جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » حسین علیزاده: جان هشتادهزار زائرایرانی وسیله ای برای تمنای رابطه ی هرچند ناچیزِ نظام با دولت سعودی!

حسین علیزاده: جان هشتادهزار زائرایرانی وسیله ای برای تمنای رابطه ی هرچند ناچیزِ نظام با دولت سعودی!

حسین علیزاده دیپلمات مستعفی ایران در کشور فنلاند در مصاحبه اختصاصی با شبکه جهانی «دُرّ تی وی»، موضوع اعزام زائران ایرانی به مراسم حج امسال را مورد بررسی قرار داد و گفت: نظام حاکم بر ایران با قبول شرایط خفت باری مانند «دستبند الکترونیکی»، که امسال عربستان سعودی برای زائران ایرانی نهاده است، در این شرایط حساس سیاسی ـ امنیتی میان دو کشور، جان هشتاد هزار زائر ایرانی را وسیله ای برای تمنای رابطه ای هر چند ناچیز با دولت سعودی قرار داده است.

حسین علیزاده در ادامه این مصاحبه گفت در مهر ماه ۹۴در منا ۴۶۴ زائر ایرانی کشته شدند و هیچ اتفاقی روی نداد، ولی در ۱۱ دی ماه ۹۴ وقتی عربستان شیخ نمر را اعدام کرد، یک روز بعد به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری در مشهد حمله کردند و این دو مکان را به آتش کشیدند، که در نتیجه کنسولگری و سفارت تعطیل و روابط سیاسی دو کشور کاملا قطع شد، و سفر حجاج ایرانی به مکه کنسل گردید، سوال اینجاست که چرا برای ۴۶۴ زائر ایرانی این اتفاقات نیافتاد، یعنی عزت ۴۶۴ ایرانی کمتر از «شیخ نمر» بود؟ و از همین جا در می یابیم که تمامی این حرکتها سیاسی و تنها چیزی که برای آقایان ارزش ندارد جان ۸۰ هزار زائری است که تصمیم گرفته اند به مراسم حج امسال اعزام کنند.

حسین علیزاده در بخش دیگری از این گفتگو به وجه فقهی و شرعی حج پرداخت، و گفت آنجایی که حج از دوش یک مسلمان برداشته میشود زمانی است که استطاعت حاصل نشده باشد، و در این شرایط که عزت مردم و مملکت در خطر است و مساله امنیت نیز کاملا زیر سوال است قطعا استطاعت حاصل نشده و حج در این شرایط سیاسی امنیتی بسیار حساس بر کسی واجب نیست.

دیپلمات مستعفی ایران در کشور فنلاند درپایان اظهار داشت که من از مقامات نظام ایران انتظار ندارم که عزت مردم را مورد نظر قرار دهند، ولی از مردم درخواست میکنم که به فکر عزت خود و مملکت باشند، و با راه اندازی کمپینی برای نرفتن به حج تحقیرآمیز و پرخطر دیگران را نسبت به خطرات جدی مراسم حج امسال آگاه کنند.