کشور تولید، توزیع، مصرف و بازنشر می‌شود.

صالحی امیری ادامه داد: امروز انقلاب اطلاعاتی در ایران شکل گرفته است.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید اظهار کرد: شنیده شدن صدای کاندیدا یکی از عوامل پیروزی در انتخابات است. در همین راستا نیز در هر انتخابات هر فرد یک رسانه و هر تلفن همراه یک پیام به شمار می‌رود. در کشور ۴۵ میلیون تلفن همراه هوشمند وجود دارد که به عنوان یک رسانه فعالیت می‌کند.

وی تصریح کرد: بستر مناسب گردش اطلاعات از عوامل اصلی موفقیت روحانی در انتخابات ۹۶ بود و گرچه ما صداوسیما در اختیار نداشتیم اما بزرگتر از آن را در اختیار داشتیم.

صالحی امیری در پایان صحبت‌های خود حرف مردم از بازگشت به شرایط گذشته کشور و همچنین اجماع جریان‌های اصلاح‌طلب، اصولگرای معتدل و اعتدال‌گرایان را از دیگر عوامل پیروزی روحانی عنوان کرد.

ایسنا